ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fotograf i Uppland  (läst 1376 gånger)

2009-01-01, 22:49
läst 1376 gånger

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Hej !
 
Jag hoppas på att få denna gåtan löst. Det handlar om fotobild från 1919 som min farsföräldrar gifte sig antingen i Hjälsta eller Giresta. Jag hade tappat bröllopsfoto på golvet då upptäckte jag fotografs namn tryckta baksidan. Jag tyckte var lite märkligt var att fotograf var ifrån Skåne. Vad jag vet att de inte har anknytningen till Skåne eller?  
Fotografs namn var tryckta: Otot Grahn, Norregata 7, Eslöv. Filial: Nygata 3 eller 8, Kävlinge tele: 207.
 
Jag hoppas på att få gåtanm löst. Tyvärr är båda farsföräldrarna döda för länge sedan.
 
God fortsättningen på det nya året.
 
Susanne

2009-01-02, 10:26
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Susanne!
 
Jag har letat efter Otto Grahn både i Bernhard Johansons fotografregister och Lennart Snabbs fotografregister, men inte funnit någon fotograf med det namnet. Dessutom har jag kollat i Porträttfynd om det fanns någon fotograf med det namnet.
 
Däremot har jag nog funnit mannen i Sveriges dödbok:
18810328-395
 
Grahn, Otto Johan
 
Norregatan 7
 
Död 9/12 1961.
 
Kyrkobokförd i Eslöv, Eslövs kn (Malmöhus län, Skåne).
 
Född 28/3 1881 i Tryde (Kristianstads län, Skåne).
 
Gift man (28/12 1907).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
Eslöv, Eslövs kn (Skåne län, Skåne)
 
Födelseförsamling i källan:
Tryde (Kristianstads län)
 
Källor:
DB, FS / DOR 61
------------------------------------
Lägg märke till adressen! Han gifte sig 1907. År 1900 bodde han med föräldrarna i Everöd, Tryde, Skåne. Fadern var dragon.
 
Dina farföräldrar behöver inte alls ha någon anknytning till Skåne, för det var vanligt att man skickade kort till andra fotografer för att göra reproduktioner. Så kan också ha hänt i detta fall. Det kanske var många som ville ha ett ex. av brölloppsfotot.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-01-02, 12:52
Svar #2

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Hej Ann-Mari,
 
God fortsättningen på det nya året.
 
Tack för upplysningen. Men jag är alla fall undrade över varför man skickade så långa vägar för reproduktionsarbetet i Skåne, när det finns många bra fotografer som kan göra eproduktionsarbetet på närmare håll. Varför skicka till Skåne?
 
Jag skulle bli väldigt glad över om någon som vet och känner till Otto Grahn?!
 
Du skrev att Ottos pappa var dragon, så tänkte jag på en gång att det kan vara av min farfar som sagt lite gåta var militär. Som sagt hade jag försökt kröna ut eftersom jag har haft kontkat med  soldatregister och ansvarige person. Ingen kunde se vad typ av militärdräkt han hade. Jag vet att militär och soldatregisgter är fram till 1901. Min farfar var född 1894. Så därför tror jag att man har ej hunnit gå igenom efter 1901 ännu.
 
Susanne

2009-01-02, 13:56
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Man skickade kort bl a ner till Danmark från Ångermanland för att göra reproduktioner!
 
God fortsättning på det nya året!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-01-02, 14:02
Svar #4

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Hej igen,
 
Tack alla fall. Men jag får väl halvgodkända ditt förklarningen på att det kan vara så som du skrev ovan.
 
Ha det gott!
 
Mvh
Susanne

2009-01-03, 11:42
Svar #5

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Jag frågade efter var min farsföräldrar kommer ifrån Uppland, inte från Norrland/ Ångermanland.
 
jag tyckte var lite märkligt är att man har mångtal fotografer/ affärer inom trakterna i Enköping och Uppsala. Därför jag undrade över om man verkligen skickade iväg som t ex Skåne, som jag upptäckte tryckta eller stämpel på baksidan av foto. Nu undrade jag när gjorde man då med stämpel på baksidan ? Ja gmenade om man stämplar på bkasidan var det kopia på foto som gjordes eller kopia på kopia.  
Jag kanske tänker kort.
 
Mvh
Susanne

2009-01-03, 13:03
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, nog uppfattade jag det så att du frågar efter var dina farföräldrar kommer ifrån, men jag ville bara tala om att det förekom att man skickade korten långt för att få dem kopierade. Det kryllade av fotografer också i de norrländska städerna.  
 
Detta var en möjlighet, varför det står att fotografen befann sig i Skåne, sedan finns det väl också andra möjligheter och det är att paret faktiskt har befunnit sig på plats. En tredje möjlighet kan ha varit att fotografen var en sk ambulerande fotograf, som själv åkte kring och fotograferade.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-01-03, 15:07
Svar #7

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Hej Ann-Mari,
 
Det är mycket möjligt att det kan av vara olika skäl:
1/ ambulerade fotograf som åker omkring och fotograferade. Men jag  tyckte var lite konstigt eftersom man  har ju fotograf från Enköping eller Uppsala. Det gäller ju att fotograferar bröllop i Hjälsta eller Giresta som borde ligga närheten av Enköping/ Uppsala. Kanske farfar har en vän som var som du skrev var dragon som kanske har anknytningen till min farfar. Jag tänker fortfarande på varför..Men jag undrar nu hur många som är fotograf med erfarenheter med att göra reproduktioner då den tiden! Allt var ju nytt.  
2/ att paret var i Skåne på bröllopsresan.
3/ att min farfar var i sin tjänst som militär som är fortfarande lite frågetecken om han var militär, trots min förfrågan via Miltärregister i Stockholm gav inga svar på frågan.
 
 
Mvh
Susanne

2009-01-27, 19:49
Svar #8

Utloggad Bernhard Johanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2015-09-08, 09:39
    • Visa profil
    • www.cantab.nu/bernhard.johanson/
Hej Susanne!
 
I SCBs utdrag ur födelseboken för Eslöv 1911 återfinns 23/4 Henry Valdemar. Fadern, Otto Joh. Gran född 28/3 1881, står angiven som Glasmäst. i staden.
 
Så man får nog anta att Grahns insats i fråga om ditt foto begränsar sig till inramningen!
 
/bernhard

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna