ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-11-01  (läst 3147 gånger)

2000-07-28, 03:52
läst 3147 gånger

Utloggad Per Edman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Finns det någon som känner till om det finns någon apparat för inscanning av mikrokort att köpa någonstans. Skulle ju bli billigare att hyra kimrokort från SVAR, scanna in dem och lägga dem på CD-ROM, än att köpa korten från SVAR...

2000-07-28, 09:36
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Visst finns det sådana. SVAR har en själva. Så hivar du upp ett sexsiffrigt belopp kan även du bli ägare till en sådan. Inget för vanligt folk alltså. En standard negativscanner med 2400 dpi, är för dåligt för mikrokort. Dessutom får du nog inte kopiera SVAR:s fiche på detta sätt.

2000-07-28, 10:45
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
För eget bruk borde det vara OK. Jämför musikkopiering. Men som sagt, det faller på priset.

2000-07-31, 02:28
Svar #3

Utloggad Leif Bergström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Borde det inte vara möjligt att använda en vanlig scanner? Bara man använder sig av tillräckligt hög upplösning så kan jag inte se varför det inte skulle gå.

2000-07-31, 13:07
Svar #4

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Leif: jag har testat detta med en relativt avancerad standardscanner (i prisläge ca 6 000:-) och det fungerade inte alls. Scannern ifråga var utrustad även för inläsning av diabilder (även stordia), så jag testade det också. Samma (mer eller mindre oläsbara) resultat med alla tänkbara inställningar.

2000-07-31, 22:08
Svar #5

Lars Magnusson

Inscanning av mikrokort.
 
Jag har provat några olika saker för att få ett kvitto på vad man har hittat på ett mikrokort och då funnit att med en digital kamera, fota av det man ser på sin kortläsare fungerar mycket bra.
Det är ju bara det man söker som är av intresse,för att senare kanske titta en gång till
och då på sin dator där man lagrat eller att skriva ut bilden.
Prova detta och jag tror att ingen blir besviken.

2000-08-01, 12:55
Svar #6

Ole Thronborg

Det kommer i höst ett mikroskop som kopplas till 
datorn med förstoring 200, 400, 800 ggr. Den 
borde 
väl kunna användas, jag tror priset skulle vara 
ca 
5000:-
 
Jag har lite info hur man redigerar gamla foton 
på 
min sida.
 
www.creativepartners.se/ole
 
Välk

2000-08-01, 13:04
Svar #7

Ole Thronborg


2000-08-01, 23:27
Svar #8

Elisabet Bergkvist

Hejsan!
Jag har skaffat ett sådant mikroskop till datorn. Det fungerar, men det är inte användbart, inte utan modifiering.  
Det var dessutom besvärligt att få tag på, säljs inte i Sverige, och skickas inte hit heller.
 
Förstoringarna är 10, 60 eller 200 gånger. 10 är för lite och 60 är lite för mycket. Man får ingen överblick.
Men det största hindret är att mikrokortet inte får plats på plattan utan man skall hålla mikroskopet. Kan man rigga upp det bra återstår problemet med sökning på kortet, dvs förflyttning i höjd- och sidled.
Men vi har förhoppningar om att lösa det...
Tänkte ev. visa det på Släktforskardagarna i Linköping.

2000-08-02, 17:33
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,  
Undrar om de olika debattörerna ovan talar om samma sak? Själv har jag funderat i samma banor som Lars Magnusson; alltså att med digitalkamera fota av den bild jag får på min fische-läsare. (Har dock ej själv försökt ännu). Skall man fota av en hel volym på det sättet och spara på h-disk eller CD-rom, blir det många bilder.....  
Kan ni förklara lite enklare vad ni menar med inscanning av mikrokort, vore jag tacksam.
Vänligen,
Olle Elm

2000-08-04, 15:57
Svar #10

Utloggad Thomas Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2021-02-17, 13:21
    • Visa profil
    • www.karlsmyran.se
Ställ en fråga här!http://www.genline.nu/BBS/bbs_forum.cgi
Personerna bakom proj. genline bör veta allt om vad man behöver för att nå ett bra resultat.

2000-08-05, 01:38
Svar #11

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Inscanning av mikrokort är nog inte så där enkelt. Genline scannar från film (35 mm) som vi använde oss av innan mikrokorten från SVAR kom. Att scanna film är inget märkvärdigt. Det finns filmscannrar som klarar 2400 dpi(optisk upplösning) för 5000:-. Det är tillräckligt för att en färgbild skall bli drygt 20 Mb och där är pixelnivån ungefär som filmkornen. Problemet är att dessa scannrar klarar inte annat än 35 mm:s film (småbild). Skall man scanna större film, t ex 6x6 eller mikrokort, måste man ha en annan scanner. Agfa har två flatbäddsscannrar som klarar 2000 dpi optisk upplösning. En är A4 (Agfa Duoscan) och kostar 18'300:- + moms och en annan är A3 och kostar ca 45'000 + moms. Dessa har en separat scanneryta för film. Jag har inte provat scanna mikrokort på denna typ av scanner, men jag skall göra detta.  
En scanner med dialock får förmodligen ett sämre resultat och framförallt klarar inte de billigare scannrarna med dialock den optiska upplösning som krävs.
Gunnar Jonssons inlägg (nr 2) visar att det förmodligen är svårt att scanna mikrokorten. Men jag skall prova och återkomma efter semestern.

2000-08-05, 19:06
Svar #12

Roland Dahlquist

Jag har hittat några sidor på nätet i detta ämne.
http://www.screenscan.com/index.html finns det optik som passar flera olika ficheläsare.
Wicks and Wilson på http://www.wwl.co.uk/5100fiche.htm har en ficheläsare som verkar kunna kedjeläsa fiche.
Image Access på http://www.imageaccess.de/eng_index.html har också läsare.
Dessvärre hittar jag varken återförsäljare eller priser på dessa.
Canon har en fichescanner med rekommenderat pris på 57375:- som ska klara fiche. Kolla på www.canon.se och sök på MS-400.

2000-08-11, 12:44
Svar #13

Utloggad Thomas Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2021-02-17, 13:21
    • Visa profil
    • www.karlsmyran.se
Se där ja! Då har vi tappat en nolla på priset räknat från den 28 juli. Med den prisutv. så tror jag att jag slår till lagom till jul Ha Ha!
Skämt åsido jag hade ingen aning om att de var från 35mm film som de scannade på genline. Är det mycket sämre kvalisort på den eller är det av utrymmesskäl som man har mikrokort nu?
35mm film borde man ju kunna scanna med en vanlig scanner avsedd för detta pris ca 10000:-
2700dpi Eller???

2000-09-25, 23:32
Svar #14

Utloggad Thomas Westman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej,
Jag håller på att starta en fritidsförening på min arbetsplats med släktforskning som huvudintresse. I samband med detta har jag funnit apparater som inte scannar filmen direkt, utan scannar den projicerade bilden. Jag har ännu inte sett något exempel men blivit lovad av leverantören att resultatet är mycket bra. Deras hemadress är www.mikrosyd.se.
Hälsningar Thomas

2000-10-07, 19:50
Svar #15

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Scanning av 35 mm film går utmärkt. Tidigare innan SVAR levererade mikrokort fanns filmerna tillgängliga på vissa bibliotek. Långa köer gjorde tillgängligheten dålig. Jag har gjort bilder på fotopapper från 35 mm filmer med mycket gott resultat.
Filmerna är skrymmande om man jämför med mikrokort. Mikrokorten är dessutom lättare att hitta i. Det var ett väldigt vevande för att söka på film.
Jag har testat lite att scanna mikrokort (2000 dpi), och resultatet beror mycket på hur mikrokortet ser ut. Dessa är ju tillverkade från SVARs film till ett orginal mikrokort som man sedan tillverkar de kort som lånas och säljs. Det är alltså minst 2 generationer kopior gjorda från film som då inverkar negativt på slutresultatet. Det skulle vara perfekt att kunna scanna från film!
/Robban

2001-03-24, 00:49
Svar #16

Peter Lind

Jag har testat att fota med digitalkamera 1,3m,pixel i högsta upplösning mot en kortläsare. Jag blev väldigt nöjd med resultatet.

2001-06-16, 17:43
Svar #17

Utloggad Anders Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2014-01-19, 12:56
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/b105171/_private/
I Diskulogen nr 53 finns en insändare om scanning av mikrokort med hjälp av en flatbäddsscanner med fototillsats. Enligt denna insändare ska man få bra resultat med en interpolerad upplösning på 2400 dpi. Har någon mer testat detta ? Tacksam för tips och råd i denna fråga.
/Anders

2001-06-16, 19:53
Svar #18

Essan Gradhman

Vad har SVAR för kommentar till denna diskussion??

2001-09-27, 15:01
Svar #19

Christer Hellholm

Varför inte köpa in en begagnad mikrokortläsare och modifiera den genom att ta bort bakprojektionskåpan och fästa usb/firewire webbkamera till kortläsarens objektiv. Eventuellt måste någon optiklins kompletteras. Bilderna kommer in i datorn i realtid och fungerar som en digital mikrokortläsare.
 
Men det är lättare sagt än gjort!!
/Christer

2001-09-27, 15:13
Svar #20

Christer Hellholm

SVAR borde kunna kopiera allt material från originalfilmen direkt till CD-ROM skiva, där vi släktforskare kan hyra eller köpa in skivan. Det blir billigare både för SVAR och för oss.

2001-10-28, 17:21
Svar #21

Utloggad Bertil Foss

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2012-01-04, 08:01
    • Visa profil
Hej Ni som harproblem med inskanningar av mikrokort!
 
Glöm iskanning från mikrokort kräv i stället nyskanning av orginalen i stället.
Detta har fördelen att man kan kvalitets höja inskanningen. D.v.s ta bort ovesäntliga bläckfläckar, ta bort genomtryck från baksidan, påverka texten så den blir svartare mot den vita sidan, rikta upp sidan så den ligger rätt och mycket mera det är bara fantasi och teknik som gör iskränkningar på vad du vill göra med bilden för att göra den bättre.
Många av dagens försök till inskanningar ger ett mycket sämre resultat än vad orginalet har.
En nyskanning av korten kan ge bättre sökbarhet och tillgänglighet om man sedan väljer ett presentationsformat som är gratis och lättillgänglig d.v.s Acrobat Reader.
 
Jag vill gärna ha synpunkter på detta
 
Vi hörs!
 Bertil Foss

2001-10-28, 18:54
Svar #22

Rune Edström (Rune)

Hej Bertil
Ny inscaning av  körkböcker är alldeles för enkel lösning och för dyrt för svenska myndigheter, om inte nån annan betalar. Dom har säkert alldeles för lite pengar och det är en för enkel lösning, för att få läsbar skrift. Förslå nåt mer krångligt, så kanske dom nappar. Nu är alldeles för många sidor på mickrokorten oläsliga.
mvh
rune

2001-10-29, 20:57
Svar #23

Utloggad Bertil Foss

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2012-01-04, 08:01
    • Visa profil
Hej Rune!
 
Jag förstår din ironi i ditt inlägg. Jag var på en konferens på SVAR i Ramsele för ett tag sedan.
Där konstarerade jag att man har uppfunnit hjulet på nytt när man arbetat på ett antal digitaliserings projekt på universitet och högskoler utan att tala med varandra och det viktigaste hur gör man i den realla världen. Det vill säga hur gör man innom industrin eller övriga branscher. Den teknik somm finnes skall tilllämpas. Man skall inte uppfinna samma teknik igen. Jag har hållit på med digitaliseringar några år och har deltagit i några små prov skanningar där vi har nått mycket bra resultat. Där vi har lyckats få rätt dåliga orginal att ge ifrån sig bra skannade filer.
Det är som vanligt bara frågan om vilket mål jag vill nå. Bra resultat behöver inte kosta så mycket mera.  
Jag tar gärna emot mer kommentarer.
 
Mvh.
 
Bertil Foss

2001-10-30, 12:59
Svar #24

Alvar Stockhaus

Till vad behövs en fotograferad bild av vad som står på ett mikrokort?  
Det måste väl vara bättre att renskriva texten och sedan lägga ut texten på internet. Det finns ju flera mycket bra exempel. Med sammarbete för att undvika dubbelarbete borde det väl vara en bra lösning?  
Jag har ofta problemet att texten inte går att tolka ens från originaldokumentet, eller är det någon som kan få läsbarare text med hjälp av kanera och dator?

2001-10-30, 19:26
Svar #25

Utloggad Berit Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2010-07-22, 18:34
    • Visa profil
Alvar!
Varför låta någon annan tolka texten åt dig? Alla vi som hållit på att försöka tyda gamla kyrkböcker och microkort vet ju hur svårt, ja, nästintill omöjligt det är ibland. Allting som inte är originalhandling är en andrahandskälla vilket i sin tur innebär att det finns utrymme för feltolkningar och felavskrifter. Om vi bara litade på det som finns på internet som den enda sanningen så tror jag att vi snart skulle vara tillbaka på Adam och Evas tid... Jag vill gärna få en chans att läsa originalhandlingen med egna ögon utan att någon före mig lagt in sina tolkningar och texttydningar. Om fler får en chans att se orginalet så tror jag att chansen att det blir rätt är större än om någon person får något slags veto till tolkning. Sannolikt så kommer man längre bak i tiden om man inte kontrollerar själv men vad vinner man på det??
Jag lät bli att kommentera ditt inlägg gällande dödskivan men nu kan jag inte låta bli längre, varför ställer du i släktforskarsammanhang nästintill heltokiga (jag vill inte kalla det idiotiska) frågor. Du och jag och alla andra släktforskare vill väl kunna forska själva och ta del av den hjälp vi kan få, men i grund och botten är väl det viktigaste att vi gör jobbet själva så långt vi kan? Om du inte ställer upp på det så kan du väl betala ett antal tusenlappar och få din antavla men då kan du inte kalla dig släktforskare och då undanbeder vi oss från dina kommentarer här på anbytarforum i fortsättningen.
 
jag håller med dig om att det finns flera bra exempel på avskrifter av kyrkomaterial på internet men om man använder sig av dessa så blir man ju ändå tvungen att kontrollera själv för att man ska kunna vara helt säker. Det om något kallar jag dubbelarbete!
 
I all välmening Berit Andersson, Spånga

2001-10-30, 21:02
Svar #26

Utloggad Bertil Foss

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2012-01-04, 08:01
    • Visa profil
Hej!
 
Med iscanning av original med kvalitetshöjning är det närmaste man kan komma att läsa från originalet. Med kavalitetshöjning menar jag att man tar bort det som inte är relevant information.
Ställ krav att all nyproduktion av utdrag ur kyrkböcker skall ske digitalt från originalet.
Vad gäller renskrivning av kyrkböcker så håller jag själv på med det, materialet använder jag till en databas över Personer som bott och verkat inom Norbergs Bergslag  Att tolka det som står i kyrkbökerna är MIN tolkning och den som vill använda dessa uppgifter SKALL kontrolera uppgifterna.
 
Bertil Foss

2001-10-31, 13:26
Svar #27

Alvar Stockhaus

Tack för  komplimangen Berit!
Min åsikt är att man ALLTID skall kolla primärkällan.
Kan det vara något fel att använda en avskrift för sökning? Det är väl upp till var och en om man vill ta hjälp av vad någon annan tolkat.
Var det verkligen i välmening du skrev?
 
Hej Bertil!
Om det finns någon teknik för att framställa BÄTTRE mikrokort än de nuvarande så tycker jag att den skall användas av SVAR. Om Svensson vill skaffa sig en dyr utrustning så har inte jag något att göra med det. Ursprungligen gällde det väl om det fanns ett billigt och bra alternativ.
Det gåg inte att för ofta påpeka att alla uppgifter skall KOLLAS MOT PRIMÄKÄLLAN. Vid tvekan försöker jag kolla i originalböckerna.
MVH Alvar

2001-10-31, 17:03
Svar #28

Rune Edström (Rune)

Hej Alvar
Härovan framhåller du att man ska KOLLA primärkällan. Varför rekommenderar du då avskrifter som någon annan gjort i ditt inlägg igår? Där verkar det ju som du ska använda dej av det istället för korten.
mvh
rune

2001-11-01, 13:21
Svar #29

Alvar Stockhaus

Hej Rune!
Jag upprepar: Kan det vara något fel att använda en avskrift för SÖKNING?  
MVH Alvar
 
PS Under rubriken Källor: Källkritik, har jag lagt in rubriken Primärkälla - vad är det? Jag tycker det är en lämpligare plats för debatt i det ämnet.
DS

2001-11-02, 19:34
Svar #30

sara

Eftersom ingen verkar komma fram till riktigt vad frågan var egentligen, så ska jag också lägga ett inlägg.
 
Jag fotar av mikroläsarskärmen med digitalkamera, vanlig billig sak, drar en vända genom Photoshop för att fixa till kontraster, minska skuggorna i kanterna och sånt, och sedan har jag en jättebra bild att kika på när jag undrar vad det stod igen om xx i födelseboken. Man kan förstora den digitala bilden ganska bra, och tyda små plottriga anteckningar och sådant på ett helt annat sätt än på mikrokortsläsaren.
 
Det kopierar inte hela volymen, men jag har en bättre källkoll än min kråkfotsavskrift eller tangentbordssnubblande digitala avskrift. Jag brukar skriva för hand också, och ibland kommer jag på mej själv med att sitta och le och tänka när mina barnbarns barn hittar de här papperna i skokartong på vinden om 150 år behöver de hjälp att tyda detta, så är det någon mening att jag skriver?? Men det sista var bara en parentes.
 
Bottomline: ska du bara ha en kopia av din snubbes födelsebok e.d. funkar digitalkamera kanonbra!

2001-11-02, 20:12
Svar #31

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Digitalkamera Microfiche - vilken kapacitet behövs SARA?

2001-11-02, 20:17
Svar #32

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Glömde säga att jag håller med Sara. Det är ofta jag behöver göra en vända extra för att kolla något jag skrivit av, läste jag rätt? Kanske en uppgift inte stämmer med en annan jag får senare. Då vore det perfekt att ha en kopia. Verkar bättre än dyra papperskopior. Måate det ksota 4:- per styck (RA Arninge??

2001-11-05, 00:50
Svar #33

sara

Hej Sten-Sture!
 
Som jag sa så är det en vanlig, billig digitalkamera (alltså inte värsting proffskameran) som jag lånar hem från jobbet. Jag vet inte vad det är för modell eller prisklass.
 
Här kan du se ett exempel på hur resultet blir:
http://web.iconparade.com/slaktf/mikrokort/ec-fodd.jpg
 
Det största problemet är att ljuskällan alltid fräter lite i mitten av skärmen, men om man tänker på det kan man placera sidan så att det inte hamnar något kritiskt just där. Åsså blir hörnen ganska mörka, men det går att dra upp ganska bra i nivåer. Har du dessutom sådan tur att du har en grön skärm kan man först lägga på mer grönt i Färgbalans > Skuggor. Klicka OK, och sedan gå in i Färgbalans igen och dra bort allt det gröna (genom att lägga på rött, gult och blått...).  
 
Det kan vara lite mickel med vissa filmer, men som sagt, det är det värt, för att ha en hyfsat bra (och billig) kopia av källan!

2001-11-06, 21:36
Svar #34

Utloggad Anders Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2014-01-19, 12:56
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/b105171/_private/
Hmm, Heter inte diskussionsgruppen Inscanning av microkort ?  
 Är fortfarande intresserad av att höra om någon lyckats scanna in microkort med hjälp av en flatbäddsscanner för kontorsbruk i rimlig prisnivå.Har testat med Epson 1240, funkar mycket dåligt, upplösningen räcker ej till.
 Har även varit inne på att använda digitalkamera, vilken upplösning (antal bildpunkter) krävs för att man ska kunna göra förstoringar med acceptabelt resultat ?

2001-11-07, 07:47
Svar #35

Göran Gunnarsson

Anders!
 
Jag har nog också märkt att de flesta diskussioner brukar spåra ut.
 
Jag har en Epson 1640 med lock för diabilder. Jag har med den provat kort men som du utan att lyckas. Däremot så går film aldeles utmärkt och en hel rulle får plats på en CD-skiva. Om det är kyrkböckerna du vill scanna så kan du väl låna dom på rulle istället.

2001-11-08, 04:57
Svar #36

B. Jensen

Hej är det någon som vet om kyrkbökerna finns att få hyra från svar eller annastans på 35 mm film är intresserad av detta då jag har en scanner som klara detta format  
 
M.V.H
Bengt

2001-11-08, 23:46
Svar #37

Utloggad Gert Olausson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2022-02-11, 19:42
    • Visa profil
Hej!
Jag har också provat att fotografera av microfiche
läsaren med en digitalkamera med bra resultat,men
finns det någon som provat att göra detsamma med
en sk. webbkamera ? Resultat ?
Mvh Gert

2001-11-09, 13:58
Svar #38

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
Har kollat priser på SVAR för köp av 35 mm film. Prisexempel: Öja (I) 8 rullar ? 330:-. Huga vad dyrt det blir. Lån av rullfilm kan inte göras från SVAR utan möjligen från länsbibliotek.

2001-11-09, 17:52
Svar #39

Göran Gunnarsson

De flesta bibliotek som jag känner till har sina gamla rullar sparade för sin egen församling. Annars kan man titta i länsbibliotekets katalog. Det finns en för kyrkoböcker och en katalog för domböcker, bouppteckningar m.m.
Gäller åtminstone för Kronoberg och Blekinge.

2001-11-18, 12:47
Svar #40

kicki

Hej!
Jag undrar om någon vet om man kan förstora sina mikrokort till datorn UTAN mikrokortläsare? (Dom är väldigt dyra.) Finns det något speciellt program? Tycker det är så synd att korten bara blir liggande. Eller kan man lämna in dom någonstans så dom kan konvertera till pappersformat?
 
Mvh nybörjare

2001-11-18, 19:28
Svar #41

Carl Szabad (Carl)

Kicki! De flesta arkiv har mikrokortskopiatorer där du kan kopiera en sida för en smärre kostnad.

2001-11-18, 21:12
Svar #42

anders sjö

Även biblioteket kan ha kopiator där du kan få ut papperskopia, åtmindstånde så har både Lund och Landskronas stadsbibliotek det. Dessutom är de både billigare och bättre än LLA.
/Anders

2001-11-19, 02:59
Svar #43

kicki

Tack så jättemycket Anders och Carl! Jag ilar till biblioteket och hoppas på tur!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna