ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cabinet Fotografi  (läst 1838 gånger)

2010-08-27, 13:27
läst 1838 gånger

Utloggad Kent Hortlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2023-09-17, 19:50
    • Visa profil
    • Originallitteratur till fordon
Det finns flera foton med tryck Cabinet Fotografi i Porträttfynd. En symbol som ska föra tankarna till Kunlig Hovleverantör finns också med.
Var Cabinet Fotografi namnet på en studio som fanns någonstans i Sverige eller var det bara en design på fotopapp som vilken fotograf som helst kunde köpa?
Min egen teori är att det är ett namn på en firma någonstans i Sverige som ägnade sig åt bland annat beställningsarbeten från andra delar av landet men finns det någon som vet?

2012-03-29, 17:00
Svar #1

Utloggad Sven Palm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 928
  • Senast inloggad: 2021-02-19, 11:54
    • Visa profil
Tänkte just gå upp och ställa frågan, och såg att det fanns ett inlägg i frågan..
Min farfar bodde i Göteborg när denna bilden togs förmodligen 1901..det är min far i knät på farmor, och han är född 18 dec 1900..
 
har just låtit restaurera bilden som är i formatet 9 x16 cm ung. och fått upp den i A4-storlek med gott resultat
 


 
mvh
Sven

2012-03-29, 19:44
Svar #2

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Se tråden Okänd familj - Cabinet Fotografi, där det här förklaras! Kabinettsfotografi var ingen atelje, utan syftade på storleken på bilderna (mindre foton kallades porträttfotografier, ofta såldes de i paket med kanske 1 kabinettsfoto och 6 porträttfoton, att byta med andra eller ge bort).

2012-03-30, 15:18
Svar #3

Utloggad Sven Palm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 928
  • Senast inloggad: 2021-02-19, 11:54
    • Visa profil
Tack Anna-Carin, då förstår jag.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna