ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fotograf Fredrika Rutbäck/Bergström Piteå  (läst 757 gånger)

2008-06-26, 23:00
läst 757 gånger

Ia Lindgren

Jag har länge sökt uppgifter om Fredrika Maria Rutbäck f.12 juli 1832 i Nederluleå, gift 1865 med Johan Fredrik Bergström i Piteå. Hon dog 1911 i Piteå. Har nu fått reda på att hon var fotograf och kan ha haft Luleås första fotoateljé. Var visst fotograf i Piteå efter flytten dit. Jag efterlyser all information jag kan få gällande anor till henne samt om hennes fotografyrke. Hon är min farfars fars mor, och p g a mitt eget stora fotointresse är hon väldigt intressant.//Ia Lindgren

2008-06-27, 00:10
Svar #1

Utloggad Barbro Sändh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 01:28
    • Visa profil
Hej Ia,
Har kan du hitta en tidigare diskussion om denna fotograf:
Barbro Sändh

2008-06-27, 10:41
Svar #2

Ia Lindgren

Hej Barbro! Tack för länken ovan, men tyvärr kommer jag ingenstans på den. Du kanske kan tala om för mig under vilken rubrik jag kan hitta denna diskussion //Ia

2008-06-27, 12:53
Svar #3

Utloggad Barbro Sändh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 01:28
    • Visa profil
Hej igen,
Det blev ju fel med en länk som går tillbaka hit!
Rubriken är Fredrique Rutfält och ...., och ligger under samma ämne som denna diskussion (Fotografer och ateljeer).
Barbro Sändh

2008-06-27, 13:41
Svar #4

Ia Lindgren

Hej!
Har nu läst den diskussionen, men skulle vilja veta lite mer om just henne som fotograf och hennes anor. Jag kanske ska lägga in ett nytt ämne under en ny rubrik istället. Hon är kanske omnämnd i någon litteratur eller skrift också. Ska gå på biblioteket och se om jag kan hitta något av intresse. Har hittat böcker där om andra anor jag har. Ett jättetack till dig i alla fall!//Ia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna