ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fotografen S. Weman  (läst 2323 gånger)

2004-03-31, 14:27
läst 2323 gånger

Utloggad Lars Anders Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-02-23, 18:03
    • Visa profil
Känner någon till fotografen S. Weman.
Jag har ett album med 76 fotografier tagna av denne fotograf. Bilderna föreställer hus och naturmiljöer, samt oftast kan man hitta människor någonstans i bilden. Bilderna i början verkar vara tagna i södra Sverige och dom sista bilderna är tagna i Timrå och efter Indalsälvens dalgång. I albumet finns det plats för ytterligare 84 foton, så det ser ut som hans resa avbröts mitt i Sverige.  
Första bilden i albumet.

2004-04-01, 08:54
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Den här bilden föreställer Aranäs, Gränna landsförsamling. Sökte i Lennarts Snabbs register. Ingen Weman funnen. Korten är sannolikt tagna av en privatperson.
 
När jag går in i Sveriges bebyggelse, landsbygden, Jönköpings län III, och Gränna lfs, finner jag följande uppgifter under Aranäs: Arrendatorn Sten Gustaf Weman, köpte 1854 gården av den förre ägaren. Vid Sten Gustaf Wemans död 1880 tillföll godset barnen, däribland ingenjör Carl Gustaf Weman, vilken blev disponent i det familjebolag som nu brukade godset. 1917 blev han ensam ägare och kvarstod till sin död 1929.
 
Är intresserad av att få mailkontakt med Dig angående bilderna.
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-05-11, 15:50
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Anders,
Fortfarande tacksam för att Du delgav mig bilderna i albumet!! Skriver nu här för att korrigera uppgiften om fotografen. Denne är med största sannolikhet ej Weman utan säkerligen den berömda Calla Sundbeck i Gränna. Om man jämför nedanstående kort:

med de kort jag skrivet om på www.gamlavykort.nu, kan man se att det är precis samma kort!
Genom att jämföra andra bilder i albumet kan man dessutom dra slusatsen att denna bild är tagen vid Aranäs sjölann. Hembygdsforskaren Rolf Möller i Örserum har meddelat mig att bilden föreställer smeden Larsson på Aranäs, far till Gustav Smed Larsson, som hade sin smedja vid nedfarten till Röttle från gamla riksettan norr om Gyllene Uttern. Smedjan är sedan länge riven men jag minns lukten därinne än ...
F ö kan meddelas att glasplåtarna till bilderna finns i Calla Sunbecksamlingen på Gränna museum, enligt Rolf Möller.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-05-11, 22:27
Svar #3

Utloggad Lars Anders Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-02-23, 18:03
    • Visa profil
Kan det vara samma fotograf som tagit bilderna från Indalsälvens dalgång, och finns även dessa glasplåtar på Gränna museum?

Kävstabron i Indal.

Timrå kyrka med Skönvik i bakgrunden.
Dessutom finns det ett 30-tal bilder till från Timrå och Indal.

2004-05-13, 10:48
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Anders,
Har själv ingen kunskap om bilderna från Timrå och Indal. Möjligen går det att jämföra den konstnärliga kvalit?n på bilderna och utifrån denna gissa om Sundbeck eller Weman tagit just dessa. Troligen kan Du få ett svar om Du  vänder Dig till Gränna museum där glasplåtarna förvaras.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-05-13, 12:05
Svar #5

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, Anders!
 
Ett litet tips kunde möjligen vara att kontakta förre ärkebiskopen Gunnar Weman i Sigtuna för att höra om han känner till något om någon fotograf S. Weman i sin släkt.
 
M v h, Stefan Sundbäck (ej släkt med Calla ovan!)

2004-05-13, 12:18
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Stefan Sundbäck,
Lotta Nordin har tagit fram en del uppgifter om familjen Weman på Aranäs, Gränna sn.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna