ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rastreringen på bild av skannat tidningsklipp  (läst 2159 gånger)

2003-11-08, 16:47
läst 2159 gånger

Siv Lindqvist

Jag planerar att scanna in tidningsklipp - fotografier på personer och stadsmiljöer. Men hur gör man för att få bort rastreringen från bilden? Jag har tillgång till bildbehandlingsprogram, men vet inte hur jag skall gå tillväga. Kan någon ge handledning?
Siv

2003-11-08, 19:46
Svar #1

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Jag är amatör på bildbehandling, men det du ska göra är att göra bilderna lite suddiga. I Paintshop Pro hittar du detta t ex under Adjust | Blur. Ofta finns det flera olika sätt att göra bilderna suddiga och då får du prova dig fram, om det nu inte råkar stå något i hjälpen eller någon annan här vet?

2003-11-09, 09:45
Svar #2

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
I Corels Photo-Paint använder man Remove moire, vilket torde finnas även i andra program.

2003-11-09, 17:07
Svar #3

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 10:25
    • Visa profil
Troligen har du råkat ut för sk Moiremönster. Det är svårt att ta bort men lättare att undvika redan när man skannar. Har du skannat din artikel som färgbild? Ofta kan man ställa in skannern i två lägen: Ett för färgfoto och ett för magasin. När man skannar i det senare läget förhindras uppkomsten av Moiremönster. Är din bild svartvit så bör du skanna den som sådan och inte med inställning för färgskanning.

2003-11-09, 18:21
Svar #4

Siv Lindqvist

Daniel, Gunnar och Stig
Tack för era förslag - jag skall prova och se vad jag kan åstadkomma. Det är både färg- och svartvita foton (tidningsklipp), men större delen är svartvita eftersom de är gamla. Jag kanske kan få återkomma om jag behöver mer hjälp.
Siv

2005-02-21, 17:05
Svar #5

Utloggad Kerstin Jeppsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 590
  • Senast inloggad: 2021-02-06, 22:32
    • Visa profil
Hur skall man kunna få bort raster,när man scannar från tidningar och böcker?
Jag använder Adobe Photoshop Elements för bildbehandling.
MVH
Kerstin Jeppsson

2005-02-21, 21:26
Svar #6

Åke Forsmark

Jag tror att det ska finnas nåt plugin för det. Men hur man än gör så blir det ju en förvanskning av bilden. Ett enkelt sätt för att få en tidningsartikel,exempelvis , att bli mer njutbar att läsa är att markera själva bilden och göra den lite suddig. (Gör man hela artikeln suddig blir ju texten också suddig vilket normalt inte är bra). Ögat trivs bättre med en lite suddig bild än med rastret.

2005-02-21, 23:34
Svar #7

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
För min del har jag märkt att om jag använder ett högt dpi-värde (ca 1200) när jag scannar en rastrerad bild, och sedan förminskar bilden, så försvinner rastret. Visserligen tar det lång tid att scanna, men slutresultatet brukar bli bra.

2005-02-21, 23:36
Svar #8

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Ett litet förtydligande; när man scannar en bild med 1200 dpi så blir den väldigt stor, så när man sedan förminskar den till normal storlek så dras punkterna ihop och rastreringen syns inte lika tydligt längre. Det fungerar dock inte på alla tidningsbilder, men det är värt ett försök.

2005-02-22, 09:17
Svar #9

Peter Karlsson (Peterk)

Funktionen för att ta bort rastreringseffekter (moir?mönster) kallas normalt Descreen.
 
Funktionen brukar finnas tillgänglig direkt i scannerprogramvaran. Normalt vill man ju scanna så opåverkat som möjligt, men detta anti-moir?-filter är bra att aktivera när man scannar redan rastrerade (tryckta) bilder..
 
(Såg ju nu att detta redan nämnts tidigare i diskussionen.)

2005-02-22, 11:40
Svar #10

Utloggad Kerstin Jeppsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 590
  • Senast inloggad: 2021-02-06, 22:32
    • Visa profil
Åke,Carin och Peter!
Tack för alla tips. Jag prövar,så får jag se vilket som blir bäst.
MVH
Kerstin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna