ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Axel Larson, Göteborg  (läst 3591 gånger)

2010-11-26, 20:21
läst 3591 gånger

Utloggad Kent Hortlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2023-09-17, 19:50
    • Visa profil
    • Originallitteratur till fordon
Axel Larson var en fotograf som förekom på flera adresser i Göteborg.
Vad vet man om honom?
Han har bland annat några foton av personer från trakterna runt Piteå.
Åkte han runt Sverige ibland eller var han en som annonserade runt landet om sina kopieringstjänster varpå folk skickade ner sina foton till honom?
Finns det något sätt att datera hans vistelse på de olika adresser han hade sin studio i?

2010-11-27, 09:24
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Fotograf Axel Larsson flyttade till Australien 1911. Så efter det finns inga kort av honom i Sverige.
 
Om du nämner vilken adress du är intresserad av, kan jag se ungefär när det finns kort därifrån, i Bernhard Johansons fotografregister.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-11-27, 11:32
Svar #2

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Jag har ett kort på min morfars syster Anna född 1881.
Det är taget av Axel Larsson i Göteborg och hon är väl c:a 20 år här.
Så runt sekelskiftet verkar han varit verksam i Göteborg.
 

 
Hälsn. Eivor

2010-11-27, 14:47
Svar #3

Utloggad Kent Hortlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2023-09-17, 19:50
    • Visa profil
    • Originallitteratur till fordon
Han finns i Hörnet av Victoria och Vasagatorna när han gjorde dessa tre kort och det är väl i första hand dessa som intresserar mig.
#74021, #73200 och #72928

2010-11-27, 16:38
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Lägg märke till att otto Hortlund inte bär någon ring. Så troligtvis är fotot taget före deras förlovning.
 
Oskar bär inte heller han någon ring.
 
Det finns inte angivet när han flyttade till de olika adresserna, utan bara vilka år det finns daterade kort och då verkar det som om han är på den efterfrågade adressen sist. Tyvärr tror jag du inte blir klokare av att veta att det finns daterade kort från 1898-1911. Vad jag förstår så vill du veta det exakta året och det är inte alltid så lätt. du kan ju i alla fall kolla upp när Oskar och Otto gifte sig, för då vet du att korten är tagna före det.
 
Eivor!
 
Så söt din morfars syster är.
Ann-Mari Bäckman

2010-11-27, 18:34
Svar #5

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Tack Ann-Mari,
 
Hon var hembiträde hos Fru Pripp i Göteborg och det var inte så långt till fotografen på Vasagatan.
 
Kent, kan inte männen på dina kort varit på resa till Göteborg?
 
Hälsn. Eivor

2010-11-27, 20:17
Svar #6

Utloggad Kent Hortlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2023-09-17, 19:50
    • Visa profil
    • Originallitteratur till fordon
Visst är det möjligt att de har varit på resa men samtidigt väldigt osannolikt.
Rekvisitan är helt olika på de tre korten så kanske det finns en möjlighet att hitta den på andra kort från fotografer i hemtrakterna.
 
När det gäller Oskar, hade man ring på höger hand?
Otto gifte sig med Sofia Viktoria Berglund  1910-06-25.
Oskar gifte sig med Anna Amanda Nilsson 1919-10-31
 
För att återgå till Axel Larson hade jag hoppats att någon hade sammanställt dåtida annonser i pressen och lyckats få ihop en bild av hans verksamhet.

2016-04-02, 16:29
Svar #7

Utloggad Eva Wallström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2022-07-06, 22:26
    • Visa profil
Hej!

Dessa foton finns i ett fotoalbum efter min farfars far, Olof Wallström. Det blå gick sönder när jag försökte få ut det ur albumet så jag har inte plockat ut det rosa. Det blå var klistrat på en pappskiva där det står (eller snarare är tecknat), "Axel Larson, Fotografi-Atelier, Göteborg, Hörnet Af Nya Allén och Skolgatan"

Under fotona är det skrivet Olof (mannen i mitten) respektive Olga.

Olof var född 1875 och hans hustru Olga 1876. Jag tycker korten med inramning ser betydligt äldre ut och så även stilen på fotona, även om det förvisso är likt både Olof och Olga. Det kanske var populärt att göra foton i gammal stil? Någon som kan hjälpa till med datering?

MVH
Eva W


2016-04-03, 11:33
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Eva!


Fotot på Olga är ett typiskt foto från tiden kring 1890, då dessa spetsiga ärmkullar var aktuella. Olga ser ung ut på fotot. Var hon född 1876, så skulle hon vara kring 14-16 år. Vilket kan stämma.


Fotot på männen är från 1890-1900, men där kan jag inte säga mer exakt när. Nu tycker jag Olof i mitten ser äldre ut än max 25 år. Kan mannen vara ca 35 år? I så fall skulle fotot vara från 1915 och det tycker jag inte stämmer.


Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2016-04-04, 19:22
Svar #9

Utloggad Eva Wallström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2022-07-06, 22:26
    • Visa profil
Tack Ann-Marie!
Eftersom fotona satt bredvid varandra i Olofs album så får vi nog ändå tro att det är Olof, om det nu är hans hustru Olga på den andra bilden. Behöver ju inte vara tagna samtidigt. Det är spännande med kläderna, försöker lära mig efterhand.

Jag har redan tidigare tyckt att dessa kort med rund färgad ram är lite speciella när jag sett dom i Porträttfynd. Ofta lite sämre kvalitet, lägre kontrast, lite småsuddiga jämfört med alla andra fantastiska kort vilket gjort att jag trott att de var äldre. Var det ett mode? Eller sämre/billigare kvalitet? Eller så kanske jag har fel :)

Ska samla ihop mig och skanna hela albumet och lägga ut på Porträttfynd så småningom.

Tack igen.
Eva W
 

2019-04-13, 22:25
Svar #10

Utloggad Thomas Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 21:48
    • Visa profil
Hej Eva!
Jag fick syn på ditt inlägg idag och kanske bättre sent än aldrig så vill jag kommentera fotona.

Om du tittar på herrarnas kavajer, så ser du att knäppningen är åt fel håll. Fotot är med andra ord spegelvänt. Fotona är nämligen tagna med en snabbfotometod där man satte in ett fotopapper istället för film i kameran. Med lite hokuspokus under skynket kunde fotografen låta den ursprungligt negativa bilden på fotopapperet kopiera sig själv och då få fram en positiv kopia. Alla avbildningar, oavsett fototeknik, är ju från början spegelvända men vändes rätt vid kopieringen från film till papper. Här ligger istället den spegelvända bilden kvar fast som en positiv bild. Hoppas du förstår hur jag menar.

Slöjan över fotona och att de är spegelvända fick man stå ut med. Man var ju säkert imponerad av magin kring fotograferingen. Var vanligt att fotograferna hade med sig sin utrustning till marknader, tivoli och nöjesfält.

Med vänlig hälsning! / Thomas Eriksson


2019-04-13, 23:02
Svar #11

Utloggad Eva Wallström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2022-07-06, 22:26
    • Visa profil
Hej!
Tack för svar. Mycket välkommet även om det var ett tag sedan! De fotona ser ju lite annorlunda ut så det var verkligen intressant att få höra mer om tekniken. Jag tror att jag förstår. Kunde man då ta dessa foton utanför ateljéerna?
Vänliga hälsningar,
Eva W

2019-04-13, 23:29
Svar #12

Utloggad Thomas Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 21:48
    • Visa profil
Jo, det var lite det som var vitsen med denna metod. Fanns lite olika tekniker för detta men det hela gick ut på att kameran, som var rätt stor, innehöll ett litet mörkrum i miniatyr som fotografens flinka fingrar kunde framkalla fotot i. Allt under ett skynke som täckte både fotografen och kameran som skydd mot dagsljuset. Kemikalierna var nog inte jättehälsosamma.


2019-04-14, 20:32
Svar #13

Utloggad Eva Wallström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2022-07-06, 22:26
    • Visa profil
Tack igen för intressant information!
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna