ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fotograf C. J. Olsson  (läst 1106 gånger)

2011-11-13, 13:49
läst 1106 gånger

Utloggad Karin Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Senast inloggad: 2022-01-08, 22:49
    • Visa profil
Vem var han ?
* Carl Johan Olsson f 1843 28 juli Örgryte (födelsebok)
* Fotograf Karl Johan Olsson, 73 år, död 1916 14 juli Revsund. Jämtland (Dödbok, ant. Hemort okänd, men personen känd. Dödsort Östersunds lasarett.
Begravd 1916 28 juli Östersunds lasarett,Jämtland (Begr.bok B 1 uppslag 86)
* Delsbo Hembygds- o Fornminnesförenings bilder: AKA-050, AKA-062 Fotograf C.J. Olsson, Fotograf Stockholm.
* Carl Johan Olsson har ateljé på Nybrogatan 7 Stockholm år 1872, på Skomakarg 24 B år 1875 (Stockholms stadsmuseum)
* Fotograf Karl Johan Olsson, 69 år, Westanede, Håsjö, inlagd på Östersunds lasarett 1912 (sjukhusjournaler)
* Fotograf Karl Johan Olsson, 73 år, Anviken, Revsund inlagd på Östersunds lasarett 1916 (se ovan). Han dog då.
* Några bilder går att hitta i Jamtlis Bildarkiv www.jamtli.com  Olsson C J, Olsson C.J. (Bland Nils Svenssons bilder förekommer C.J. Olsson som fotograf.
* Under Porträttfynd C.J. Olsson - utan angiven plats - Jämtland.
- Se inlägg/kommentarer  

2011-12-28, 08:37
Svar #1

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Karin!
Har du fått någon klarhet vem C J Olsson var. Han fotade förmodligen också detta fotografi i Västanede, Håsjö 1912 hos familjen Edholm. http://www.martinbergman.se/spinnrock.jpg På fotots baksida står C J Olsson även om jag tyder det som C I Olsson.
Vänligen Martin B

2011-12-28, 22:51
Svar #2

Utloggad Karin Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Senast inloggad: 2022-01-08, 22:49
    • Visa profil
Martin B !
Intressant med fotografiet, förmodligen av C J Olsson. Han låg på Östersunds lasarett 25/5-3/7 1912 (det var där han fick heta Karl Johan, hemadress Westanede, Håsjö), så årtalet och att det är fotat på vintern stämmer bra. Kan det möjligen vara så att han bodde hos familjen Edholm under sin håsjö-tid ?
 
I Porträttfynd bild nr #37266 Ragnar Godin Utan angiven plats(Jämtland) Okänd fotograf. Det är så det anges på många porträtt av C J Olsson.
Kan det vara Olsson som fotograferat den lille gossen, som är bara några år -tiden skulle stämma in ?
 
Någon fullständig klarhet om vem C J Olsson var har jag inte fått fram - med din bild kanske det går att spinna vidare...
 
Hälsn Karin A.

2011-12-28, 23:50
Svar #3

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej Karin!
Det är inte alls omöjligt att det är C J Olsson som ligger bakom fotot av Ragnar Godin som barn. I mitt kommande månadsbrev för december 2011 kommer jag att lägga ut några foton till som jag misstänker är verk av C J Olsson. Fotona är från glasnegativ som jag skannat in och fanns bland Alexander Fröbergs samlingar. Ragnar och Alexander var också barndomsvänner.
Mvh Martin B

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna