ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Borg Mesch  (läst 1324 gånger)

2006-05-31, 10:31
läst 1324 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
För några år sedan ville jag ha en förstoring av ett foto av min farfars föräldrar och hans syskon, taget av fotografen Borg Mesch i Kiruna. Han som tog emot beställningen uttryckte med förtjusning Oh, ett kort av Borg Mesch! Visserligen är han känd åtminstone häruppe i Norrland, men varför är han så märkvärdig? Om man tittar på de få inlagda kort, som finns av honom i porträttfynd, så inte tycker jag att de är så annorlunda än andra porträttfotografers verk. Kan det ha varit så att hans storhet var inte inom porträttfotografin utan på ett annat område, eller vad?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-05-31, 16:35
Svar #1

Utloggad Lars-Erik Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 319
  • Senast inloggad: 2018-01-03, 14:24
    • Visa profil
Hej Ann-Marie!
 
Om du surfar in på Radio Gävleborgs hemsida och programmet  Sen Eftermiddag Onsdag kan du lyssna på ett program av Ulf Ivar Nilsson som handlar om Borg Mesch. Det är avsnittet som heter Alpinisten i Ockelbo och programmet kanske förklarar varför han var så speciell att man fortfarande minns honom.
 
Mvh Lars-Erik Gustavsson

2006-05-31, 17:05
Svar #2

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Borg Mesch gjorde sig mest känd som resande fotograf i Lappland. Han har dokumenterat samernas liv och har fotograferat många porträttbilder av samer. Ingen annan hade gjort detta tidigare.

2006-05-31, 18:10
Svar #3

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Om Borg Mesch (1869-1956) finns en artikel i Svenskt biografiskt lexikon, bd 25, s. 422f.
 
Dessutom finns en ganska nyutkommen bok av Svante Hedin: Fjällvråken Borg Mesch : fotografpionjär bland samer, rallare och mäktiga landskap, (2001).

2006-06-01, 08:57
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack för era svar. Jag vet att jag läste en bok för några år sedan (kan vara den du nämner, Torsten) om Borg Mesch. Det märkliga med honom var väl, som nämnts att han dokumenterade sådant, som andra inte förr hade gjort.
 
Lars-Erik, det var kul att lyssna på det föredraget! Det finns ju många fler berättelser, som jag ska lyssna på senare bl a om jätten Nordin. I Porträttfynd finns flera bilder av en jätte, men jag är inte säker på om det var denna Nordin. Mitt eget kort skänkte jag bort till en släkting till honom.
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

2010-12-02, 18:50
Svar #5

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
På baksidan av #111066 i Porträttfynd finns nedanstående anteckningar om fotografen Borg Mesch.  

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna