ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Scanna stor mängd dia på ram  (läst 3539 gånger)

2005-11-01, 16:12
läst 3539 gånger

Jimmy Larsson

Hej
 
Jag har en avliden släkting som lämnat efter sig en stor mängd diabilder på ram (eller vad det nu kallas? vit-gråa små plastramar sittande i avånga kassetter som passar i diaprojekter).
 
Finns det nåt sätt att scanna in dessa utan att det kostar en förmögenhet? Finns det scanner med nån form av matning så att man slipper manuellt mata in och scanna varje foto? Går det att köpa/hyra sån utrustning?
 
Alla förslag på lösningar tages tacksamt emot!
 
Mvh Jimmy Larsson

2005-11-01, 16:34
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jimmy,
 
På min scanner, Epson Perfection 3200 finns en ram att lägga på glaset som rymmer 4 ramade bilder. Skannern känner av detta och skannar dessa som enskilda bilder. Visst, det tar ett tag att skanna om det är många bilder, men det kan vara värt det jobbet.
Vet inte om det finns någon skanner med ännu större ram.
 
Det finns också en ram där man lägger in två filmremsor, dvs oklippta remsor (2x6 bilder)

2005-11-01, 17:32
Svar #2

Utloggad Lars-Erik Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 319
  • Senast inloggad: 2018-01-03, 14:24
    • Visa profil
Det lär finnas skanner(s) som är konstruerade som en vanlig diaprojektor, dvs den tar diabilder som sitter i vanliga standardkasetter (raka eller runda) och sköter frammatningen och skanningen automatiskt. Jag tror dock inte att de finns att köpa i Sverige (än?). Om det rör sig om väldigt många bilder kanske det kan vara id? att söka efter en sådan skanner.

2005-11-01, 18:43
Svar #3

Gabriel Frisk

Jimmy Larsson,
här finns en Minolta diaskanner:
 
http://www.byten.se/41088
 
En ny kostar omkring 5000 kr skulle jag tro. Skanningen kan köras helt automatiskt om man vill. Lönar sig om man har många lådor diabilder...
 
Mvh
Gabriel

2005-11-01, 19:20
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jimmy!
 
Jag har en HP Scanjet 4890 som har en ram som rymmer 4 x 4 diabilder. Jag vet inte hur det fungerar eftersom jag inte har några diabilder.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2007-01-25, 22:11
Svar #5

Rune Andersson

Hej, jag satt med samma fråga efter mina föräldrar. Numera är det såpass billigt att låta proffs skanna dem åt dig, så jag rekommenderar det. Det tar en fantastiskt lång tid att göra det själv.  
 
Jag har använt diadirekt.se och det var mycket hög kvalitet på skanningen (2700dpi och repor/damm borttaget) till ett billigt pris.
 
Efter det gick jag in och plockade ut några av bilderna som jag och min syster förstorade till tavlor på väggen.
 
/Rune

2007-01-25, 23:52
Svar #6

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Kamera kan också vara ett alternativ!
Jag har en Nikon digital systemkamera med makroobjektiv. Ett ljusbord med rätt färgtempratur och stativ gör att jag kan plocka diabilderna och fotografera av dem i råformat (NEF). Det tar 1/100 sek att ta bilden. Sedan är råformatet sådant att man kan justera belysning, färgmättnad mm mm innan man läser in bilden till tif eller jpg. Detta underlättar mycket med de gamla -50 och -60-talsbilderna som fått ett kraftigt magenta/blåskimmer över sig (föräldrabilderna!).
Jag klarar 150-200 bilder på en kväll.
Man kan även beskära bilderna (göra delförstoringar) av dia beroende på vad objektivet klarar i förstoring. Det fungerar också med färgnegativ som man kan vända i Photoshop. Svartvita neg blir också mycket bra.
Naturligtvis går det även att fotografera från fotoalbum, men det görs ju även enkelt i en skanner.  
Vissa bilder har jag dock upplevt som besvärliga att skanna, men fungerar med avfotografering. Det är t ex tjusiga bilder som proffslabbet förstorat (bröllopsbilder) med en relativt grov matt struktur för att få en skimrande upplevelse vid betraktandet. I skannern blir det mycket vita punkter av reflexer som man kan slippa om man fotograferar av bilden med lämplig belysning.
mvh / Robban

2007-01-26, 12:28
Svar #7

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Robert!
 
Du beskriver hur du digitaliserar diabilder genom att fotografera av dem med digitalkamera. Vilken kvalitet får du med detta förfaringssätt (jämför gärna, om du har erfarenhet, med den kvalitet man får med en bra filmskanner)?  
 
Skärpedjupet vid makrofotografering kan, beroende på fotograferingsavstånd, objektivets brännvidd och använd bländaröppning, röra sig om någon millimeter. Förmodligen har du haft dina dia i oglasade ramar. Har du haft något problem med dia som buktar sig utanför skärpedjupet?
 
//Lars

2007-01-26, 23:11
Svar #8

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Hej Lars!
 
Jag har testat glasat, oglasat och strips, dvs filmremsor.  
Problem kan uppstå med glasade ramar, s k newton-ringar. Då plockar jag isär ramen och jobbar med naken bild.
Nej. Skärpan blir minst lika bra som med min Canoscan D2400 med negativram. Ett dia som buktar en aning är inte många 1/10 mm. Någon 1/10 - kanske. Skärpedjupet räcker, eller har räckt hittills. Är bilden för bucklig kan man ju klämma den mot ljusbordets glasyta med en tyngd. Är det glasfria ramar får man ta bort ramen först. Du har helt rätt. Glasfria ramar har en tendens att buckla diabilden, speciellt pappramarna.
Filmremsor sätter jag i skannerns filmram som håller dem raka (den är löstagbar).
Det blir så pass bra kvalitet att jag får kornet från negativfilmen att synas.  
Dia är ju mycket tätare, nästan kornlösa, speciellt Ektachrome.
Tri-X blir härligt kornigt (svart-vitt) !
mvh / Robban

2007-01-27, 13:04
Svar #9

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Jag har samma erfarenhet som Rune Andersson ovan. Det är bäst och enklast att lämna in.  
 
Själv investerade jag i en dyr diaskanner och satte igång. Det tog väääääldigt lång tid och filerna blev mycket stora. Efter ett tag tröttnar man.  
 
Hos DiaDirekt, som nämns ovan, kostar det under 4 kr per bild. Det betyder att du kan skanna 1.000 diabilder för mindre summa än vad en bra diaskanner kostar.

2007-01-27, 22:49
Svar #10

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Jo, det tar tid att skanna. Det är därför jag nämnde möjligheten med avfotografering.
Att låta skanna 1000 bilder blir nästan 4000:-.  
OK, har man inte mer bilder och har råd så är väl det ok.
Dessbättre är min bildskatt en aning större och plånboken av det mindre slaget. Och jag kan själv bestämma över varje bilds handhavande.
Det var bara ett tips.

2007-01-28, 18:41
Svar #11

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Robert
Tack för dina tips. De är intressanta (förutsatt att kvaliteten blir nästan lika bra som med en filmskanner). Och det går betydligt snabbare och bildfilerna blir väsentligt mindre.
/Lars

2007-01-28, 19:50
Svar #12

Utloggad Dan Lorén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2013-02-27, 16:40
    • Visa profil
    • www.loren.se
Hej alla!
 
Har följt didkussionen med visst intresse. Länsmuseet Gävleborg köpte förra året en filmskanner; den vi fick tips om kostade 25 000 kronor (en Nikon). Kvalit?n blir bra men varje negativ tar 3-4 minuter att skanna. Om man har en bildsamling på ca två miljoner bilder så blir det några år ...
 
Vi har försökt skanna glasplåtar medelst en ljuslåda och en digital kamera (Nikon D70). Själva bildfångsten går ju förstås fort men efterarbetet (i datorn) med bilden förtar mycket av tidsvinsten.
 
Bildfilens storlek och kvalit?n på bilden hänger ju ihop. Blir bildfilerna verkligen tillräckligt stora när man fotograferar diabilder? För att kunna trycka bilden i hyfsad storlek bör upplösningen vara åtminstone 3000 pixlar på kortaste sidan.
/Dan

2007-01-28, 20:51
Svar #13

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Dan
Om upplösningen bör vara 3000 pixlar på den kortaste sidan blir den 4500 på den längsta (räknat på ett småbildsdia). Totalt skulle då fordras 13,5 Mbyte, vilket en tämligen god digitalkamera klarar. (Fast nu har vi nog hamnat ett stycke från släktforskningen.)
/Lars

2007-01-28, 23:15
Svar #14

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Hej!
Jag upplever nog denna tråd som teknik för släktforskningen...
En Nikon D70 har 6 Mp (ca 2000x3000 pixlar). I råformat NEF blir det mellan 5 och 6 Mb. Sparad till tif ca 17 - 18 Mb. Jpg kan ju sparas i olika komprimering, men säg att det bli mellan 1-2 Mb.
Efterarbetet i datorn går rätt bra tycker jag när man fotograferar med NEF-formatet. Lätt att ställa in sedan man fått rutin. Inställningar kan också sparas.
Glasplåtar har jag inte testat, men det skulle vara kul att göra det.
Ett tips vid avfotografering: Vänd filmbasen/silverskiktet mot kameran. Då stör inte filmens brytindex, eller ännu hellre glasets brytindex i glasplåten, annars går bildens ytterkanter snett genom filmen/glasplåten mot optiken medan bildens centrum vinkelrätt mot optiken. Jag inbillar mig att det kan uppstå konstiga fenomen i ytterkanterna. Detta innebär att jag vänder dia och neg med silverskiktet mot kameran och får en spegelvänd bild. Den vänds snabbt i Photoshop. Av denna anledning (och för att hindra Newtonringar) bör man också dela glasade dia när man fotograferar av.  
Skannern fungerar annorlunda eftersom den läser ljusstrålarna 90 grader från locket och ner.  
Men skannern ser även eventuella Newtonringar på glasmonterade dia.  
Många filmskannrar klarar inte omonterade dia och då får man montera om i glasfria ramar om ringarna skulle uppstå.  
 
mvh / Robban
 
ps: Newtonringar = regnbågsfärgade ringar som uppträder i skiktet mellan glaset och filmen och är störande.

2007-01-29, 09:21
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Robban!
 
Bra att du förklarar vad Newtonringar är för något! Jag tror att vi är många som efterlyser mer förklaringar av datatekniska/fototekniska ord, för oss som är gröngölingar, än vad som förekommer här på forumet.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna