ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-01  (läst 2196 gånger)

1999-10-10, 17:41
läst 2196 gånger

Thomas Björklund

Med tanke på den tekniska utvecklingen, så tycker jag att utgångspunkten för val av filformat för inscannade bilder, bör vara det filformat som ger mest möjligheter för framtiden. Hårddiskarna blir hela tiden större och snabbare samt att vi antagligen står inför en revolution av Internet, där datakommunikationen inom en snar framtid kan vara 100 gånger snabbare än idag. Jag håller på att scanna in min släkts fotografier och min ambition är att bevara kvaliteten från fotografiet så långt det överhuvud taget går. I framtiden vill jag ha möjligheten att kunna retuschera bilden och i det perspektivet så är mitt val TIFF.
 
Mvh Thomas

1999-10-20, 09:53
Svar #1

Peter Löf

Mysteriet för PNG ovan till tryck måste väl bero på att man inte kan ha färgseparerade bilder i PNG (dvs CMYK)? Eller tänker jag helt fel?

2000-01-25, 18:48
Svar #2

Agneta Björk

Hej!
 
jag känner mig stolt över att ha initierat denna livaktiga diskussion. Efter att ha läst många kloka synpunkter skulle jag vilja gå över till nästa problem i min bilskannring.
 
Hur hålla reda på alla bildfiler som ju har en kryptisk märknig, exempelvis heter Anna Bengtsdotter annben.tif. Har någon ett förslag på registerprogram som hanterar en mängd filer. Den får gärna gå att kopplas till bilderna på min hårddisk.
 
Hälsningar Agneta

2000-01-26, 10:13
Svar #3

Carina Sunesson

Hej Agneta, om Du inte har ett bra bildprogram redan kan jag rekommendera ACDSee som fungerar med
flera funktioner.
1) Du får upp en karta med alla foton i litet format
2) Du kan ändra från t.ex. tif till jpg etc
3) Du kan lägga in beskrivning som visas.
Du kan tanka hem programmet på www.passagen.se/filarkiv.
Gå in under bildhantering.
Gratis program.

2000-02-20, 15:01
Svar #4

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Hej! Om du är beredd att lägga lite pengar på programmet så kan du ta en titt på Portfolio som kommer från företaget Extensis (www.extensis.com). Det finns för både Mac och PC och håller reda på olika sorters filer (bilder, ljud, film, dokument). Man kan registrera sökord för varje fil och själv skräddarsy vilka fält och uppgifter man vill ha med. Det kostade ca 2400 kr inkl moms & frakt när jag köpte det från MicroWarehouse.
Mvh Christina Blanck

2000-02-21, 11:56
Svar #5

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Carina.
ACD See är INTE gratis.
Det är ett sharewareprogram, och man bör registrera sig som användare och betala för detta.

2000-08-01, 13:24
Svar #6

Ole Thronborg

Ang bilder och registrering av dessa har jag tagit fram ett program som är helt gratis för att hålla reda på bilder, texter, artiklar, ljud video mm. det är ännu bara en beta men prova och kom med synpunkter. Alla bilder etc är sökbara som, arkivnummer, källa, donator, vem är på bilden, när är den tagen, av vem, vart etc. Sök t ex, alla atiklar och bilder mellan 1888-1902 som innehåller en viss person och skriv ut info med små tumnaglar av bilderna. Du kan också spela in ljudfiler direkt i registret. PC & MAC
 
Jag har flera gratisprogram jag gjort, bla släktforskarlexikon som översätter mellan latin, svenska, norska, danska engelska. Utvandrade danskar, invandrade svenskar till danmark, kartor mm.
 
Tips om hur man redigerar gamla bilder, format mm.
 
http://www.creativepartners.se/ole
 
MVH
Ole

2000-10-22, 21:09
Svar #7

Agneta Björk

Till Christina Blank
 
Christina, nu har jag följt ditt råd, jag har raggat upp en demo av Portfolio 5 och provar den i 30 dagar. Det är emellertid inte så lätt att få grepp om programmet när man inte har någon att fråga. Jag skulle inte få komma hem till dig och titta på det? Eller vet du eller någon annan om det är någon släktforskarträff då programmet visas? Återförsäljarna i Sverige har inte någon som helst koll om det, och vet inte riktigt själva hur programmet fungerar.
 
Hjälp!

2000-10-26, 19:14
Svar #8

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Hej Agneta! Jag har Portfolio 4 och har egentligen bara testat det lite sedan jag köpte det. Jag har lagt in några bilder och testat att göra en del egna fält. Så jag är ingen van Portfolio-användare, men du får gärna komma och titta ändå om du tycker att det är värt att åka till Stockholm för. Jag mailar till dig så kan vi prata vidare om det.
Hälsn Christina

2001-04-17, 11:36
Svar #9

Utloggad Ingvar Nore

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2020-03-19, 09:43
    • Visa profil
    • www.ingvarnore.se
Hej,
jag har en fråga hur jag skall scanna in ateljefoton som har en gulbrun-aktig ton. Med svartvita bilder använder jag gråskala vid inscanningen med vid dessa gul/bruna bilder så blir det inte så bra resultat.  
Tolkas bilder som inte är svartvita felaktigt när jag använder gråskala vid inläsningen?
mvh Ingvar Nore

2001-04-17, 13:38
Svar #10

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej Ingvar!
 
Svårt att säga men jag skulle testa med att scanna fotografierna som färgfoton och sen använda något grafik-program för att konvertera från färg till svart-vitt (grayscale). Jag använder en liten HP Photosmart Scanner som scannar både fotografier (upp till 12x18 cm) samt negativ och dia-positiv och resultatet blir mycket bra.
 
Mvh - Mats Högberg

2001-04-18, 08:57
Svar #11

Å Källstrand

Vill Du behålla originalfotos färg, scannar Du givetvis in dem i RGB-läge. Även om Du sedan vill konvertera dem till svart-vitt så är det att föredra. Alla nyanser i gråskalan kommer då med bättre. Sedan måste man ju naturligtvis ha ett bildredigeringsprogram (typ Photoshop, eller billigare alternativ)

2001-04-18, 08:59
Svar #12

Åke K

Vill Du behålla originalfotos färg, scannar Du givetvis in dem i RGB-läge. Även om Du sedan vill konvertera dem till svart-vitt så är det att föredra. Alla nyanser i gråskalan kommer då med bättre. Sedan måste man ju naturligtvis ha ett bildredigeringsprogram (typ Photoshop, eller billigare alternativ)

2001-07-18, 16:02
Svar #13

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Jag har fått låna en del gamla släktfoton och tänker dels lämna dem till en fotograf för kopiering (så att jag får negativ och papperskopia), dels scanna in dem i datorn som en extra säkerhetskopia. Jag tänker spara dem i TIFF-format, men nu undrar jag:
 
Vad bör jag scanna dem i för upplösning? Skrivaren vi har hemma klarar 600 dpi. Men vad behövs för upplösning om jag t.ex. förlorat negativen och vill lämna bilder på CD till ett fotolab för utskrift på fotopapper?
 
När man sparar som TIFF kan man välja LZW-kompression. Kan man använda det utan att förlora information?

2001-07-20, 09:59
Svar #14

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Hej Christina.
Ju högre upplösning, ju bättre bilder. Men dubbel upplösning ger fyrdubbel filstorlek. Så det är en avvägning där emellan. Din skrivare behöver en scannad bild med 150 dpi, men enbart om du skriver ut i originalstorlek. Ska du förstora ska det vara högre upplösning. Min scanner är på 300 dpi, vilket jag alltid använder, så en bild på ca 18x24 cm i svartvitt blir på runt 6-8 Mb.
 
Att komprimera en TIFF-bild med gråskalor eller färg, ger oftast paradoxalt nog större bildfiler. Vilket beror på att väldigt få intilliggande bildpunkter har samma färgvärde.
 
Man kan spara som JPEG utan komprimering, dvs 100 procent, utan kvalitetsförlust, vilket ger något mindre filer, men TIF rekommenderas för bästa kvalitet.

2001-07-25, 20:25
Svar #15

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Introduktion till Bilddigitalisering av Howard Besser och Jennifer Trant. Svensk översättning av Erika Johansson-Cowell.
 
Så heter en liten bok som ges ut av Nordiska Museets förlag. ISBN 917108432 0
 
Den är stundtals kanske lite för högtravande för vanliga användare, men ger ändå en hel massa bra tips.

2002-01-10, 10:00
Svar #16

Utloggad Cecilia Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2019-11-26, 21:59
    • Visa profil
    • www.ceciliasplace.se
HEJ!
 
Jag har skannat in bortåt 600 släktbilder och är givetvis rädd för att de skall förstöras på något sätt. Jag har original i TIF, och sedan snabbkopior i JPG. Problemet med JPG är om jag förstått saken rätt, att det är ett sk. förstörande fil-format där bilden förstörs varje gång bilden sparas om.  
 
Det där vill jag plocka itu. Vad menas med sparas om? Jag ser skillnad i att öppna filen i någon form av bildredigeringsprogram typ Paint Shop Pro, där filen blåses upp till full storlek. Sparar man den igen i det läget tappar den i kvalitet förr eller senare. Ett annat sätt att spara om är att via Utforskaren helt enkelt markera en fil, kopiera den, och klistra in på annan plats. Är den JPG-filen också försämrad? Och hur är det med JPG-filen man fått via Email - när den har valsat runt bland vänner och bekanta -är den också försämrad? Är denna en exakt kopia av första generationens bild, eller är de (hemska tanke) tredje-fjärde-femte etc generationen senare?
 
Anledningen till varför jag undrar är att jag vill veta vilket format som lämpar sig bäst till släktforskningsprogram. Dels för säkerhetskopieringens skull - blir det också en generationsväxling, dels för att jag allt som oftast delar med mig av mina bilder till andra släktingar och jag vill ju att de får bästa kvalitet själva.
 
Svaret är kanske självklart för många, men jag skulle vilja ha det klargjort! Allt för att välja en kvalitet som skall hålla i många år oavsett hantering - även om jag har original i Tif. Det är ju inte den som man arbetar med till vardags.
 
mvh
 
Cecilia

2002-01-10, 10:59
Svar #17

Andreas Wikström

Du behöver inte vara orolig att jpeg bilderna försämras varje gång du kopierar filen i Utforskaren eller mailar filen till dina vänner.
 
Däremot om du öppnar jpeg bilden i ett bildredigeringsprogram  och sedan väljer att spara bilden antingen som samma namn eller som en ny jpeg bild, då kommer du få ytterligare försämringar i bilden.
Detta beror på att bildredigeringsprogrammet använder sig av en algoritm för att komprimera (förminska) bildens storlek på hårddisken.
 
Utforskarn + email program använder inte denna algoritm utan kopierar helt enkelt bilden precis som den är.

2002-01-10, 22:44
Svar #18

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:58
    • Visa profil
Bara ett påpekande till vad min namne säger ovan: Du kan spara i JPEG-format utan att bilden försämras, det är bara att se till att när du sparar bilden sätter inställningarna så att högsta kvalitet (100%) ska användas vid sparningen.
 
Problemet uppstår om du inte kontrollerar inställningarna innan du sparar, eftersom de flesta bildprogram har en viss förinställd komprimeringsgrad, varvid det som Andreas W. omtalar inträffar.
 
Alltid när du sparar bilder i JPEG-format (och i de flesta andra format) kan du alltså själv välja hur hög kvalitet på bilden du ska ha - tänk dock på att ju högre kvalitet desto större fil.

2002-08-14, 09:59
Svar #19

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
 
Jag ska väl börja med att säga att jag inte är någon expert på datorer eller dataspråk. Men ska försöka att förklara mitt problem, på bästa sätt. Sedan kanske någon kan hjälpa mig på traven.
 
Jag har en Hp Scanjet 5370C och operativsystem Windows 98. Jag har fått igång den men när jag ska skanna en text t.ex till Word-dokument så funkar det inte. Texten i Word-dokumentet blir konstig och annorlunda mot själva ursprungstexten.
Däremot fungerar det att skanna till skrivaren.
 
Sedan är det så att ibland här på anbytarforum ser någon som jag kan hjälpa med texten ur en bok, som dock är lite väl lång att skriva för hand. Hur ska jag skanna över en boktext till anbytarforum. Kan någon hjälpa mig med detta.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2002-08-14, 14:41
Svar #20

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej Sari!
 
Ser det ut som en massa små rutor och enstaka bokstäver, så har du öppnat en bildfil i Word. Allt du skannar in, även text, blir ALLTID bildfiler, typ jpg, gif m.fl. och går inte att öppna i Word, utan måste infogas som bild.
 
Word: Infoga bild  
Klicka på Infoga. Därefter går du med musen till Bildobjekt och vidare till Från fil och letar upp din inskannade textbild. När du funnit bildfilen klickar du på Infoga och vips så har du den i ditt word-dokument.
 
Hälsningar Jouni Tervalampi
http://hem.passagen.se/terven
 
P.S. Fråga 2. Vet ej. Är lika nyfiken själv hur man gör.

2002-08-14, 14:50
Svar #21

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Hej Sari!
 
Jag har en HP Scanjet 5200C med programmet HP PrecisionScan och har lyckats ganska bra. Jag har skannat skrivmaskinstext, tidningsartiklar och boksidor.
Det är viktigt att du har rätt språk inställt i skanningsprogrammet, annars kan t.ex. åäö bli konstiga.
Jag brukar manuellt markera det område jag vill skanna och tala om för programmet att detta är text.
Om originalet har liten text funkar det dock inte alls. Då har jag testat att skanna med förstoring till en svart-vit bild, eventuellt redigerat bilden för att bli av med allt skräp, därefter skrivit ut bilden på skrivaren och slutligen skannat denna utskrift till Word-fil. Litet jobbigt, men det kan funka.
Men ofta blir det fel på a/å/ä, det räcker med en liten smutsfläck på papperet så blir det fel. Och bokstäverna in blir ibland ett m.
Så man ska nog köra en stavningskontroll på Word-filen efteråt.
 
Handskriven text och frakturstil har jag heller inte lyckats med, men det kanske finns specialprogram för detta, troligen mycket dyra.
 
Mvh, Kjell

2002-08-14, 16:05
Svar #22

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Sari,
Du har fått hjälp med ett sätt att få in text från ett dokument till Anbytarforum, alltså den där Du använder ett text-läsande program - ett OCR -program. (Fråga mig inte vad OCR står för - jag vet inte, men det fungerar ändå.)
 
Du skriver: Sedan är det så att ibland här på anbytarforum ser någon som jag kan hjälpa med texten ur en bok, som dock är lite väl lång att skriva för hand. Hur ska jag skanna över en boktext till anbytarforum. Jag uppfattar det som att Du kanske menar de kopior på boksidor som t ex jag ibland lägger in i svar.
 
Så här gör jag på min HP ScanJet 5p:
 
- Scannar in bilden i mitt scannprogram
- Markerar den del jag vill visa
- Zoomar
- Sparar bilden på hårddisken i det format som scanprogrammet väljer
- Öppnar sedan filen i ett bildbehandlingsprogram och väljer spara som och därefter jpeg, med storlek på filen under 100 kb för att den skall accepteras av Anbytarforum
- Lägger sedan in den med image-kommandot här i forumet.
 
Vänligen, Olle
Vänligen,
Olle Elm

2002-08-14, 17:40
Svar #23

Peter Karlsson (Peterk)

OCR betyder Optical Character Reading dvs. optisk teckenläsning/teckenigenkänning..

2002-08-14, 17:50
Svar #24

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Optical Character Recognition om man ska vara petig!

2002-08-14, 21:20
Svar #25

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Sari, till min scanner fick jag med två program, ett för bilder, och ett Omnipage Lite för att scanna texter. Det fungerar bra att scanna in text ur böcker, och maskinskrivet går också, och resultatet blir en en ordbehandlingsfil, som man sedan kan korrigera och använda som vanligt.
 
Bildprogrammet har  jag inte använt, för scannern är Twain-kompatibel vilket innebär att jag kan använda t.ex. Paintshop eller Photoshop, som jag redan hade.  
 
Man får ju bestämma sig för om man vill scanna en bild eller en text, och sedan använda det program som är mest lämpat. Prova litet olika varianter, Sari, så går det säkert bra.

2002-08-14, 22:58
Svar #26

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Alla!
 
Tack för alla era tips. Kan berätta att jag nu ikväll lyckats med min makes hjälp att skanna till Paint, och därigenom spara som filformat JPEG. Filerna fick då en behaglig storlek som gick utmärkt och maila. Däremot verkar ju denna lösning begränsa användnings området, om man inte lägger upp det i Word.  
                                                Jouni, blir dokumentet på det sättet du gör  mycket större eller behåller det en behaglig nivå. T.ex, låt säga om jag vill skriva en antavla om t.ex mig, men i det word dokumentet vill jag även lägga till en bild på mig. Och den här antavlan vill ju gärna mamma ha, men när jag ska skicka detta via mail blir väl dokumentet offantligt större eller det kanske det inte blir?
 
Med vänliga hälsningar Sari

2002-08-15, 12:16
Svar #27

Jouni Tervalampi

Hej Sari!
 
Nej, det blir inte offantligt större. Det blir din storlek på din jpeg.bild+text. Det har med  storleken på din bild som du sparar ned.  Text tar mycket litet utrymme. Du skrev att du hade en behaglig JPEG-fil, plus din text på några kb. Så bör gå utmärkt att skicka med som bilaga. Dessutom kan du titta i Utforskaren hur stor ditt Word-dukument blir med de inlagda bildfilerna.
 
Hälsningar Jouni Tervalampi

2002-08-16, 12:07
Svar #28

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Jouni!
 
Tack så mycket för hjälpen, vad smidigt allt var.
Håller på för fullt att scanna in i paint(JPG) och sedan infogar jag till word. Saken är ju det att när jag vill meila till min släkforskarkompis vill jag ju ha källhänvisningar på själva filen jag skickar och det går nu alldeles utmärkt vad det verkar. Dokumentet blev inte större när jag bifogade ett word dok. i emailen, visserligen har jag inte skickat det ännu, men det gick bra att infoga det till emailen utan att det blev större.
Det här med datorer...pust,tack.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2003-02-01, 18:31
Svar #29

peter petersson

Hej,
 
Vill inte skapa någon ny rubrik med nya foton. Hittade i en bok familjepoträtt som hade varit intressant att få med i släktkrönikan. Då vi försökte att scanna in poträtten uppstod i slutänden ett rutsystem, och allt flöt ut i en salig röra. Originalsidan var på glättat papper. Är i behov av bra tips för att få en noprmal bild i stället för detta smårutiga. Alla andra bilder har blivigt bra, men inte från dettta glansiga papper.
 
Peter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna