ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skanner, olika märken .  (läst 1968 gånger)

2010-04-05, 11:27
läst 1968 gånger

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag använder idag en multimaskin för att scanna bilder/dokument och eftersom den innehåller en skrivare är den rätt stor/hög och då är det svårt att scanna större böcker då man måste fixera boken vid scannern samtidigt som man skall sköta datorn.
 
Jag undrar om det skulle gå att använda en tunn flatbäddsscanner likt denna och istället lägga scannern (upp och ned) på den uppslagna boken och scanna. Har någon provat det?

2010-04-05, 11:59
Svar #1

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Jag har en ungefär likadan skanner som i din annons. Prövade att lägga en tjock bok på en stol och lägga skannern ovanpå med locket hängande. Jag tyngde inte på skannern utan lät den ligga löst ovanpå boken. Det gör ju iofs att text intill bindningen blir otydlig, men jag ville inte riskera att förstöra skannern.
Bilden är skannad i 300 dpi, ursprungligen en A4-sida men jag har dels gjort ett utsnitt, dels krympt den ett par gånger för att jag skulle kunna lägga upp den här.  

 
Hälsningar
Marianne K

2010-04-05, 12:02
Svar #2

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Tack för testet, det ser ju ut att funka. Kan man plocka bort locket på din, det brukar man kunna göra på den del scanners?
 
Det känns som ett alternativ då den väger 1,5 kg och är relativt billig.

2010-04-05, 12:06
Svar #3

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej,
 
Ibland går det att ta bilder ur böcker med digitalkameran också.
Jag har scannat ur en tjock bok med locket öppet, men fick hålla i boken.
Hälsn. Eivor

2010-04-05, 12:07
Svar #4

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Törs inte ens försöka plocka bort locket. Det sitter fast med små plastnabbar inskjutna i hållare. Jag har lite dålig erfarenhet av sådana eftersom de lätt går av när man tar i lite och de sitter hårt.  
 
/Marianne K
 
Glömde säga att bilden på Pasteur faktiskt är precis intill bindningen, men just den här boken föll upp snällt så texten syns raden ut.
Men alla som har fotostatkopierat ur böcker vet ju hur det kan bli.
 
(Meddelandet ändrat av lillamy 2010-04-05 12:10)

2010-04-05, 12:39
Svar #5

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Eivor:Hej,
 
Ibland går det att ta bilder ur böcker med digitalkameran också.
Jag har scannat ur en tjock bok med locket öppet, men fick hålla i boken.
Hälsn. Eivor
 
Jag har provat det en hel del men det har inte gått bra, jag har väl för dåliga grejer! Jag köpte en 11 megapixels digitalkamera med en dokumentfotograferingsinställning (dagens längsta ord?) men då använder den ett makro som gör att bilden blir konkav, och det makrot går inte att ta bort vid så närgången fotografering! Ser ut som s-t!  
 
Marianne: Törs inte ens försöka plocka bort locket.
 
Min stora scanner har en väldigt enkel funktion för att man skall kunna ta bort locket så är det knepigt för dig så är det nog inte tänkt att det skall gå. Jag tänkte bara det vore smidigt om locket var bort om man skall flytta scannern från bok till bok.

2010-04-05, 16:47
Svar #6

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag har en CanoScan D 660U, som är några år gammal, och bara är en scanner, ingen skrivare eller annat. Den har jag använt mycket, och tycker den är bra, ganska liten och smidig, och man kan ta av locket om man behöver.
 
Jag fotade nyss en bok med supplement i A4 med min Canon Ixus 970IS (10 megapixels), ca 200 bilder på fri hand, och det gick det med. Bilderna blev i allmänhet skarpa, men behövde rättas till i bildprogrammet, eftersom de blev skeva. Det tog ju litet tid att göra, men sen blev de faktiskt riktigt bra.

2010-04-05, 17:13
Svar #7

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Så här blir det med min Olympus X-42 inställd på dokumentfotografering. Notera att bilden är bredare på mitten än i över och underkant, irriterande!
 

 
Jag slår nog till på en slimmad scanner med avtagbart lock när jag hittar en till ett bra pris.

2010-04-06, 22:26
Svar #8

Anders Karlsson

Såg på bildtexten ovan att bilden föreställer kungen och kronprinsen av Danmarks besök i Uppsala. Det skulle vara intressant att veta när är bilden är tecknad och var i Uppsala huset fanns/finns?
 
/Anders

2010-04-07, 12:17
Svar #9

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Bilden är tagen ur Ny Illustrerad Tidning, No:9 1869. Besöket skedde den 17 februari 1869 och huset är Erkebiskopsgården. Vidare diskussion om bildens motiv bör väl hållas på annan plats.
 
Mvh

2013-05-14, 18:30
Svar #10

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag fick nyss ett erbjudande i min inbox om en kampanj på bl a skanners hos ett företag.
 
Kampanj
 
Bland annat så reas två modeller av Canon CanoScan LiDE vilket är en väldigt nätt och tacknämlig skanner för att skanna böcker. Jag har en 200 (lite snabbare än 100-serien) sedan tidigare och är mycket nöjd. Det jag tycker är det bästa är att den är så tunn och lätt att man kan lägga skannern på boken i stället för tvärtom.
 
Nu ska jag köpa en och strippa den från locket för att göra det ännu enklare. Värt att prova när en skanner går på 200:-.
 
Det handlar om andra sortering pga kartongskador men garantierna gäller.

2013-05-15, 16:21
Svar #11

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
De är allt slutsålda nu. Kollade precis.

2013-05-15, 17:07
Svar #12

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Det gick undan! Hoppas någon såg inlägget ovan och fick tag på en...jag har redan fått leveransen. Beställde 17:51 igår, det lämnade butik 17:56 och kom till mitt utlämningsställe 13:21 idag. Imponerande...

2013-05-15, 19:08
Svar #13

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Jag beställde en 9000F istället... Funderade på en i 100-serien också för att modda den som du tänkt, men skäpen hemma är redan fulla.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna