ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arkiverade bröllopskort  (läst 1832 gånger)

2013-02-25, 18:30
läst 1832 gånger

Johan Lindberg

Jag har aldrig sett mina far- och morföräldrars bröllopskort, och undrar vart man skulle kunna vända sig för att tillgå arkiv, som kan tänkas tillhandahålla sådana bilder. Mina farföräldrar gifte sig i Linköping, men vigseln förrättades i Vreta kloster i Östergötlands län, och mina morföräldrar gifte sig i Hudiksvall i Gävleborgs län. Dessutom saknar jag ett bröllopskort på min morfars föräldrar, som gifte sig i Storkyrkoförsamlingen i Stockholm 1907.  
 
Kan man komma vidare med detta på något vis?

2013-02-25, 21:00
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Johan!
 
Vilka år gäller det förutom 1907? Är det kort före ca 1925, kan du börja med att leta i Porträttfynd, som du hittar på Rötters första sida, vänsterspalt. Du kan i Porträttfynd, gå in och söka på landskap; ort eller söka på ord i sökrutan, som efternamn, ort, förnamn o s v. (Att söka på vanliga efternamn eller förnamn är nog inte lönt, då det då kommer upp alltför många, kanske tusentals.
Ann-Mari Bäckman

2013-02-25, 21:11
Svar #2

Johan Lindberg

Hej Ann-Mari,
 
Mina farföräldrar gifte sig 1941 och mina morföräldrar 1949, så då antar jag att Porträttfynd inte blir aktuellt i deras fall. Men jag kan för all del göra ett försök där i det tredje fallet, och hoppas på det bästa.
 
Min morfars far bodde i Sundbyberg som gammal, kan det finnas en fotograf där?
 
(Meddelandet ändrat av c_j_Lindberg 2013-02-25 21:18)

2013-02-25, 22:33
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Johan!
 
Då är det nog inte läge att kolla i Porträttfynd, ev då för din morfars föräldrars bröllop 1907.
 
I Sundbyberg, Uppland finns flera fotografer med i Porträttfynd, men det är ju som sagt från tiden före ca 1925.
Ann-Mari Bäckman

2013-02-25, 23:06
Svar #4

Carl Szabad

Johan! Du lär knappast hitta något arkiv med arkiverade kort annat än i undantagsfall. Troligare är att du hittar något kort hos släktingar, eftersom det var populärt att dela ut sådana. Du får spåra deras syskons avkomma och höra om någon har sparat så gamla kort.

2013-02-25, 23:46
Svar #5

Johan Lindberg

Jag har eftersökt kort hos efterlevande släktingar, men dessvärre aldrig funnit något. Blev porträttfotograferingen omodern efter tjugotalet, eller vad hände egentligen som gjorde korten efter den tiden så svårfunna?

2013-02-26, 07:42
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nej inte blev det omodernt att fotografera sig, men korten finns ju inte utlagt någonstans, utan finns ju i hemmen. Det är ju som Carl säger, att man måste fråga släktingar.
 
Det måste nog anses väldigt lyckosamt att kort av de personer, som fotograferade sig från ca 1860-1925, nu kan samlas i en databas. Vad händer med den generations porträttfotografier/brudkort, som kom efter den här perioden? Jo, finns det intresse sparas albumen av anhöriga, men annars slängs de ju.
Ann-Mari Bäckman

2013-02-26, 14:19
Svar #7

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Det kan även finnas möjligheten att fotografens arkiv av plåtar övertogs av en annan fotograf när det var dags att sluta. Men även i sådana fall slängdes ofta mycket på soptippen tyvärr, ofta av utrymmesskäl men även för att det inte fanns något intresse att bevara dem. Ett tips kan i allafall vara att försöka ringa in var de kan ha blivit fotograferade och därefter gå igenom tänkbara fotografer och se vilka som gjorde bröllopsfotograferingar.  
 
Har du sett dem på andra kort än just bröllopskort?

2013-02-26, 18:01
Svar #8

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Vet du om det överhuvudtaget togs något bröllopskort?

2013-02-26, 22:23
Svar #9

Utloggad Dan Lorén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2013-02-27, 16:40
    • Visa profil
    • www.loren.se
En del portättarkiv finns faktiskt idag på landets museer. I Gävle har Länsmuseet Gävleborg negativarkiven från flera av de stora porträttateljéerna i staden, exv. Hovfotograf Carl Larssons ateljé (1893-1995), Gustaf Reimers ateljé (1908-1946), Albin Lövqvists ateljé/Lövqvists Foto (1925-1980), Manne Lundhs ateljé/Lunds Foto (1935-1990). Tillsammans fotografiska porträtt på flera hundratusen Gävlebor från större delen av 1900-talet. Läs mer på vår hemsida: www.lansmuseet.se

2013-02-27, 00:02
Svar #10

Johan Lindberg

Ja, det togs bröllopskort i fallen med mina far- och morföräldrar (1941 och 1949), men om det togs något vid min morfars föräldrars bröllop (1907) vet jag inte. Varken jag eller någon släkting jag har pratat med, och då har jag ändå pratat med ganska många, har någonsin sett dem på kort. Jag är tveksam om min morfar ens har gjort det. Något kort hade han åtminstone inte framme.
 
I och med det blir det naturligtvis väldigt svårt att avgöra vilka de är, även om de skulle förekomma på något kort. Men man kan för all del hoppas på att de kan dyka upp något märkt kort.
 
Och till Dan: Enligt min mamma är det sannolikt att mina morföräldrar lät sig fotograferas hos Gösta Undén i Hudiksvall. Finns han representerad?

2013-02-27, 12:32
Svar #11

Utloggad Dan Lorén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2013-02-27, 16:40
    • Visa profil
    • www.loren.se
Länsmuseet Gävleborg har mig veterligen inte någon fotosamling från Gösta Undén i Hudiksvall. Hör med Hälsinglands museum i Hudiksvall!

2013-02-27, 16:40
Svar #12

Utloggad Dan Lorén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2013-02-27, 16:40
    • Visa profil
    • www.loren.se
Läs gärna mer om vårt arbete med den bildsamling - full av porträtt och bröllopskort - som vi förvärvade för en månad sedan: ca 40 000 negativ från Lundhs Foto på Södra Kungsgatan i Gävle. http://www.samlingargavleborg.blogspot.se/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna