ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-01  (läst 2215 gånger)

2003-02-02, 12:20
läst 2215 gånger

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Peter
Låter nästan som att scan-prg antingen inte kan läsa bilden och då ger en rutig bild, dvs ngn form av error. Eller att du inte får en bmp-bild direkt utan att scan-prg sparar/konverterar direkt till annat format än bmp. Dvs ngt kan vara fel i inställningar. Ev får du lägga in ngt papper, helst svart, över bilden så att ljuset inte blänker ut bilden. Ja det var bara några funderingar från en scanningsamatör
Hälsningar Jan-Christer

2003-02-02, 13:31
Svar #1

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Peter,
Tryckta bilder är ofta rastrerade (består av en massa punkter) och dessa ser ut som ett rutmönster vid scanning.
Testa att skriva ut bilden på skrivaren. Resultatet kan bli bättre än du ser på skärmen. Om du zoomar in bilden på skärmen framträder mönstret tydligare.
mvh,/Robban

2003-02-02, 21:05
Svar #2

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 939
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:13
    • Visa profil
    • edshult.eu
Om det är det problemet Robert nämner, så ska du slå på en funktion som heter Descreen på engelska. Mera om detta finns på Scantips:
http://www.scantips.com/basics06.html
/Kalle

2003-02-12, 14:37
Svar #3

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Jag skulle  vilja får tips om hur jag bäst ska lägga in fotografier från min hembygd.
 
Har försökt men misslyckas. Bulderna är tagna hos olika fotografer i Kalmar. t.ex. John Nilsson. Herman Sandberg
 
Fotografer från Stockholm, Amerika.
 
Fotografierna  är av två olika stora.  De små 10,5 x 6,6 cm,  ung. på kartongpapper och  16,4 x 10 6 cm på kartongpapper.
 
 Jag har scannat in dem  till olika mapp för länge sen och kan inte låna om dem för att scanna in dem på nytt förän till hösten.
Men man måste väl kunna gå in på Photoschop och  minska ned  fotografierna  till lämplig storlek.  
utan att förlora  kvalit?.    
 
Är det någon som är haj på detta och kan ge tips är jag tacksam.  
 
 
MVH
Sweneric  Andersson
 
e-post. Sweneric.Andersson@telia.com

2003-02-12, 15:49
Svar #4

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Sweneric:  
vad ska du använda fotona till i just det här fallet? I vilket format har du scannat in dom? Det går alltid att ändra storleken på bilder utan att ändra format men behåll alltid originalbilden och spara om den i nytt namn, om du ändrar. Jag har mina originalfoton på en CD-skiva.
Jag är ingen expert men har läst Photoshop och det är lite olika saker att tänka på när det gäller bilder.  
Hoppas att du är hjälpt av detta annars får du höra av dej igen!  
 
Hälsningar/Gunnell

2003-02-12, 16:32
Svar #5

Jan Wallander

Hej Sweneric!
 
Jag har förstått att Du har tillgång till Photoshop så då är det hela enkelt:
 
1) Öppna Photoshop
2) välj öppna som
3) välj fram bilden ur den aktuella mappen
4) välj det filformat som Du önskar (.gif, .jpg  etc)
5) välj Bild
6) välj Storlek på bild
7) fyll i dokumentstorlek, bredd (då ändras övriga data, proportionerna behålls)
 
Förstora aldrig bilder, det blir inte bra.
 
Lycka till!
 
Mvh
Jan W

2003-02-12, 16:53
Svar #6

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 939
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:13
    • Visa profil
    • edshult.eu
Jag instämmer med Gunnell. Behåll alltid originalbilden! Om du ändrar storleken på bilden så kommer information att försvinna, åtminstone om du FÖRMINSKAR den. Varför Jan skriver att man inte bör förstora bilder förstår jag inte. Då försvinner ju inte lika mycket information, däremot syns bristerna i originalbilden tydligare.  
Så har åtminstone jag förstått denna problematik.  
MVH /Karl-Henrik

2003-02-12, 17:08
Svar #7

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Jan  Tack för tipset, Nu kom det fram fler synpunkter. från Karl Henrik
 
 Jag har fått lära mig via jobbet att man ska sparar i Tiff då försvinner inte  något material.  Jag har mängde med släktfotografier som ska ingår i en kommande släktbok.  Men det är en sak  
 
När det gäller fotografier som ska skicka via e-post t.ex. ska man spara i JPG. Detta fick jag lära mig på kurserna i Photoshop. 1-2. De fotografier jag  ska lägga ut  är i JPG-format. Men har ändå scannat in i Tiff för andra ändamål. t.ex. en bok.  Man kan scannat in på olika sätt och  fotografierna  som jag vill lägga ut bruntonade och tagna hos en fotograf.  
 
Det ska blir  roligt och se om man lyckas lägga ut några kort och se om någon känner igen person/personerna på de gamla korten från slutet av 1800- talet. Jag har gjort upp bildregister åt hembygdsföreningen med de personuppgifter vi känner till, men det finns många gamla kort som söker svaret.  Ölandsbladet har vid flera tillfällen haft helsidor med  bilder och  några kort har vi fått svar på.
 
Tack för tipsen Jan W. Karl-Henrik
 
Sweneric  
 
 
PS förlåt en fråga till Jan Wallander.Har Du någon anknyttnig  till Öland?
 
MVH
Sweneric

2003-02-12, 17:20
Svar #8

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Glömde tacka Gunnell vilket jag härmed gör. Alla tips beaktas.
Du gunnell fråga mig var jag ska med photografierna till. Avsikten med att lägga ut dem på nätet är att försöka finna vem som är vem på fotografiet. Vi  
En del av korten  är tagna i Stockholm. Kalmar, USA.
 
De kan finans någon  barnbarnbarn i Amerika som se dessa fotografier och känner igen personen. De ä'r min förhoppning att på sikt finna svaren.
 
Tyvärr är vi ute sent, men man ska inte ge upp för den skull.   Ex. ett foto i Ölandsbladet fick sett svar när ett barnbarns barn ringde mig och berättade att hon hade samma fotografi hemm. Det var hennes MM M.
 
Alal dessa kort jag vill lägga ut är scanant i JPG -format, men är tydligen förstora ändå.   De små är 6,6 x 10,5  på kartongpapper. och de stora är  på  ung 10,5 x 16, 6- 17,0 cm.Var det motsvara i kb vet jag inte just nu. men  fotografierna får inte vara mer än max 50 kp.  
 
Jag tror att mina fotografier låg upp till 200-300 kb.
 
Litt. studier och tips.
 
Tack
 
Sweneric

2003-02-12, 17:50
Svar #9

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Kan bara upplysa andra om att detta alltså gäller bilder som skall läggas in i Porträttfynd..
Då är det mycket riktigt max 50 kb storlek och format .jpg som gäller. Men det är alldeles riktigt att du förstås skall vara rädd om dina original (tiff)-filer för andra ändamål.
När du väl fått dom i hanterbar storlek och kan börja lägga in dom i Porträttfynd, så kan du (om du får andra frågor som inte gäller scanningen) ställa dom under Anbytarforum: Datorprogram och teknik: Rötter och Anbytarforum: Porträttfynd.

2003-02-12, 18:56
Svar #10

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Tack
 
Peter
 
Hoppas kunna lägga ut några fotografier. Jag anta att det är helt lagligt att lägga ut hembygdsföreningens fotografier på nätet till glädje även för andrar hoppas jag. Jag har hembygdsföreningens fulla förtroende
Annars skulle jag inte lägga ut fotografierna. Tyvärr kan jag inte fråga personen/personerna  på fotografierna om var de tycker av ålderskäl.  
 
MVH
Sweneric Andersson

2003-02-13, 09:37
Svar #11

Jan Wallander

Hej igen Sweneric,
 
- nej, jag tillhör inte Ölandsgrenen av Wallandrare
 
- en bild är uppbyggd av ett visst antal punkter. Om jag förstorar är det fortfarande samma antal punkter men dom skall bygga bilden på en större yta - bilden börjar bli diffus och taggig. Om jag förminskar är det tvärtom, samma antal punkter på en mindre yta ger en skarpare bild.
 
Mvh
Jan W

2003-02-13, 17:32
Svar #12

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Sweneric;
Jag undrade över vad du ska använda fotona till enbart för att veta vilket filformat du ska använda. Om du har scannat in bilderna i JPEG-format och har chans att låna dem igen; gör det och scanna in dem i TIFF. Du kan sen ändra filformat och vad du nu vill, men har då ett original som tål att skrivas ut på papper - det är mitt tips. Om originalen tar för stor plats; bränn ner dem på en CD - det finns speciella CD som klarar längre lagring och som passar till foton.  
 
Det låter som en spännande id? det du håller på med. Lycka till!
 
MVH Gunnell

2003-02-13, 23:32
Svar #13

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Gunnell  
 
Jag har lagt in fotografierna i både JPG och TiFF
 
I JPG  förlora man  lite på kvalit? vilke tman inte gör i TiFF.  Jag har av säkerhetsskäl   brännt ned  fotografierna på cd.  
 
 
Jag hoppas att någon framöver se fotografierna på webben och vet vem som är vem.
 
Andra fotografier som är svårare att låna om är släktkort som ska användas till en kommande släktbok.  Min FF FF-FM ättl.  
 
Tack för alla tipsen från er alla
och Tack Jan W. för din upplysning
 
MVH
Sweneric Andersson

2003-02-14, 11:42
Svar #14

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Så här gör jag:
1. Skannar med 1200 dpi (punkter/tum), dvs ungefär samma upplösning som ett foto (om jag är rätt underrättad)
2. Sparar bilden i bmp-format, vilket kräver ca 50 MB för en vanlig visitkortsbild. Att ha en stor disk och mycket minne är alltså en klar fördel.
3. Gör en arbetskopia av bilden, även den i bmp eller annat icke förstörande format.
4. Redigerar bilden, t.ex. vrider den rätt och tar bort överflödiga delar, detta brukar kallas crop på engelska. Ibland kan man behöva ta bort repor, förändra ljusstyrka och kontrast m.m. När detta är klart sparar jag arbetskopian.
5. Krymper bilden till lämplig storlek, på en web-sida behöver den knappast vara högre än 800 punkter (pixel). Man vill ju helst se hela bilden utan att behöva bläddra.
6. Sparar bilden som jpg. Här brukar det oftast finnas möjlighet att ange komprimeringsfaktor. Detta kan vara lurigt, ju mer komprimering, desto mindre filstorlek, men också sämre bildkvalitet. Olika program fungerar på olika sätt och man får experimentera litet här, man måste tyvärr kompromissa.
 
Om man vill redigera bilder ska man aldrig använda jpg-filer, eftersom bilden då komprimeras ytterligare, vilket medför försämring av kvaliten varje gång man sparar filen.
Man ska också tänka på att inte ha för många stora bilder på samma sida, helst under 100 KB totalt, så det inte blir olidligt långsamt för folk med modemuppkoppling.
 
Mvh, Kjell

2003-02-14, 16:21
Svar #15

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Det var synnerligen förvirrande information. Dessutom felaktig. Den som vill ha korrekt information om skanningsteknik, upplösning mm ska läsa en artikel av Mikael Pertmann, reklamfotograf och certifierad av Adobe - en verklig expert på digitala bilder. Han har skrivit en mycket bra artikel som finns här:
 
www.fotosidan.se/doc.htm/1827/?_style=print

2003-02-14, 21:32
Svar #16

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Hej alla glada! Lite synpunkter på tidigare artiklar:
Bildstorlekar.
I Photoshop kan man ändra bildstorleken på flera sätt.
1. Behålla eller inte behålla proportionerna, dvs bredd- och höjdförhållandet. Normalt ändrar man inte detta förhållande om man inte vill snabb-banta (eller tvärt om!).
2. Storleken kan ändras utan att ändra upplösningen, dvs bilden har fortfarande totalt lika många pixlar. Här ändrar man inte grundförutsättningarna i bilden. Denna förändring kan man göra om och om igen utan att förstöra bilden.
3. Storleken kan ändras vad gäller det totala antalet pixlar. Detta förstör bilden eftersom programmet arbetar om bildens pixlar och arbetar med medelvärden för kringliggande pixlar för att bygga upp en ny bild. Inte att rekommendera normalt.
 
Om man har en bild 20x20 cm med upplösningen 100 dpi (Dots Per Inch), så är antalet pixlar 787x787 st. Gör man om den till 10x10 cm och ställer in att inte ändra bildupplösningen (dvs låt bli att klicka i rutan för Ändra bildupplösning) kommer upplösningen i den nya storleken att bli 200 dpi men totala antalet pixlar är fortfarande 787x787 st. Detta låter lite kryptiskt, men tänk i stället att det betyder att behålla totala antalet pixlar. ”Ändra bildupplösning” borde egentligen heta ”Ändra totala antalet pixlar”.
 
Jag jobbar normalt sålunda:
Skanna i hög upplösning, spara i tif. Arbeta med en kopia och spara som tif eller jpg. Arbeta inte med jpg. Många digitalkamror har jpg som standardformat. Spara dessa jpg som tif innan du gör något med bilderna.  
 
Svart-vita bilder är inte lika känsliga för förändringar som färgbilder eftersom komprimeringen till jpg till stor del ligger i att gena i färgnyanser. Text osv har ingen betydelse i viket filformat de ligger vad jag har upplevt.
 
Jag jobbar med Photoshop 7.0 och Photoshop Elements 2.0 på mitt arbete. Jag är mycket imponerad av Elements egenskaper. Det är ju en ”light-version” av stora Photoshop, men man har nästan hela storebrors möjligheter. Elements har dessutom egenskapen att kunna lägga ihop panoramabilder (fixar ihopsättning av flera bilder) och har också ”red eye reduction” dvs tar bort röda ögon. Den stora skillnaden är att man inte kan byta färgläge RGB till CMYK i Elements viket inte har någon betydelse om man inte skall trycka en bok med färgtryck eller liknande på tryckeri.  
Photoshop kostar ca 8 000:- +moms och Elements ca 1 000:- inkl moms (följer med vissa skannrar)!!  
 
mvh/Robban

2003-02-15, 08:04
Svar #17

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil

2003-02-16, 19:52
Svar #18

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
En fråga till Robert: är det bra att scanna bilder i PSD-format eller bör man hålla sej till TIF? Vad är skillnaden, vet du det?
Du lämnade en väldigt bra och lättbegriplig beskrivning i ditt inlägg tycker jag.  
Hälsningar/Gunnell

2003-02-17, 21:58
Svar #19

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Hej Gunnell!
PSD är Photoshops eget format och lagrar alla lager osv i psd-filen. Det är inte många program som kan hantera detta format. Därför är det normalt lämpligt att spara till tif (eller jpg) för användning. MS Word, DISGEN osv klarar inte PSD.
Skall man fortsätta att redigera en bild vid senare tillfälle är PSD utmärkt att spara till för att senare fortsätta där man slutade. PSD är ett mer utrymmeskrävande format än vanlig tif eftersom det ligger med information angående viss redigering i bildfilen.
mvh,/Robban

2003-02-18, 12:27
Svar #20

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Tackar så mycket Robert! I princip så kan jag alltså spara mina bilder i PSD likaväl som i TIF  om jag vill - har jag fattat rätt? Om jag ska använda bilderna på nätet eller skicka till nån via mail, så sparar jag alltid om till JPG ändå.  
Hälsningar/Gunnell

2003-02-19, 22:21
Svar #21

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Stämmer precis! Du kan dock inte infoga PSD till Word-dokument t ex. Passar utmärkt att spara som redigerad orginalfil som man sparar för framtida behov. Den tar något mindre plats än tif med sparade lager (det finns tif-format där lager kan sparas), medan vanlig tif (utan extra lager)tar mindre plats än PSD. Blev det rörigt?
mvh/Robban

2003-02-20, 07:30
Svar #22

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Nädå, jag förstår precis. Min tanke är också att spara PSD som originalfil - jag har en del gamla foton som min syster scannat in i PSD och även egna som jag sparat i samma format. Man kan ju spara ner bilderna på CD om man tycker att dom tar stor plats i datorn.  
Tack så mycket för informationen - klar och tydligt tycker jag!
Hälsningar/Gunnell

2003-02-20, 09:27
Svar #23

Utloggad Roland Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2019-09-11, 11:27
    • Visa profil
Eftersom PSD är ett filformat, som är bundet till ett visst program, så se till att spara programmet också! Annars riskerar du att stå där med en massa fina, men oläsbara filer om företaget lägger ned! TIF-läsare finns det ju många av......
 
mvh/Roland

2003-02-20, 11:17
Svar #24

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Jo, jag har Photoshop och kommer att ha det i framtiden också och har även läst Photoshop, så jag är medveten om förutsättningarna. Men tack för tipset Roland - man ska ju tänka sej för innan man binder upp sej vid något. Och det finns ju säkert en del som inte är medvetna om skillnaden mellan formaten och varför man ska spara i olika format beroende på vad man ska använda bilderna till. Det är en liten djungel och kräver gärna lite kunskap också om bilduppbyggnad osv.  
Hälsningar/Gunnell

2003-04-10, 11:11
Svar #25

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej!
Jag har en HP flatscanner,när jag skriver ut
bilder som jag har scannat,blir det vågräta
linjer över bilderna.Har inte haft det så förut.
Vad kan ha hänt?
MVH Anita

2003-04-10, 17:13
Svar #26

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Du har en smutsig bläckstråleskrivare! Det brukar finnas en rengöringsfunktion - antingen direkt på skrivaren eller via skrivarens meny.

2003-04-10, 20:37
Svar #27

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Jag får vågräta linjer om jag skriver ut i svartvitt. Skriver jag ut i färg, blir det perfekt, även om då bilden är i svartvitt. Vet inte varför, bara är så. Hjälper inte att rengöra, och har varit så sen skrivaren var ny. Men text skrivs perfekt i svartvitt.

2003-04-10, 20:40
Svar #28

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
En annat problem med scanning. Jag och några fler använder programmet ACD See för att titta på bilder mm. Detta program verkar inte tycka om USB-anslutna scannrar. Det blir en röd/grön röra av bilden. Själv har jag en SCSI-scanner och där fungerar det perfekt. Med USB-scannrarna kan man helt enkelt inte scanna direkt till ACD See. Är det någon mer som har det problemet, och eventuellt har löst det?

2003-07-01, 12:07
Svar #29

Linn Glimberg

Vilken upplösning är egentligen bäst att scanna i om man vill bevara bilderna för ev. framtida utskrifter? Jag har hittills scannat i 600 dpi. Men på min skrivare finns en särskild utskriftsfunktion för foton och dom ska då vara scannade i minst 1200dpi. Detta har inte fungerat så bra. Det går så trögt att arbeta med bilden så datorn hänger sig. Hur blir bilder som skrivs ut i 600 dpi? Blir det acceptabel kvalitet?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna