ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-10  (läst 2389 gånger)

2002-05-14, 08:40
läst 2389 gånger

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Trådräknare ska det säkert vara, jag kom nog ihåg fel. Tack Lars-Erik.
Och det finns (naturligtvis) olika modeller. Den jag har är gjord i aluminium, förutom själva linsen. Den består av tre aningen rektangulära delar: en bottendel med ett fyrkantigt hål i (är alltså en liten ram) vilken man ställer på objektet som ska studeras; ett bakstycke; och en överdel, där linsen är infattad. Hela trådräknaren är hopfällbar på så sätt att linsen hamnar i mitten, mellan de två andra delarna.
Väldigt praktisk liten sak, men man kan lätt få ont i ryggen om man sitter några timmar och läser mikrofilmer m.h.a. den!!!
 
Min är väldigt lik den som finns på denna bild: http://www.makab.se/order/index.asp?Item=6326 men är alltså gjord i aluminium, och jag har för mig att den har mer förstoring. (Hur kan man kolla förstoringsgraden om det inte står något på trådräknaren?)
Här finns det ytterligare: http://www.teknooptik.se/optronik/handmikroskop/
 
Hälsningar
Mikael

2002-05-14, 16:30
Svar #1

Utloggad Sten Kumlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2012-06-07, 15:45
    • Visa profil
Tack för tipsen allihop. I fortsättningen kommer jag att föra diskutionen när det gäller digitalkamera på Digitalkamera i forskningen så blir anbytarvärd Peter nöjd.
Hälsningar Sten

2003-07-17, 12:33
Svar #2

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej alla!
 
Jag har nu sett att Biltema säljer luppen som finns med på Stens bild ovan. Förstoringen är enligt deras katalog 7 ggr, och priset är 19.90 kr
 
Hälsningar, Mikael

2003-07-17, 13:37
Svar #3

Jan Wallander

Hej!
 
Låt en gammal textilare berätta om trådräknaren och hur den används. Detta är ett verktyg som används i textilindustrin för att bestämma tätheten hos vävda tyger, dvs hur många trådar som det finns i varpen (trådarna som går i längsriktingen) och väften / inslagen (som går tvärs över väven). Trådräknaren har man som regel i fickan och det är då enkelt att vika upp den för att användas vid en vävstol för att kolla att tätheten är rätt. Rutan i undre delen har ett fastställt mått så det är bara att räkna antalet trådar som ryms i rutan så är saken klar.
 
Jag tvivlar på att det är lämpligt för ögonen att sitta och granska mikrokort genom trådläsaren, i varje fall inte under någon längre tid. Var rädda om synen, den är värd mycket! Kanske rentav så mycket som en bra läsare kostar...
 
Mvh i värmen
Jan W

2003-07-18, 09:00
Svar #4

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Helt riktigt, Jan, så är det jobbigt att titta på mikrokort m.h.a. trådläsaren. Mikrofilm går däremot ganska bra. Jag tycker snarast att det är ryggen som löper mest risk i det fallet.  
(Det är ju fullt möjligt att man inte HAR de pengar som en läsapparat kostar, och att det skulle ta ett antal år att spara ihop till en sådan.)
 
Hälsningar, Mikael!

2003-07-18, 12:55
Svar #5

Jan Wallander

Jag vet att kostnaden för en läsapparat kan verka maffig för många, men det kanske inte behöver vara en ny apparat med vridbar släde när man köper en för första gången? Om man är beredd att sitta och kolla mikrokort med en trådräknare så kanske man kan tänka sig att sitta med skallen på sned och läsa avvikande format i en läsare....
 
Det finns massor av ställen där man i dag har gamla läsapparater som man snarast blir tacksam för att bli av med. Man har lämnat mikrokorten för åtskilliga år sedan för att gå över till data. Varför inte kolla med vaktmästeriet på kommunen eller andra statliga/kommunala/landstinginstitutioner? Där finns massor att hämta för en blygsam penning, jag försäkrar. Om det, mot all förmodan, inte finns något att hämta där så släpp fantasin loss och fundera på var det är lämpligt att höra sig för. Mikrokortsläsare har funnits snart sagt överallt, från bilverkstäder till forskningsinrättningar.
Mvh
Jan W

2003-07-18, 22:57
Svar #6

Sten Kumlin

Hej Jan Wallander och Mikael Persson.
Meningnen med den där trådläsaren var inte att läsa mikrokort med den utan att fotografera digitalt för att få en bättre bild än den som jag skannar in. Jag skannar in alla mikrokort jag lånar från SVAR rutinmässigt men ibland blir det svårtytt men bättre om jag fotograferar skärmen till kortläsaren på biblioteket. Min ide\var att kunna göra samma sak hemmavid utan behöva ranta till biblioteket. Annars kan man i största allmänhet säga att SVAR:s mikrokort är urusla kopioor av Mormonernas filmer.
Mvh Sten

2004-04-09, 08:53
Svar #7

anders sjö

Hej.
Jag funderar på att köpa en ny scanner, den jag har kan inte scanna microfich?. Men innan jag slår till så skulle jag vilja veta om det går att använda scannern som microkortsläsare? Att det går att scanna in microkort framgår av diskussionen ovan men går det smidigt att läsa in en så pass stor bild och sedan läsa den ruta för ruta, som man gör när man släktforskar, utan att datorn bryter samman? Skulle gärna vilja att någon som provat detta delar med sig av sina erfarenheter och vilken prestanda datorn hade.
Tack på förhand! /Anders

2004-04-09, 13:50
Svar #8

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Anders sjö
Jag har en scanner som programmässigt skall klara av att scanna MF och Mikrokort. Tyvärr nämns det inte vilket program som jag skall använda mig av för att klara detta. Nu har jag haft scannern i flera år utan att klara av att få in bilder i datorn den vägen. De bildbearbetningsprg. som jag har klarar tydligen inte denna höga upplösning.
Nu har jag löst det på ett helt annat sätt. Jag fotograferar av bildskärmen på mikrokortsläsaren med min digitalkamera i zoomläge 0-50 cm o 1200x1600 punkter, samt färg o 4 milj pixlar. Bilden tankar jag sedan över till datorn, det blir en helt perfekt bild på ung 300-450 kb stor, mycket lätt att zooma. Jag gör på samma sätt på för mikrofilmen. Fotar där av den visade bilden. Tänk på att inte använda blixt, så blir även det resultatet bra men inte samma höga skärpa som det blir för mikrokort.
Jan-Christer

2004-04-10, 00:13
Svar #9

anders sjö

Hej Jan-Chister och tack för tipset. Jag har provat att fota microkort på det viset och visst, det går. Men för att förtydliga min fråga så är jag inte ute efter att kopiera enstaka sidor. Det jag undrar är om jag kan köpa en bra scaner och använda den istället för microkortläsare. Jag har nämligen inte någon läsapparat så ska jag forska så måste jag till Landsarkivet eller biblioteket. Om jag istället kunnat läsa in mina microkort i datorn så kunde jag suttit hemma och forska när jag vill och slippa lägga pengar både på ny scanner och microkortsläsare.
/Anders

2004-04-27, 16:43
Svar #10

Henric Johansson

Hej !
 
Varför inte skapa ett alternativ till SVAR o
genline genom att scanna microkort själva o
lägga upp på internet ? Om alla som kan  
scanna hjälper till bör ju det bli en bra
databas med bilder... Arkiven bör ju vara
tillgängliga för alla gratis...
 
Vad behövs för scanner för att göra detta?
Kör med en Canon 1200dpi max o det funkar
inte alls....
 
Sammanställa en rutin bör oxå göras för o få  
likhet på korten, samt katalogisera dem väl..
 
 
Vad tycks om id?n ??
 
///Henric

2004-04-27, 18:22
Svar #11

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Henric,
SVAR har upphovsrätten till mikrokorten, så det går inte för sig..

2004-04-27, 19:50
Svar #12

Åke Forsmark

Jag förmodar att man måste ha en negativscanner (Lampan ska finnas bakom filmen). Dessa håller på att vara ganska billiga och bra för vanliga fotonegativ, men för Mikrofiche måste man förmodligen ha nån stor specialapparat som kostar tiotusentals kronor ...

2004-04-28, 08:01
Svar #13

Henric Johansson

Daniel.
 
Tänkte inte på det..
Men fota med digitalkamera direkt i kyrkböckerna  
på arkiven då? De som bor i närheten eller  
forskar på sina släktingar kan ju passa på
och ta kort..
 
Sedan samlar man alla på en sida...
Öppen för alla...
 
///Henric

2004-04-28, 09:24
Svar #14

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Lånade mikrofilmen (35 mm) och satte i en videolog. Projicerade på en stor vit matt pappskiva, och tog kort på bilden (dock utan blixt). Blev perfekt kvalit?.
 

2004-06-04, 16:18
Svar #15

Utloggad Olle Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2019-03-22, 19:32
    • Visa profil
Jag har provat ett annat sätt att justera bild av läsarens skärm tagen med digitalkamera - hur jag gjort och resultatet hittar du här:
 
http://www.alstervilla.net/fichefoto/
 
Olle
Karlstad/Alster

2004-06-05, 09:29
Svar #16

Rick Ekman

Olle.
 
Du skriver att du gjort försök med att scanna med Epson Photo 2450, men misslyckats.
Vad hade du för problem med det?
 
Dina foton blev riktigt bra!
Ett alternativ till det programmet skulle kunna vara Screen shot fixer av Jens V. Olsen.
http://home6.inet.tele.dk/jvo/screen_shot.htm

2004-06-29, 23:59
Svar #17

Sten Kumlin

Hej,
Jag har en Epson 2450 photo som jag har scannat in 35 mm mormonfilm med utmärkt resultat, mera pixlar än så behövs inte.
Jag har även scannat mikrofiche men, lite beroende på kvaliten på fichen,fått för det mesta läsbart resultat.
Dock finns nu en ny Epson Perfection 4870 Photo för 4000-5000:- som troligen ger mycket bättre resultat vad gäller mikrofishe och som framför allt är snabbare.
Hälsningar Sten

2004-06-30, 09:28
Svar #18

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Ett litet varnings-tips för er som skannar/ska skanna mikrofilm m.h.a. av Epsons olika skannrar (det är mycket möjligt att detta också gäller andra skannrar):  
Eftersom fönstret som belyser filmen är avlångt så är det frestande att lägga filmen i samma riktning, dvs. så att den sticker ut på främre och bakre kortsidorna av skannern. Rent praktiskt låter detta sig göras, men det är ändå inte så lyckat. Någonstans på den första halvcentimetern av svepet som görs under själva skanningen (dvs. längst bak på skannern) så sker nämligen en kalibrering, och vilka som helst streck eller punkter som finns där ger avlånga mörka eller ljusa streck längs hela skannings-svepet. Av samma orsak så är det högst olämpligt att ha smulor eller fläckar där (fast det är det ju också på resten av glasskivan, liksom i resten av ens hem ...).
 
Hälsningar, Mikael!

2004-08-18, 09:48
Svar #19

Sten Kumlin

Jag kan nu meddela att jag provat en Epson Perfection 4870 Photo och har skannat in  ca 20 kuvert mikrofiche med bra resultat. Jag var dock tvungen att utöka internminnet till 768 Mb för att kunna skanna en hel mikrofiche men i Gb vore önskvärt för ibland under speciella omständigheter blir det nödvändigt att kunna rotera resultatet i datorn.
Hälsningar, Sten

2004-08-18, 10:07
Svar #20

Rick Ekman

Sten
 
Finns det möjlighet för dig att ladda upp en bild i forumet så att vi kan ta del av resultatet?

2004-08-20, 08:43
Svar #21

Sten Kumlin

Hej, tror inte att det blir särskilt rättvisande när man måste reducera storleken på en bild från ca 1 Mb till 79 kb för att vara tillåten här men jag gör ett försök. Mikrofichen är inte särskilt bra från början d.v.s. den håller SVAR:s normala standard. Formatet JPG faktor 50 är 35 mer än jag brukar använda och man ser skillnaden.
Mvh Sten

2004-08-20, 16:38
Svar #22

Rick Ekman

Klart läsbart trots nedskalningen i kvalitet!
 
Vad har du för inställningar på skannern?
Du skulle inte kunna tänka dig att maila mig en icke skalad bild per mail?
 
Rick

2004-08-21, 12:02
Svar #23

Sten Kumlin

Hej Rick,
jag skannar i 4800 dpi horisontalt i 8 bit gråskala med något som Epson kallar mikrostepp och underskanning i 9600 dpi vertikalt. Jag har inte fått någon riktigt bra förklaring om vad som menas med det men i det färdiga resultatet på pixelnivå är pixlarna fyrkantiga och bilden är således i 4800X4800 dpi.
Jag skannade in några kuvert åt en bekant som även har en optisk fiche-läsare och han säger att skannern ger sämre bilder än optiska sådana. Jag vet nu inte om en optisk apparat kan skärpa till en något oskarp fiche , någon som vet?  
Själv har jag ingen optisk läsare utom den på biblioteket så jag har själv lite svårt att jämföra.
Jag sänder över en bild i 4800 dpi till din e-post av en fiche som jag vet är bra ( Skogs-Tibble C-1 1761) då jag redan skannat den tidigare i halva upplösningen med föregångaren till Epson 4870, Epson 2400, och då kunnat läsa den ganska bra.
Mvh Sten

2005-03-06, 18:53
Svar #24

Ronny Isaksson

Kanske kan en sOdan hSr vara ett alternativ fsr skanning av  
mikrokort:
http://www.theproscope.com/
 
NOgon som har testat eller har msjlighet att testa?
 
Ronny

2005-03-09, 21:19
Svar #25

Utloggad Timmy Brolin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2011-11-09, 18:56
    • Visa profil
För att kolla upp enstaka saker på mikrofiche utan att behöva ränna iväg till biblioteket fungerar ett enkelt mikroskop rätt bra (finns billigt på Clas Ohlson).
 
Det går att sätta en digitalkamera mot mikroskopets optik och på så sätt fotografera av enstaka notiser, men det är inte direkt smidigt.
 
För att scanna mikrofiche krävs det nog rätt mycket av scannern. Jag har en Mustek Bearpaw 2448Pro (med funktion för att scanna diabilder och negativ). Den påstås ha en upplösning på 4800dpi, men det är så långt ifrån sanningen man kan komma. Elektroniken (bildsensorn) i den har den upplösningen, men optiken kan knappt ens prestera 600dpi. Det enda som går att tyda på en mikrofiche inscannad i 4800dpi är en och annan rubrik. Resten är bara en suddig dimma.

2005-03-09, 21:44
Svar #26

Utloggad Timmy Brolin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2011-11-09, 18:56
    • Visa profil
Ursäkta att det blir två inlägg efter varandra här..  
Bifogar två bilder nu. Den suddiga är scannad i 4800dpi med ovan nämnda scanner. Den andra är tagen med digitalkamera mot mikroskopobjektiv, och belysning ovanifrån i form av en vanlig halogenlampa. Både dålig fokus i ena kanten och ojämn belysning beror nog mycket på just belysningen. Ett mikroskop med belysning underifrån bör ge ännu bättre resultat.


 
Henric föreslog tidigare uppbyggandet av ett fritt alternativ till genline. En aldeles utmärkt ide!
Någon hävdade att SVAR har upphovsrätten till bilderna, men det är inte alls sant. Bilderna är rena kopior av offentliga handlingar. Vi är fria att göra vad vi vill med dom. Det är till och med så att genline ligger illa till när det gäller upphovsrätten. Visst får de sälja abonnemang för tillgång till deras databas, men det är inte så säkert att de kan hindra någon att kopiera deras bilder och sprida dom vidare.

2005-03-10, 19:58
Svar #27

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Timmy, för fotografier gäller särskilda bestämmelser - se paragraf 49a i upphovsrättslagen.  
 
49 a ? Den som har framställt en fotografisk bild har uteslutande rätt att framställa exemplar av bilden och göra den tillgänglig för allmänheten. Rätten gäller oavsett om bilden används i ursprungligt eller ändrat skick och oavsett vilken teknik som utnyttjas.
   Med fotografisk bild avses även en bild som har framställts genom ett förfarande som är jämförligt med fotografi.
   Rätten enligt första stycket gäller till dess femtio år har förflutit efter det år då bilden framställdes.
 
Olyckligtvis i sammanhanget råkar alltså skyddet vara ovanligt starkt och man kan i princip säga att alla fotografiska bilder är skyddade. Att det är rena kopior från offentliga handlingar har inget med saken att göra.
 
Jag påstår alltså att SVAR har rättigheterna till sina mikrokort och Genline har rättigheterna till sina inscanningar - åtminstone tills dess någon kan påvisa att paragrafen härovan inte är tillämplig på mikrokort och inscannade bilder.

2005-03-10, 22:57
Svar #28

Utloggad Timmy Brolin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2011-11-09, 18:56
    • Visa profil
Femtio år? Dvs ganska så exakt så länge sedan mormonerna kopierade kyrkböckerna. (Bankeryd i jönköping kopierade de t.ex. 1953)
Dessa kopior av kyrkböckerna bör man dessutom kunna anse vara helt ekvivalenta med fotostatkopior, och jag tror inte att någon skulle hävda att en fotostatkopia av en allmän handling är ett fotografiskt verk som man har alla rättigheter till i 50 år.
 
Fråga: Hur gör man en kopia av ett handskrivet material utan att använda fotografiska metoder? Skriva av originalhandlingen för hand?! Knappast något som riksarkivet har råd att göra, även om det skulle vara väldigt välkommet för oss släktforskare :-)
 
Vi har rätt att ta del av de allmänna handlingarna, och vi har rätt att sprida de allmänna handlingarna vidare på vilket sätt vi vill. Riksarkivet har valt att låta oss ta del av kopior av handlingarna för att undvika slitage på originalen. Om dessa kopior inte kan anses vara allmänna handlingar så har vi rätt att få tillgång originalhandlingarna istället, vilket riksarkivet givetvis vill undvika.
Riksarkivet har alltså att välja på att antingen ge oss fulla rättigheter att göra vad vi vill med korten, eller bestrida oss i rätten. Det senare alternativet skulle innebära ett domstolsbeslut som ger hela sveriges befolkning rätt att ta del av originalhandlingarna.
Uppenbarligen har riksarkivet valt det enda rimliga alternativet.
 
Genline scannar mikrofilmen, som i sig är över 50år gammal. Att stoppa något i en scanner och göra en digital kopia är just det: Kopiering. Kopian är inte ett nytt fotografiskt verk.
Notera att paragrafen du citerar gör skillnad på ett fotografiskt verk och flera exemplar (kopior) av ett fotografiskt verk.
Tekniken i en scanner är dessutom ännu mindre likt en normal fotografisk process än vad en fotostatkopiator är.
 
Vi löper inte någon som helst risk om vi bygger upp en ideell version av genline. Om riksarkivet mot all förmodan motsätter sig det vi gör och hävdar att vi inte har rättigheterna till materialet så behöver vi bara ta bort materialet och istället begära ut nya kopior av hela materialet MED fulla rättigheter, vilket vi ju har rätt till enligt lagen.
 
Om det är någon som är i lagens gråzon så är det riksarkivet som tar betalt för tillgång till allmänna handlingar, och trycker små notiser på de enda kopiorna av de allmänna handlingarna som vi får ta del av att alla rättigheter tillhör riksarkivet, vilket strider mot vår rätt till handlingarna. Utöver alla mina tidigare argument så bör det väl dessutom vara så att grundlagen går före upphovsrättslagen?

2005-03-10, 23:38
Svar #29

Utloggad Timmy Brolin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2011-11-09, 18:56
    • Visa profil
Och så ett citat ur grundlagen för att backa upp det jag just sa:
*************************
Tryckfrihetsförordningen 2 kap.  
 
1 ? Till främjande av ett fritt meningsutbyte och en allsidig upplysning skall varje svensk medborgare ha rätt att taga del av allmänna handlingar. Lag (1976:954).
 
2 ? Rätten att taga del av allmänna handlingar får begränsas endast om det är påkallat med hänsyn till
* rikets säkerhet eller dess förhållande till annan stat eller mellanfolklig organisation,
* rikets centrala finanspolitik, penningpolitik eller valutapolitik,
* myndighets verksamhet för inspektion, kontroll eller annan tillsyn,
* intresset att förebygga eller beivra brott,
* det allmännas ekonomiska intresse,
* skyddet för enskilds personliga eller ekonomiska förhållanden,
* intresset att bevara djur- eller växtart.
 
3 ? Med handling förstås framställning i skrift eller bild samt upptagning som kan läsas, avlyssnas eller på annat sätt uppfattas endast med tekniskt hjälpmedel. Handling är allmän, om den förvaras hos myndighet och enligt 6 eller 7 ? är att anse som inkommen till eller upprättad hos myndighet.
*************************
 
Argumentet att det upphovsrättsliga skyddet för fotografiska verk är starkt är alltså helt irrelevant eftersom både kyrkböcker, rullfilm, och mikrokort är framställningar i skrift eller bild som förvaras hos myndighet och är inkommen till eller upprättad hos myndighet, vilket med automatik gör dom till allmänna handlingar. Vips!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna