ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fotografateljer i Halmstad - Årtal okänt  (läst 1310 gånger)

2004-02-08, 06:32
läst 1310 gånger

Utloggad Ingvar Nore

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2020-03-19, 09:43
    • Visa profil
    • www.ingvarnore.se
Hej,
jag har funnit några gamla fotografier på personer som jag inte kan identifiera. De är tagna på 2 olika fotosalonger
- Selma Angel, Halmstad
- Louise Andersson Storgatan 62/Hamngatan 29, Halmstad
Är det någon som vet när dessa ateljer var verksamma?
mvh Ingvar Nore

2004-02-08, 15:29
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Ingvar,
Du kanske redan sökt i Lennarts Snabbs register Svenska fotografer 1899/1911. Finner dem inte där.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-02-09, 09:56
Svar #2

Utloggad Tommy Näzell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2021-01-31, 12:41
    • Visa profil
    • www.genealogica.com
Selma Angel var verksam från ca 1874 och ungefär tio år framåt.  
Louise Andersson hade i början av 1880-talet en atelj? i Uddevalla, från 188(5) en atelj? på Vallgatan 62 i Halmstad och verksam på  Storgatan resp. Hamngatan från 1890-talet. Hade även en atelj? i Borås under tidigt 1890-tal.
 
Tommy

2004-02-09, 15:14
Svar #3

Utloggad Ingvar Nore

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2020-03-19, 09:43
    • Visa profil
    • www.ingvarnore.se
Tack för hjälpen. Nu vet jag hur gamla bilderna kan vara / Ingvar

2006-02-14, 22:52
Svar #4

Utloggad Kjersti Nylander Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2018-07-05, 22:40
    • Visa profil
Här kommer lite mer uppgifter   om Halmstadsfotografer.
De är hämtade från föreningen gamla Halmstades hemsida ; Sven Aremars  artikel ur boken Kors och tvärs i tid och rum.
 
Fredriksvall (som är en stadsdel i Halmstad)(min parentes).
blev yrkesfotografernas speciella hemvist. Under slutet av 1850-talet och början av det följande decenniet fanns i gårdshuset till Norra vägen 7 en fotograf vid namn Axel Rydin, som tillika hade filial i Norrköping. Han efterträddes av Axel Holst, vars fader var färgare och bodde vid Storgatan.
En annan framstående yrkesmänniska inom fotografin var mamsell Selma Angel, syster till kommunalmannen konsul A W Angel. Hon övertog lokalen i Norra vägen 7 efter Axel Holst, men på grund av alla halmstadsbor, som strömmade till för att få ett porträtt till familjealbumet, blev den lilla atelj?n för trång. På 1870- talet lät hon bygga ett nytt hus för verksamheten intill Bissmarks fastighet vid Fredriksvallsgatan och inredde en atelj? efter tidens krav.
Selma Angel gifte sig med sjökaptenen Hallberg på ångfartyget Neptun och upphörde tillfälligt med fotografin för att senare återkomma under namnet Selma Hallberg. Hennes efterträdare i atelj?byggnaden blev en annan duktig fotograf vid namn Otto Björklund, som liksom Selma Angel tilldelades Hallands läns Kungliga Hushållningssällskaps medalj för fotografi. Axel Sjöberg hette nästa innehavare av rörelsen och därefter kom en dansk vid namn W Steen-Möller, som också hade filial i Veinge. En landsman till Steen-Möller, journalisten Orla Bock, tog vid, och han blev känd som mästare till vackra vykort med motiv från platser i staden och dess omgivningar i början av detta sekel. Det förra seklet (min anmärkning).
 
 
Dessa fotografer finns alla  på porträttfynd !Jag fann artikeln när jag sökte på nätet efter området Fredriksvall.
Lite dateringhjälp kan man ju få av dessa uppgifter genom att se vilken ordning som fotograferna verkade i .
Mvh Kjersti

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna