ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Scanna foton som är limmade i gamla album  (läst 3101 gånger)

2012-01-19, 16:47
läst 3101 gånger

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Jag håller på och scanna lite gamla släkt- och familjefoton, och nu har turen kommit till de äldsta bilderna, från de första decennierna av 1900-talet. De är LIMMADE i gamla fotoalbum. Hur i all världen skall jag bära mig åt för att scanna dem? Jag vill ju inte förstöra vare sig bilder eller album.

2012-01-19, 17:18
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Om det inte går att scanna kan en bra digitalkamera vara en lösning.
Helst med stativ och absolut med avstängd blixt.
Har man ingen bra belysning är direkt solljus en ypperlig ljuskälla.

2012-01-19, 17:20
Svar #2

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2997
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 23:54
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Hej Maria
jag köpte förra vecka en ny skrivare/scanner, den billigaste. Jag hade samma problem men stoppade in hela sidan och då sökte scannern av alla bilder individuellt!!
Med vänliga hälsningar.

2012-01-19, 18:49
Svar #3

Utloggad Björn Groth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-08-16, 22:02
    • Visa profil
Maria!
Jag hade samma problem, då jag skulle scanna en bok.
Kom på att det finns handscanner. Hittade en på Teknikmagasinet.
Den klarar upp till A4. I början blir bilderna lite svajiga,när man är ovan.
Sen kopplar man till datorn precis som med kameran.
Björn

2012-01-19, 19:10
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag vet inte hur olika scanners fungerar, men då jag vill scanna ett foto inklistrad i ett album, då lägger jag hela sidan på glaset. Sedan markerar jag den bild jag vill scanna.
Ann-Mari Bäckman

2012-01-19, 22:24
Svar #5

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Jag brukar lägga hela albumet i scannern och scanna alla bilder på sidan. Sedan sparar jag det i samma antal kopior som foton i albumet och redigerar dem i datorn så att varje bild sparas enskilt.
/Elin

2012-01-20, 01:51
Svar #6

Utloggad Rustan Gandvik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2014-09-30, 14:03
    • Visa profil
Jag brukar skanna hela albumsidan i relativt måttlig upplösning för att föreviga hur bilderna är placerade och för att få med eventuell handskriven text.
 
Sedan skannar jag varje enskild bild i så hög upplösning som är motiverad utifrån varje bilds storlek och bildkvalitet. Bättre skanners brukar ha avtagbart lock eller lock som kan vikas helt åt sidan så att man lätt kan lägga albumet på glaset. Är det ett stort album kan man behöva palla under de delar av albumet som hamnar utanför skannerns yta.
 
Det är oftast viktigt att anliggningen mot glasytan blir god. Annars riskerar man fläckvis dålig skärpa och missfärgningar av inträngande ”sidoljus”. En tung bok kan vara bra som press men naturligtvis måste man vara försiktig så att inte skannern tar skada.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna