ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skanning av handskriven text  (läst 1690 gånger)

2009-09-03, 09:45
läst 1690 gånger

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Vågar vi släktforskare börja hoppas på att en programvara snart finns tillgänglig också för oss...?
 
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_3456559.svd

2009-09-03, 09:49
Svar #1

Birgit Hirsch

Oj det skulle vara helt underbart!!!!!!

2009-09-04, 00:16
Svar #2

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Får jag vara lite motvals. (med glimten i ögat)
 
Det är faktiskt en rätt behaglig känsla, att öppna en handskriven bok från 1600- 1700-talet, speciellt domböcker, och kunna läsa vad där står. Man kommer in i en värld som verkligen har förlupit, både tragiska och komiska händelser. 1600-talet med sina trolldomsprocesser och 1700-talet med de stora krigen, bl.a. Visst är det bra med hjälpmedel. Det finns personer med olika funktionshinder som inte klarar att tyda texten, det är att beklaga. Själv tar jag hjälp av flera olika CD:s, PLF, Dödboken och de olika befolkningsskivorna, men ska man kunna kolla källorna så behövs den kunskapen. Det går att lära sig, är själv ett exempel på det. Mitt betyg i läsning från skoltiden var något jag knappt vågade visa mina föräldrar. Nu är jag riktigt stolt över mig själv.
 
När jag började läsa domböcker 1998 såg det tungrott ut, mycket tungrott, hade heller inte någon större erfarenhet sedan tidigare, annat än de vanliga kyrkböckerna. Jag satt i fjorton dagar med samma bok och skummade texten,snappade upp mer och mer. Det renderde till att jag nu håller i en kurs hos JBGF-forskarna i läsning av gammal stil.
 
Träna på, det belönas.
Stig-ove

2009-09-04, 08:51
Svar #3

Sten Magnusson

Vid ett tillfälle när jag besökte Göta Hovrätts arkiv i Jönköping såg jag en text som jag tyckte var väldigt märklig. Här ett utdrag: här i häradet skulle det väl egentligen stå men det stod här häradet. Jag bad arkivarien om hjälp för jag tyckte detta såg konstigt ut, men även hon höll med om att det stod här häradet, m.a.o att den som skrivit i den renoverade domboken hade glömt skriva in i:et. Detta får jag väl kolla igen i AD-Onlines avfotograferade domböcker.
 
Mvh/Stem Magnusson

2009-09-04, 16:05
Svar #4

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Jag gillar ju också i och för sig att läsa originalhandlingarna, med all vad det innebär av arkivdofter och historiens vingslag  
Men samtidigt har jag tyvärr inte den tid som behövs för att besöka alla arkiv i landet som jag borde.
Att läsa mikrofilmade texter kan var otroligt mödosamt och tårframkallande om bildkvaliteten är låg.
 
Med maskinell läsning skulle man kunna skumma sig igenom en dombok i ett nafs och lokalisera de passager som är intressanta. Förmodligen kommer man aldrig att kunna lita 100% på programvarans tolkning, så även i fortsättningen måste man nog kunna läsa gamla handstilar 'manuellt'.
 
/Håkan

2011-09-23, 15:39
Svar #5

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Är det någon som vet hur detta avsnitt av forskningsfronten ser ut idag tre år senare?
 
 
Håkan

2011-09-24, 08:03
Svar #6

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Säker vetskap har väl ingen, men jag vågar förmoda att läget om tre år stort sett liknar dagens läge. Orsaken är att efterfrågan på program som läser handskriven text är mycket låg i jämförelse med textbehandlingsprogram överhuvudtaget, när vi nu har haft maskinskrivna dokument för mer än ett hundra år. Med låg efterfrågan finns inte pengar för programutvecklingen heller.

2012-11-27, 17:59
Svar #7

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Tänk när man kan kombinera tekniken i länken ovan med den här maskinen:
 
High Speed Book Scanner
 
10 år, 20 år, tidigare, senare...
 
(Meddelandet ändrat av jonas_magnusson 2012-11-27 17:59)

2012-11-28, 18:14
Svar #8

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil

2020-04-18, 23:26
Svar #9

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Numera finns tydligen Transkribus-programmet som tagits fram med EU-stöd.
Det har använts t.ex. för att transkribera historiska personer brev, med mycket gott resultat.

Har nån erfarenheter av detta program?


Hälsningar
Håkan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna