ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skanning av gamla fotografier  (läst 5382 gånger)

2003-07-01, 16:03
läst 5382 gånger

Karl-Henrik Ryden

Enligt http://scantips.com så har pappersbilder i färg sällan högre upplösning än 300dpi. Hur mycket bättre svartvita bilder är vet jag inte, men tror att 600dpi är en bra kompromiss storlek/kvalit?.  
Om du vill skriva ut större bild får du väl använda ett bra program, som photoshop, för att skala upp bilden.  
Det finns som jag ser det ingen anledning att skala upp bilden genom interpolering i skrivaren innan du lagrar den.

2003-07-01, 16:04
Svar #1

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Enl Photoshop så är 600 dpi tillräckligt om man ska skriva ut med en laserskrivare. Att scanna in i högre upplösning än vad skrivare kan prestera är slöseri med utrymme. För en fotosätter är 2500 dpi lämpligt, men vem har en fotosätter hemma? Det är för bilder till tidskrifter av högre klass enl Photoshop.
Det finns ju även CD-skivor såg jag för ett tag sen med bättre hållbarhet än vanliga CD-skivor - nåt att använda när man ska spara foton kanske.
 
Hälsningar/Gunnell

2003-07-01, 16:58
Svar #2

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Kan tillägga att pappret är viktigt om man vill ha riktigt bra kvalit? på bilderna.  
 
Jag har för övrigt en del svart-vita foton som är scannade i 300 dpi och de är helt utmärkta att skriva ut.
 
Hälsningar/Gunnell

2003-07-02, 08:19
Svar #3

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Upplösningen beror på vad man ska ha bilderna till och vilket slutformat de ska ha. Själv skannar jag numera endast i 400 lpi (dpi) vilket är fullt tillräckligt även för publicering i tidningar. Dock anger jag alltid utformatet till 20 cm. För utskrift rekommenderas fotoskrivare och fotopapper. Titta gärna på den här länken för mea information: www.galleriaventures.com/truephotos/image_file_discussion.htm

2003-07-02, 09:34
Svar #4

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Noteras kan att lpi och dpi inte är detsamma och 400 lpi är inte detsamma som 400 dpi. lpi betecknar rasterpunkternas täthet i linjer och dpi upplösningen i punkter på skärm och skrivarupplösning t ex. Ex 600 dpi är detsamma som 80 lpi.
 
Hälsningar/Gunnell

2003-07-03, 08:34
Svar #5

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Du har alldeles rätt. Det blev lite förvirrat. Här är en länk till för den som vill läsa mer. www.scantips.com/basics03.html Mitt allmänna intryck är att de flesta skannar med alldeles för hög upplösning = stora, stora filer.

2003-07-03, 11:30
Svar #6

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Ja, det verkar vara som du säjer Crister, att många drämmer till och skannar i onödig hög upplösning. Man kan ändå inte få bättre utskrift än vad skrivarupplösningen tillåter.
Min äldsta syster har skannat många sv/v foton under senare år och jag minns att hon sa att 300 dpi är fullt tillräckligt enl vad hon kommit fram till. Man får bra utskrifter och kan förstora ganska mycket om man vill. Vet inte om det krävs mer för färgfoton.  
 
Det jag har hört är att om man skannar negativ så bör man ha högre upplösning. Men det var från en försäljare av skanner, så jag vet ju inte hur väl det stämmer - om det möjligen var ett försäljningsargument! Jag har i alla fall provat att skanna negativ och det blir helt suveränt bra. Epson har en flatbäddskanner med funktion för det.
 
För övrigt ska man ju även tänka på filformatet och som vi diskuterat tidigare i detta ämne, så är TIF ett lämpligt format om man tänker sig använda bilderna för utskrift. PDF är också bra men fungerar endbart i Photshop. Därutöver så ska man väl också tänka på att skanna in färgfoton som man ska skriva ut i CMYK (cyan, magenta, gult o svart) och inte RGB (röd, grön, blå). RGB-bilder är avsedda för visning på bildskärm. Men det kanske inte har så stor betydelse - någon som vet mer? Har inte testat själv.
 
Mycket med det jordiska! Eller bildiska kanske....
 
Hälsningar/Gunnell

2003-07-03, 11:48
Svar #7

Peter Karlsson (Peterk)

En sida som på svenska nämner riktigt mycket om det här med upplösning, bildpunkter, bildjustering osv. i samband med bland annat skanning finns här..
-Skanning av negativ är mycket riktigt något helt annat än skanning av fotografier/tryckta bilder; här har man ju nytta av 2400 dpi om man funderar på att skriva ut bilderna..

2003-07-03, 16:21
Svar #8

Jan Ek (Janek)

Min åsikt när det gäller bildstorlek är nog att det kan vara klokt att skanna bilder i riktigt hög upplösning om man har en skanner (och PC) som tacklar det. Särskilt viktigt om man bara lånat dem. Sådana oersättliga bilder brukar jag skanna i minst 600 dpi. Harddiskar är ju idag stora och rimliga i pris, och en CD har stor kapacitet och rymmer många bilder även i 20Mb-storlek.
 
Sedan brukar jag göra en mindre version för utskrifter, och utdelning i familjen. Av och till en riktigt utrymmessnål jpg för epost också. En CD kopia lägger jag tillsammans med orginalen i bankfacket, så sover jag som bor i trähus lite lugnare.
 
Grunden till att jag gillar att bevara dessa högupplösningskopior är att man väl aldrig kan veta vad skrivare och annan utrustning kan tackla av detaljer i framtiden, och att man inte kan utesluta att publicering någon gång kan bli intressant. Stora förstoringar likaså. Samtidigt är det ju riktigt att många äldre bilder man kommer över har dålig skärpa, det går inte att skanna sig till en skarpare bild än orginalet!
 
Om man bör skanna svartvita bilder i färg har jag ingen förmening om, några rekommenderar det. Då blir ju filerna också mycket större.

2003-07-03, 17:05
Svar #9

Karin Björkholm (Karin)

och av negativplåten får man en positivplåt, där skuggorna blir dagrar igen...Bakvänt med andra ord..

2003-08-04, 11:00
Svar #10

Peter Löf

Att skanna i 400 dpi kan fungera bra, om man har en skanner som har en ccd-sensor anpassat för detta (bl a har vissa äldre Agfa-skannrar detta).
 
Dock har de flesta en ccd-sensor avpassad för att skanna i 300 dpi, eller en multipel till 300 dpi. Dvs 150, 600, 900, 1200 dpi etc.
 
Om man har en skanner som är anpassad för 300 dpi och man tror att 400 dpi är bättre kan det vara så att omräkningen som skannerprogramvaran gör försämrar bildern drastiskt. Förstor man kraftigt (typ 1200 %) så kan man ofta se kantiga hackiga konturer där det borde vara rakt.
 
Vill man spara i 400 dpi så kan det vara så att skanning i 300 dpi och omräkning i Photoshop till 400 dpi faktiskt ger en bättre bild än en ursprunglig skanning i 400 dpi. Bäst ger det ju om man skannar i 600 dpi och låter Photoshop räkna ned till 400 dpi.
 
Alltså: För lekmän vill jag klart avråda att skanna i mellanupplösningar, om ni inte exakt vet vad ni gör.  
 
Angående CMYK/RGB så vill jag bestämt avråda att skanna i CMYK, som har mindre färgrymd än RGB. Om möjligt försök skanna i sRGB (Standardiserad RGB) som normalt fungerar bra, ger stor färgrymd, och därmed tillåter vissa färgjusteringar utan så stor kvalitetsförsämring. Man har mera tillgängliga färger i sin palettet om man uttrycker sig enkelt. CMYK är avpassat för tryckning i en viss färgpress eller utskrift i en viss färgskrivare. CMYK-separation gör man nästan alltid från ett rgb-original, och man använder nästan alltid en icc-profil från tryckeriet (skrivartillverkaren) som talar om hur rgb-färgerna ska komprimeras för att blir så bra som möjligt i cmyk-läget.

2003-08-05, 07:26
Svar #11

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Hej! Jag använder mig av följande scanner: ScanJet 3400C. När jag scannat in min bild blir den oftast på ca 300 kb. Hur ändrar jag scannerinställningarna för att bilden ska bli tex 100 kb? Jag redigerar bilden i Adobe Active Share.  
Hälsningar Lotta

2003-08-06, 15:01
Svar #12

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
I menyn Settings - Resolution, kan du ändra upplösningen. Kryssa i Custom och prova med olika dpi.

2003-12-31, 19:16
Svar #13

Utloggad Tobias Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2013-12-22, 02:08
    • Visa profil
Hej!
 
Efter att ha läst denna långa diskussion har jag bestämt mig för att scanna in mina bilder i 300dpi (har bara en 2GB hdd och alltså lite snålt med utrymme) och spara i tif.
 
Eftersom okomprimerade tif-bilder blir rätt så stora så har jag tänkt använda komprimerad tif, vilket ska verka kvalitetsbibehållande. Men frågan är, vilken komprimeringsmetod är lämpligast? LZW är ofta uppe som en bra metod men i många fall har jag funnit att Huffman komprimerar bättre. Dock tycks Huffman inte användas så ofta i dag.
 
Vad säger ni?
 
Och en fråga till. Hur var det nu med PNG-formatet? De inlägg som finns i denna diskussion är ganska gamla vid det här laget. Är åsikten fortfarande att PNG inte ska användas i sådana här sammanhang?
 
MVH:
 
// Tobbe!

2003-12-31, 20:28
Svar #14

Lennart Nordin

Hej Tobias!
På   den här adressen finns en hel del matnyttigt som rör digitalisering och lagring av exempelvis släktbilder.
 
Hälsningar!  
Lennart

2004-01-02, 10:18
Svar #15

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Tobbe.
En komprimerad tif-bild blir ibland konstigt nog större om det är ett vanligt foto. Komprimeringen är bäst för teckningar o dyl. Orsaken är att intilliggande pixlar alltför sällan har samma gråskalevärde. Det kan ju även vara farligt att komprimera. Vad säger att just den komprimeringen kan öppnas i det program som bilderna ska användas i i framtiden. I mitt lilla program finns fem olika tif-komprimeringsmetoder: CCITT grupp 3, CCITT grupp 4, LZW, ZIP och JPEG. Du har inte funderat på att skaffa en CD-brännare och lagra korten via den?

2004-01-02, 16:41
Svar #16

Jan Ek (Janek)

Instämmer med Gunnar, okomprimerade TIFF på CD i bankboxen för framtiden, och samma filer eller komprimerade versioner på harddisken för snabb referens. I tillägg kan man skapa en katalog med små JPEG för använding i släktprogram, Porträttforum, hemsidor, epost etc.

2004-01-02, 18:53
Svar #17

Utloggad Tobias Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2013-12-22, 02:08
    • Visa profil
Hejsan!
 
Tack för informationen!
 
Ja, att okomprimerat är bäst torde vi alla vara överens om men har man en fyra år gammal dator (och de kontanta medlen inte räcker för att köpa en ny med större hdd) så blir det att kompromissa. Även om jag helt håller med om att kompromisser av det här slaget inte alls är bra ur arkivhänseende och med tanke på framtida läsmöjligheter.
 
Visst har jag funderat på att skaffa en CD-brännare, men eftersom min dator är så gammal så skulle troligen brännaren bli värd mer än själva datorn. Därför har jag väntat och försökt se om det kommit ut några nya datorer med inbyggd brännare och till ett lämpligt pris. Priset på datorer sjunker stadigt men än så länge ligger de lite för högt för min plånbok.
 
Att köpa en större hårddisk är också ett alternativ men samma sak där. Den skulle troligen vara värd mer än hela datorn.
 
Hela mitt problem består alltså i att jag har föråldrad utrustning. Hade jag bättre grejor skulle jag tveklöst köra okomprimerat.
 
Det är ju även som Gunnar Jonsson säger, att det finns många olika komprimeringstyper (det ser likadant ut i mitt grafikprogram) och kör man okomprimerat slipper man bekymra sig om eventuella kompabilitetsproblem i framtiden.
 
// Tobbe!

2004-01-03, 07:55
Svar #18

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Hej Tobbe
En brännare kan du nu få för mindre än 500 kronor. Det är också pengar men du kommer att gråta blod den dag datorn lägger av och du inte har kopior på dina dokument och bilder. Själv bränner jag en skiva av mina bilder och dokument en gång i månaden och jag kan försäkra dig om att då sover man bättre.
Stig

2011-02-10, 10:50
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Är det någon som har ett bra förslag på en prisvärd skrivare, som skriver ut bilder med bra färgåtergivning? Jag vill kunna välja olika bildstorlek på utskriften, så jag antar att de som finns för att enbart göra bilder av inscannade foton, bara är i ett format?
 
Vi hade en bra skrivare, som återgav bilderna med något så när hyfsat resultat, men så tog flera färgpatroner slut och eftersom dessa är så dyra i inköp, så valde vi att köpa en ny skrivare istället. Det är en Samsung CLP-315, men bilderna blir så mörka och trista.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2011-02-10, 11:51
Svar #20

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Där gjorde du nog ett litet felköp. Det är en laserskrivare du har köpt. Du skall titta efter en bläckstråleskrivare eller multifunktionsskrivare, de använder samma bläck att skriva ut.
 
Om du tänker på kostnad för kommande inköp av patroner så är det så att Lexmark och HP har i sina patroner inbyggda skrivarhuvuden, vilket då höjer kostnaden. Canon och Epson har rena patroner i och med att hos dessa sitter skrivarhuvudena i själva skrivaren, de gör då dessa patroner billigare. Brother vet jag inte vilket system de använder. Jag tror de använder rena patroner, men ej säker. Dessutom skall det vara helt separata patroner, då byter du endast just den när den är slut, inte flera andra.
 
Sedan kan man ju ha en åsikt om att patroner med huvud som byts hela tiden skulle kunna ge perfekt resultat hela tiden. Med de då som inte byts skulle i alla fall teoretiskt ge sämre resultat med tiden. Tror snarare det är en akademisk fråga än rent praktisk.
 
Multifunktionsskrivare har ju då scanner inbyggd och ibland även kopiator. Låt behov styra om du behöver dessa tillägg.
 
A4 eller A3 format?
 
Själv använder jag Canon (ren skrivare A4) just på grund utav patronpriser (även om man köper piratpatroner så blir de två C, E ändå billigare att köpa till). Det kunde lika gärna blivit Epson men de satsar just nu mer på multifunktions- och A3 skrivare. Därför kände jag att Canon passade mig bättre.
 
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=390#rparams=l=s65854416
 
På ovanstående länk har jag använt urvalskriterier A4 och separata patroner. Tänk på att en del kräver många patroner, och en del färre (påverkar ju priset och bildkvaliten också)
 
Vänligen Patrick
 
(Meddelandet ändrat av patrick 2011-02-10 11:57)
 
(Meddelandet ändrat av patrick 2011-02-10 12:02)
Vänligen Patrick : )

2011-02-10, 12:25
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Patrick!
 
Tack för ett utförligt svar! Jag ska skriva ut och spara dina tips.
 
Beträffande scanner, så ville jag ha en separat, då jag inbillar mig att jag kan få en bättre då (HP 4890), t ex att scanna negativ.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2011-02-10, 12:39
Svar #22

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej du
 
Går den fortfarande att få tag i?
 
Tillägg: har du Windows 7? finns det isåfall drivrutiner till den scannern till 7? Det var ju över 5? år sedan den kom.
 
Vem har sagt att det skall vara lätt att leva!
 
Vänligen Patrick
 
(Meddelandet ändrat av patrick 2011-02-10 13:19)
 
(Meddelandet ändrat av patrick 2011-02-10 13:20)
Vänligen Patrick : )

2011-02-10, 14:56
Svar #23

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Har ingen aning. Jag har Windows Vista, men så får jag alltid några meddelanderutor, som jag klickar bort, innan jag kan scanna. Vad det står i dem har jag inte brytt om att kolla. Bort med dem, så fungerar det i alla fall. (detta tror jag dök upp, när jag bytte till Vista)
Ann-Mari Bäckman

2011-02-10, 15:01
Svar #24

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Då har du inte 7:an. Då finns det nog en möjlighet att scannern passar (om du får tag i den). Skaffar du däremot en ny dator med 7:an så är det inte säkert att den passar, om då inte drivrutiner finns till 7:an.  
 
Köp en som som är redan gjord för 7:an annars, alltså nyare!
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2011-02-10, 21:35
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hm, men det var ju inte en ny scanner jag funderade på, utan en bra skrivare för bilder (vilket du också har gett förslag på).
Ann-Mari Bäckman

2011-02-11, 05:52
Svar #26

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
God morgon. Personligen tycker jag inte det lönar sig att skriva ut själv. Jag har slutat. Patronerna torkar, är dyra och ibland blir det lite si eller så med kvaliteten. Det finns flera möjligheter att till överkomligt pris få riktigakopior. Extrafilm och Önskefoto är två alternativ.

2011-02-11, 08:52
Svar #27

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag skulle inte heller välja att skriva ut fotografier själv, utan där vill man ha en bra kvalité. Korten  ska hålla länge, gärna 100 år .
 
Min fråga gällde mer att jag vill ibland kunna skriva ut bilder, som ska användas i mer kortlivade sammanhang och där kan det vara trevligt med bra återgivning.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna