ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Photoshop  (läst 1767 gånger)

2004-03-17, 20:27
läst 1767 gånger

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Har bytt upp mig till Windows XP.
Har tidigare kunnat klistra in bilder som gått till klippbordet via Prt Scr.
Nu med XP går inte detta utan Photoshopprogrammet säger att klippbordet inte kan importeras för att det cannot recognize the file extension.
Hur åtgärdas detta?

2004-03-18, 07:55
Svar #1

Åke Forsmark

Jag har XP och Photoshop 6, och jag trycker på Print Screen startar Photoshop, skapar en ny bild och klistrar in (paste) och det funkar utmärkt.

2004-04-27, 18:42
Svar #2

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Hej alla!
Har införskaffat Photoshop Elements 2.0 och har jobbat stenhårt för att översätta det viktigaste så att jag kan använda tekniken på mina foton. Tyvärr har jag misslyckats kapitalt eftersom Hjälpen är på engelska och de ord jag inte begriper inte finns i lexikon ens.
Jag undrar, finns verkligen ingen manual på svenska? Vad är t ex swatch, the default taget color, custum target color? Nog borde det löna sig att åtminstone sälja en svensk manual. Är det någon som kan ge mig ett tips om nåt sånt?
BE

2004-04-27, 19:01
Svar #3

Leif Svensson

Hej,
En bra bok är följande
Lär Dig Adobe Photoshop Elements 2 På 24 Timmar
 
Med hjälp av 24 lektioner om vardera högst en timme kan du snabbt komma igång med Adobe Photoshop Elements 2. Genom att följa bokens praktiska övningar och steg för steg-instruktioner lär du dig snart de viktigaste funktionerna och kan skapa och redigera bilder med Photoshop Elements från grunden.
Pris 231:- på Bokus
 
Mvh
Leif Svensson
Västerås

2004-04-28, 08:30
Svar #4

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Berit, Photoshop Elements 2 finns ju på svenska, varför köpte du inte den svenska versionen?
Hasse

2004-04-28, 20:19
Svar #5

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Hasse! Vad säger du! Jag fick den vid köp av Nikon Coolpix. Den följde liksom med. Vilket elände. Om den inte vore så dyr skulle jag skrota den engelska versionen och köpa ny svensk. Hade hellre fått kameran billigare. Kanske skulle önska mig svenskversionen i 70-årspresent. Håhåjaja! Det blir nog boken i alla fall. Tack för upplysningen, och du har fått svar på din fråga. Och tack för tipset Leif!
BE

2004-05-23, 19:30
Svar #6

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Hjälp! Vad menas med uppgiften: Could not build a preview because the scratch disks are full.
Den  dök upp när jag i Photoshop Elements 2.0 skulle beskära ett foto. Hade jobbat ett bra tag med flera andra foton, men inte sparat dem längre tid i datorn. Nu kan jag inte alls spara en bild p g a ovanstående. (Preview var aldrig aktuellt.)Har läst HELP om scratch disks och har förstått att RAM-minnet tydligen inte har mer utrymme. Men vad är det som ligger där då? Kan man ta bort det? Har inte lagt dit något nytt just nu. Hur kollar jag RAM-minnets innehåll?
Vore tacksam för svar från någon insatt.
BE

2004-05-23, 22:00
Svar #7

Lennart Nordin

Hej!
Du bör rensa det som sparats i minnet. Inte ditt utan datorns....
 Det här säger hjälpfilen i den svenska versionen:
Så här frigör du minne som används av kommandot Ångra, paletten Ångra historik eller Urklipp:
Välj Redigera > Rensa och välj sedan det kommando eller den buffert som du vill rensa. Om kommandot eller bufferten redan är rensad är den nedtonad.
 
Viktigt! Med kommandot Rensa rensas åtgärden bort från minnet permanent och denna åtgärd kan inte ångras. Använd kommandot Rensa när det finns så mycket information i minnet att det påverkar aktiviteterna i Photoshop Elements.
 
Om jag förstår dig rätt har du den engelska versionen av programmet. Då väljer du Edit > Purge > välj det kommando eller buffert du vill rensa. Se bara till att du inte håller på att jobba med någon bild när du rensar.
Hoppas du blev lite klokare av min förklaring.
mvh/Lennart

2005-02-08, 00:18
Svar #8

Thore Hult

Hej Berit
Har man andra program uppe också så kan man till att börja med släcka ned dem först.
Lorten har fastnat många många gånger för mig också. Men en bra sak är att spara oftare, så förlorar man inte så mycket. Och skulle lorten fastna helt och hållet kan man klicka ctrl-alt-Delete och kolla listan vad som är på gång.
Man kan börja nedifrån och klicka bort om man nu vill rädda det som går.
Men som sagt, Ram minnet är inte stort. Det blir fort fullt. Och när man släcker ner så är det nästan tomt igen. Har man mycket i PCen så kan det vara bra att diskfragmentera apparaten. Men Windows egen diskfragmenterare är urdålig så det finns bättre gratis att få. Ta även bort chockies och alla sketna tempfiler som ligger och skräpar ner. Sedan går det bättre att arbeta med bilderna.
I Adobe kan jag ha många bilder samtidigt att knåpra med. Dock inte fotbollsplansstora.
Annat:
Är det någon som vet hur man skall fixa sammanklibbade negativ? En tid tillbaka så satte fotohandlarna eller rättare labben på en pappersremsa med något jädrans klister som nu börjar kleta ut och förstöra negativen. Har provat med rödsprit med hyfsat bra resultat.
Men finns det bättre medel?
Thore

2006-11-08, 18:31
Svar #9

Utloggad Henrik Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2018-09-06, 10:24
    • Visa profil
Utskrift av digitalfotograferad text
 
Är det någon som vet hur man gör för att få en bra kvalitet på sådana utskrifter. Jag har fotograferat av gamla handlingar och fått fram fina bilder på dataskärmen. När jag skall skriva ut dem blir de dock mycket dåliga med urusel kontrast och halvmörk bakgrund. Försökte konvertera till svartvitt, men då blev hela bilden svart! Kan man ta bort färgen på bakgrunden, så att den blir vitt som på vanligt papper? Det borde ju gå att göra det i ett så avancerat program.

2006-11-09, 09:03
Svar #10

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil
Henrik
 
Öppna bilden med din text i Photoshop, lägg på justeringslagret Nivåer samt dra därefter vitpunkten åt vänster och svartpunkten åt höger. Pröva även med olika lägen på gammat, dvs den grå, mellersta punkten. Du kan på så sätt öka kontrasten, göra bakgrunden ljusare och/eller öka svärtan i texten.
 
En förutsättning är nog att dina bilder är hyggligt exponerade. (Men du har väl, när du tog bilderna, kontrollerat detta i histogrammet.)  
 
Jag har själv gjort så med digitalbilder av hela årgångar av generalmönsterrullor på Krigsarkivet. Enkelt när man kan det, men lite svårare att beskriva.
 
/Lars

2006-11-09, 23:30
Svar #11

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Jag har inte Photoshop, utan använder HP:s bildbehandlingsprogram som följde scannern, Image Zone heter det. Där kan man med två knapptryckningar få fram följnade resultat:

Skapligt eller hur.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna