ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spara information om korten  (läst 2014 gånger)

2007-02-14, 18:48
läst 2014 gånger

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Hej
Jag funderar hur ni gör med den information ni har om ett kort?
När ni scannar av ett kort, skriver ni in informationen under kortet och sedan sparar?
Eller scannar ni och nummrera och sedan skriver informationen i word.
Jag har scannat en del kort men inte kommit på hur jag ska få med informationen om personerna på kortet. För man vill ju inte gärna skriva under ett original scannat kort. Men man vill ju gärna få med så mycket information om personerna på kortet så man inte glömmer vilka som finns på korten.
Sedan en annan fundering. Vilket är det bästa sättet att spara foton, på cd-skiva eller ett usb-minne?  
Tacksam för alla tips.
Mvh Camilla

2007-02-14, 23:29
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Varken CD eller USB-minne är vad jag skulle vilja beteckna som ett säkert minne.
Det säkraste är att förvara det på Internet. Det finns gott om företag som erbjuder ganska betydande utrymmen helt gratis, och för en mycket ringa penning brukar man få tillgång till riktigt stora lagringsutrymmen.
Fördelen med att förvara på Internet är att seriösa företag tar regelbunden backup på allt som förvaras på deras servrar, och då riskerar man inte att ens information försvinner. Man behöver inte heller vara rädd för att ens bilder plötsligt cirkuleras ute på Internet: för att sökmotorer skall få tag på dem så måste det finnas en länk till dem (och det behöver man ju inte alls lägga upp). Om Du t.ex. prövar att söka olu jeppsdotter på Google så får Du bara upp tre, fyra hänvisningar till det här forumet - och inget till mina släktdata som jag har förvarade på Internet sedan närmare fyra år tillbaka.
 
Ingela

2007-02-15, 10:55
Svar #2

Utloggad Roland Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2019-09-11, 11:27
    • Visa profil
Det finns med de flesta bildfilformat möjlighet att bifoga information i bildfilen. Kolla under Information eller Egenskaper via bildbehandlingsprogrammet.
 
Kan vara beroende av i vilka program man arbetar. D.v.s. om informationen är inlagd via PaintShopPro går den inte att läsa i IrfanView.
 
Så för säkerhets skull skapar jag en textfil också!

2007-02-15, 13:13
Svar #3

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Hej
Roland
Jag använder mig av Photoshop och under Arkiv finns det nåt som heter Dokumentinformation. Är det något som följer med bildfilen när man fyllt i den?
 
Ingela
Det låter intressant och säkrare att använda sig av Internet. Vart sparar du din information? Tacksam för lite tips.
 
Mvh Camilla

2007-02-15, 15:12
Svar #4

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Camilla,
 
Själv är jag så slö att jag använder mig av min vanliga Internetleverantör, som just nu råkar vara Comhem. I mitt abonnemang ingår upp till 500MB utrymme och jag behöver inte mer för ögonblicket.
Men både Yahoo och Google erbjuder gratis utrymme på respektive 1GB och 2.8GB. Men det finns fler: det är bara att söka på webhotell eller lagringsutrymme (eller data storage).
 
Ingela

2007-02-15, 16:08
Svar #5

Lars Andersson

Jag vet inte riktigt vad Camilla menar,när hon skriver om att gå in under arkiv i Photoshop,vidare till dokumentinformation.
Jag själv har Adobe Photoshop Vet inte om det är  samma Photoshop Camilla menar.Men i varje fall så finns där en ruta till vänster med olika arbetsverktyg.Utifrån detta kan man genom att välja    och klicka på något av dessa verktyg.Där finns bla. något som heter Noteringar (N) rakt ovanför Handen trycker man på denna kommer en textruta att lägga sig under den bild man placerat i Photoshop.Sedan kan man även välja teckensnitt och storlek på texten man vill ha längst upp i menyn.
 
Men man kan ju även skicka med en vanlig textfil,som Roland skrev i sitt inlägg.
 
Mvh
Lars

2007-02-15, 17:19
Svar #6

Lars Andersson

TILLÄGG!
 
Nackdelen med detta är att bilden i så fall blir sparad som Psd-fil vilket innebär att bilden kommer att öppnas varje gång i Adobe Photoshop...kanske inte så lyckat eftersom det då tar mycket längre tid att öppna än om man sparar den som jpg eller liknande för då öppnas den i Photo Editer i stället.
 
Det verkar inte som att det går att spara bilden med  textrutan i något annat filformat än Psd.Nä,enklast är nog att skicka med en textfil när man sparar bilden första gång i sin map.Men det går även lägga in en textfil sedan också.
 
Mh
Lars

2007-02-15, 18:11
Svar #7

Utloggad Olle Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2019-03-22, 19:32
    • Visa profil
Väldigt många bildbehandlingsprogram stödjer IPTC-standarden. T.ex. Photoshop, Photoshop Elements, Picasa. Detta gör att om du märkt bilderna med information om motivet (beskrivning) så kan bilddatabaser, webgallerier och andra bildbehandlingsprogram läsa och visa denna information.  
 
IPTC-information (inte bara beskrivning utan copyright mm.) sparas som ett textfält inne i bildfilen. IPTC-informationen kan läggas in i filer som JPEG, TIFF, EPS, PDF.
 
I Photoshop kan du se och redigera IPTC-informationen under Fil->Filinformation.
 
Sök på IPTC för mer information!
 
IPTC-information gällande vissa av de många bilder vi scannar in ingår således i de originalfiler som sparas på CD/DVD, hårddisk samt separat USB-hårddisk. Hängslen och ett antal livremmar...

2007-02-15, 19:35
Svar #8

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Hej  
Tack för alla tips. Men jag förstår hälften ungefär :-) Hur gör jag för att få med en textfil till bilden?
Det jag vill är att det på något sätt ska följa med information om vilka som finns på kortet, utan att det original scannade kortet ändrar format. Vill spara det i jpg eller tif. Sedan vill jag även att den informationen följer med bilden om jag bränner ner bilderna till en släktning, så den också kan läsa informationen även om den personen inte har t ex photoshop. Har även sett på vissa hemsidor att för man över markören över bilden poppar det upp en textinformations ruta om bilden.
Jag hade tänkt börja scanna de kort jag har, men vill inte börja med det om jag inte får till det med att få med information om bilderna.
Jag blir så frustrerad när jag inte får till det grrrrr (det har hänt ett par gånger att datorn har varit på väg ut genom fönstret :-)
Hoppas ni förstår vad jag menar, som ni märker så är jag ingen datahacker precis utan en vardags användare.
 
Mvh Camilla

2007-02-15, 19:54
Svar #9

Lisbeth Petersson (Beth)

Hej Camilla,
Jag sparar mina foton i tif-format då jag använder dem till tryck. Information om ett foto brukar jag skriva direkt på kortet och sedan beskära bara det skrivna stycket och spara i en mycket liten jpg-fil. Då kommer automatiskt bildens namn fram och sparas med samma namn med olika filändelser. Mycket praktiskt tycker jag. Kolla om du har ett textverktyg märkt med T och testa.

2007-02-15, 20:05
Svar #10

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Camilla,
 
Där det kommer fram en liten text-popup då man för markören över ett foto beror på att den som lagt in hemsidan helt korrekt i HTML (det språk man använder för att göra en hemsida) lagt in en s.k. alternativtext till bilden.
Ursprungligen var denna text bara tänkt att visas när användaren stängt av visa bilder (i Internets barndom var hastigheten så låg att många gjorde det), men nu får man alltså fram den också när man håller markören på bilden.
Det vore ju trevligt om alla som lade upp en hemsida med bilder gjorde så, men de flesta vet inte om funktionen.
 
Ingela

2007-02-16, 13:31
Svar #11

Lars Andersson

Hej Camilla!
 
Jag förstår Din frustation!Jag känner lika som Du i detta,att inte kunna få med en text tillsammans med bilden.
Jag satt nu och experimenterade lite.Och kom fram till att i avvaktan om bättre förslag...kan Du tillsvidare
kopiera bildfilen från den map Du sparat den i,och öppna Word eller något annat program och klistra in filen direkt där
sedan skriver Du hur mycket Du vill under bilden och sparar en som Spara som och väljer där den map.där bilden tidigare var sparad i
eller välj en ny map.Men börja gärna med att skriva samma namn på bilden i word som den hade i den sparade mappen där Du kopierade den från.
Tex.
I  Word skriver Du först :
 Faster Anna 1jpg 2005
klistra in bilden här.
 
Skriv valfri text här...........
 
spara som
 
Om Du sedan vill bränna filer till CD med foton,så går det bra.
Bilderna är nu sparade som wordfil i stället för jpg. eller tif.i samma
som tiigare eller i en ny map.När Du sedan klickar på filen öppnas den i word
med all den information som Du skrivit under bilden.Här kan Du nu även gå in
och redigera.Bilden går även att förstora etc.
 
Detta är förhållandevis ett enkelt förfaringssätt i avvaktan på bättre.
Prova det,Du kan alltid ta bort det igen.Men är nog bäst att ha kvar bildfilerna utan text
också tills Du har hittat den bästa lösningen.
Och därför är det viktigt att Du bara kopierar själva bildfilerna till word.
Så tillsvidare är det nog bäst att skapa en ny map.där Du kan lägga dessa wordfiler i.
 
 
Jag själv brukar spara mina bilder i SLP-Släktforskningsmap.i anknyting till denna
har Jag då även en map.SLP-Dokument där Jag förvarar olika dokument som tillhör min egen släktforskning.
 
Det finns många tillvägagångssätt för att spara information.Men det är precis som Du säger att
det är tillsammans med bilden man vill ha informationen och inte någon annanstans i datorn.
 
Jag hoppas Du kan lösa det på något sätt!
Och Jag hoppas framförallt att Du förstått
det Jag försökt att förklara.
 
 
Mvh
 
Lars Andersson

2007-02-17, 16:28
Svar #12

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Hej
 
Tack alla för tipsen.
 
Lars
Jag hängde med i din förklaring. Tack så mycket. Har testat det och det fungerar perfekt.
 
På tisdag ska jag få hjälp av en tjej som jobbar dagligen med photoshop och se vad hon har för tips att komma med. Jag återkommer om hon har några tips för att kunna spara informatonen på ett enkelt sätt utan att kortet påverkas.
 
Mvh Camilla

2012-02-14, 13:49
Svar #13

Utloggad Hasse Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2024-01-26, 17:22
    • Visa profil
Hej!
Här kommer en fråga från en som inget kan. Jag har en massa gamla foton inscannade (JPEG-filer).
För att de här fotona från 1880 och framåt ska ha något värde för efterkommande så behövs det en bildtext. Finns det något enkelt sätt att skriva in en text i underkant bild?
Hasse J

2012-02-14, 15:12
Svar #14

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Hasse
Visst ska det gå men det är lättare att ge dig ett mer uttömligt svar om du talar om vilken Windows-version du har i datorn. (Om du har Windows vill säga). Ett enkelt sätt är dock att döpa bilderna till något. De heter väl något redan som du kan se om du går in i datorn under bilder. Högerklicka då på en bild och välj byt namn i rutan som dyker upp. Då kan du ge bilden ett nytt namn som talar om vad den föreställer. Glöm heller inte att du måste göra en säkerhetskopia av dina bilder
Stig

2012-02-14, 22:49
Svar #15

Utloggad Kenneth Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 13:08
    • Visa profil
En massa text i bilden blir ju inte så snyggt. Tycker jag.
 
Men det finns ju andra sätt att lägga till information. Som sagt, är det Windows som är ditt operativsystem har du tillgång till Utforskaren (Bilder) och kan använda dig av det layoutalternativ som kallas informationsfönstret. Där finns flera fält du kan använda dig av för att skriva in relevant bildinformation, som plats och personer på bilden.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna