ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skanna plastnegativ  (läst 5292 gånger)

2004-12-07, 08:17
läst 5292 gånger

Agneta Björk

Hej!
 
I vår forskargrupp har vi en skanner, HP Scanjet 3770. Nu har vi fått i uppgift att skanna in negativ från 50-80-talet rörande vår hembygd. Problemet är bara att det med vår skanner tydligen bara går att skanna in vanliga foton, diabilder och negativremsor. Våra negativ är ensamma, inte i remsa och har formatet 6X6 i fotospråk. I vår skanners lock finns en fördjupning där man lägger i diabilder eller filmremsor. Vårt format går dock inte att få dit. Och skanna negativ på den vanliga skannerbädden går ju inte.  
 
Är det någon Anbytarläsare som vet om det går att köpa ett sådant tillbehör till vår skanner? Eller måste vi köpa en ny för att klara av vårt arbete? Kan någon i så fall rekommendera en bra sådan och vad den ungefär kostar. Vi behöver ju inte ha den allra värsta superskannern, vi har inte så mycket pengar.
 
Hälsningar Agneta

2004-12-07, 17:24
Svar #1

Margareta Modén

Hej Agneta,
 
Jag har precis inhandlat en begagnad scanner för detta ändamål. Det är tyvärr så att tekniken med digital fotografering gör att scanning av negativ blir allt mer sällsynt och därför finns inget utbud på marknaden. Jag gick in och sökte på nätet och fick en eller ett par träffar på Agfa Duo Scan, som datorn heter. Den behövs om du ska scanna negativ i större format och t.ex. glasnegativ. Men när jag undersökte marknaden fick jag tips om att istället skaffa en bra ljuslåda och lägga negativet på där, maska av och fotografera med digitalkamera. Jag har sett resultat av detta och det är fullt möjligt. Så bra som en god proffs scanner blir det väl aldrig, men ert behov av den ultimata kvalit?n inte är så stor.
 
Mvh Margareta

2004-12-07, 20:53
Svar #2

Kjell Öhman (Kjell)

Jag använder Epson skanner för Photo. Där finns ramar för standardformaten (35 mm film, 6 cm film). Det går också att lägga film löst utan ram. En Epson-skanner kan Du köpa för 1500 kronor eller lägre. Kolla modeller och prisalternativ genom Pricerunner. Där får Du en snabb överblick över modller och priser

2004-12-07, 21:18
Svar #3

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag har också köpt en Epson scanner med ljuslock för en rimlig peng. Fungerar utmärkt för såväl negativ, dia som glasplåtar.
 
Enda nackdelen är att ljuslocket är för smalt för en del äldre negativ och glasplåtar. Man får scanna två gånger och lägga ihop eller nöja sig med delar av bilden.

2004-12-07, 22:17
Svar #4

Utloggad Roland Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2015-04-16, 20:27
    • Visa profil
Kjell o Anders.
Vad är det för typbeteckning på
dessa scanners. Mycket intresserad.
Roland i Åtvid

2004-12-07, 22:55
Svar #5

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Med Epson Perfection 3200 Photo går det att skanna dia eller negativ upp till 12 x 28 cm

2004-12-08, 08:22
Svar #6

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Anders!
 
Jag har tillverkat egna ramar i svart kartong och då gjort olika stora öppningar för glasplåtar etc. Det har fungerat bra med Epson Perfection 3200 Photo.

2004-12-08, 10:39
Svar #7

Utloggad Karl Wilhelmsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2014-05-12, 11:01
    • Visa profil
Hej Agneta!
 
Jag har nyligen köpt en scanner (Plustek OpticPro ST 48). Den klarar film,positiv och negativ,dia. Pris c:a 1500

2004-12-08, 18:21
Svar #8

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag har en Epson Perfection 1600. Själva ljusdelen är inte mer än ca 6cm bred, längden är inga problem... ;-)
 
Många av mina gamla negativ och glasplåtar är större än 6 cm på smalaste stället, så jag kanske skulle byta upp mig till en 3200?

2004-12-13, 10:06
Svar #9

Agneta Björk

Jan Jutefors
 
Går det att skanna alla olika negativformat med Epson Perfection 3200? Eftersom vi har så många negativ kan jag inte följa Anders Ellerstrands råd att skanna i två omgångar och sedan foga ihop de två delarna.
 
Våra negativ är från 50- till 80talet och det är både svart-vita och färgbilder med. Formatet är sex centimeters bredd och vårt ljuslock på nuvarande skannern är för smalt.
 
Hälsningar Agneta

2004-12-13, 12:49
Svar #10

Gunder Grünning

Till min digitala Canon-kamera följde ett ypperligt program som fixar ihop bl.a. scannade delbilder till en hel bild där du inte kan se någon skarv. Själv har jag några glasplåtar av större format som jag scannat i fyra remsor (c:a 4 cm breda) och sedan satt ihop till en hel bild. Det tar visserligen lite extra tid men hellre det än att kosta på sig en scanner för många tusenlappar. Programmet kan man nog få tag på från Canons återförsäljare.

2004-12-13, 15:22
Svar #11

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Agneta,
 
Det finns ramar att sätta bilderna i, men de passar ju inte till stora bilder och då kan man lägga bilderna direkt på glasskivan. Det går alltså att skanna negativ som är 12 cm x 28 cm.

2004-12-13, 22:27
Svar #12

Sven Danielsson

Hej!
 
Det går alldeles utmärkt att lägga en glasplåt, eller andra negativ på en ljuslåda, och fota med en Digitalkamera på stativ.
 
Hälsningar Sven

2004-12-14, 13:39
Svar #13

Agneta Björk

Hej igen!
 
Tack för alla goda råd! Men det att sätta ihop två bilder till en som Gunter tipsar om känns inte realistiskt. Vi har ca 30 000 negativ att skanna in. Det måste vara enkelt, varje moment, om man multiplicerar det med 30 000, många tar timmar i anspråk. Vi måste hur som helst söka pengar i någon fond och om då en skanner kostar några tusen mer så får den göra det. Vi har inte proffs som ska fixa det utan det måste vara så enkel teknik som möjligt.  
 
Jag tror Jans tips är det som passar våra behov bäst. Den skannern kostar ca 5 000:- om jag får tro nätets uppgifter. Och då behöver man bara lägga negativet på skannerbädden utan annan kringutrustning, om jag fattat dig rätt Jan?
 
Vet ni någon webbplats där man kan se foton som är inskannade som negativ? Gärna på någon hembygdsforskarsajt.
 
Hälsningar Agneta

2004-12-14, 13:58
Svar #14

Sven Danielsson

Hej Agneta!
 
På sidan http://hem.passagen.se/svdaniel/ finns 6 st svartvita bilder, negativen är 6 x 9 och är fotade med en digitalkamera.
 
Hälsningar Sven

2004-12-14, 22:36
Svar #15

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Agneta,
 
Detta är en glasplåt på 9x12 cm
 

2004-12-14, 22:41
Svar #16

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Detta är en scannad (Epson 1600) glasplåt.
 

2004-12-27, 21:39
Svar #17

Agneta Björk

Hej Sven D!
Nu har jag tittat på hemsidan du tipsade om. Menar du att de svart-vita fotona under Känner du igen de här? har fotats med digitalkamera och ljusbord? Det var ju bra kvalitet, bättre än jag trodde i så fall.
Ni andra som skannat glasplåtar, tack för hjälpen, har ni en riktig negativskanner eller har ni gjort egna uppfinningar, skurit ut bitar i kartong etc?
Hälsningar Agneta

2004-12-27, 23:54
Svar #18

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Agneta,
 
Jag har en Epson Perfection 3200 Photo och har lagt plåten direkt på bordet. Efteråt tar jag in den i ett bildbehandlingsprogram för att fixa till den lite. Just nu har jag Adobe Photoshop Element.

2005-01-02, 15:24
Svar #19

Gunnar Gran

Hej Agneta B!
   Nedan ett negativ (6*6) som digitaliserats med
   ljuslådemetoden.
   Mvh Gunnar
 
   

2005-01-03, 23:08
Svar #20

Agneta Björk

Hej Gunnar!
Menar du med ljuslådemetoden att du fotat ett negativ som låg på ett ljusbord? Bilden var jätteskarp! I så fall, hur fick du kameran stilla? Visst måste man hålla den helt vinkelrätt mot ytan på ett visst avstånd? Har du ett stativ? Mitt stativ kan stå på bord men då blir kameran vänd framåt, inte i rikting neråt under.
Hälsningar Agneta

2005-01-04, 21:06
Svar #21

Gunnar Gran

Hej Agneta!
   Utrustningen var ljusbord+reprostativ+        
   digitalkamera.  
   Reprostativet är en platta med vertikal
   pelare på vilken det sitter en horison-
   tell höj- och sänkbar arm där digital-
   kameran är fäst. På plattan ligger ljus-
   bordet med avmaskningsram för negativet.
   Om negativet ej är plant läggs det mellan
   två diaglas.  
   Bilden nedan är från ett 24*36mm dia.
   ....men - alla vägar bär till Rom -
   även scanningsvägen.
   Mvh / Gunnar
   

2005-01-05, 11:47
Svar #22

Yvonne Olofsson

Hej.
Jag är inte så haj på detta med foto.
Undrar av nyfikenhet: När ni talar om negativ, menar ni de plastremsor som man får/fick gemensamt med själva fotografierna, dvs plastremsorna som har svart där själva fotot är vitt och vitt där själva fotot är svart?
Skratta inte åt mig, jag är bara okunnig....
Ändå tacksam för svar.
MVH Yvonne

2005-01-05, 12:58
Svar #23

Sven Aivert (Svena)

Hej Yvonne !
 
Du har rätt när du säger remsorna du får när du framkallar kort det är dessa som är negativ som man normalt lägger i en förstoringsapparat och tar fram den storleken man vill ha på bilden.
Och den som inte frågar får aldrig reda på något så det är ej fel att fråga och alla kan inte vara experter på allt.
 
Med Vänliga Hälsningar  
Sven Aivert

2005-01-05, 14:47
Svar #24

Yvonne Olofsson

Hej Sven.
Tack för svaret.
Innebär detta att jag kan scanna in och omvandla/framkalla negativen till foton hemma, med tex programmet som Jan Jutefors ovan nämner, Adobe photoshop Element?
Har nämligen massor med negativ från gången tid men inga fotografier, det har varit svårt att veta vilka som varit värt att skaffa foton på.....
MVH Yvonne

2005-01-05, 14:52
Svar #25

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Du kan scanna negativ och med något enkelt program - finns många... - omvandla till vanliga bilder.
 
Du kan också gå till en fotograf/fotohandel och få gjort mimiatyrkopior(till relativt låg kostnad) på A4-fotopapper så är det lättare att se vilka du vill göra större kopior på.

2005-01-05, 18:33
Svar #26

Utloggad Charlotte Börjesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 21:16
    • Visa profil
    • www.lottab.se
Hejsan, ser att många bra tips och råd har kommit den senaste tiden. Här kommer lite ifrån mig som verkligen är en glad självlärd amatör.
 
Jag använder två olika skanners för mina negativ och glasplåtar som har många olika storlekar upp till ca 12x18 cm och jag är nöjd med båda.
 
Den ena är en Canon/CanoScan D660U som har belysningsfunktion i locket för 35 mm negativ. Den har några år på nacken och fungerar väldigt bra ännu. För några år sedan kom jag över en belysningsapparat (Transparant adapter) med maskeringsram, som får ersätta min skanners lock med belysningsfunktionen i, när jag skannar in större format än 35 mm. Belysningsytan är ca 16x20 cm när maskeringsramen används. Det visade sig också att belysningsapparaten är användbar för belysning av negativ, jag slipper hålla upp negativen mot en lampa. Jag ser inte kvalit?n vid inskanningen utan det är först i fotoprogrammet efter att jag har gjort om bilden till positiv som det framgår. Sedan gör jag de bearbetningar jag vill med bilden. Jag kan inte skanna in flera negativ åt gången även när jag lägger fler på en gång utan en och en får skannas in men det har kanske med skanners funktion/program att göra.
 
I somras fick jag se Jan Jutefors demonstrera den Epson han nämner här i forumet och blev lite förtjust, i skannern alltså.  Det slutade med att jag köpte en Epson Perfection 4870 som jag är mer nöjd med än jag hade förväntat mig men den kostade också några lappar. Med tanke på alla de negativ och fotografier jag har så sparar den en hel del tid. Jag kan skanna in flera åt gången och jag kan redan vid förhandsgranskningen se negativet som positiv bild och göra bedömning om den är värd att skanna in eller inte. Även här använder jag sedan fotoprogrammet för de bearbetningar som behövs för bilden.
 
Denna Epson kan skanna in i skala upp till 1000 ggr, om jag minns rätt. Jag har provat att skanna in ett mikrokort i skala 1000 ggr och läsbarheten är toppen.  
 
Hälsningar
Charlotte Börjesson

2005-01-05, 19:54
Svar #27

Utloggad Charlotte Börjesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 21:16
    • Visa profil
    • www.lottab.se
Hej igen, ett förtydligande om mikrokortet.
 
Det var en bild av ett kyrkoboksuppslag jag skannade in i skala 1000 ggr, inte hela mikrokortet.
 
Charlotte

2005-09-03, 22:03
Svar #28

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Nu har min HP 3970 gått sönder (drygt två år gammal). Tydligen en lampa som är trasig. Det skulle tydligen bli dyrare att fixa det än att köpa en ny scanner, enligt en bekant, som är data-kunnig.  
 
Eftersom jag nu måste skaffa en ny scanner, så vill jag ta upp den här frågan igen om att scanna negativ av större format.
 
Har det hänt något nytt sedan januari på den fronten? Kanske det inte finns någon större efterfrågan på sådana finesser.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna