ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Konvertering av smalfilm  (läst 1068 gånger)

2003-11-30, 16:44
läst 1068 gånger

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Svärfars far var fotograf och fotohandlare i Stockholm och efterlämnade bl a ett dussintal smalfilmsrullar. De innehåller sannolikt mest familjebilder och kanske en del Stockholmsmiljöer från 1930- och 1940-talet. Kanske annat också - vi vet inte.
 
För att vi ska kunna se filmerna (och för att rädda dem) måste vi konvertera dem. Mina frågor är: Vad ska man lämpligast konvertera dem till, video eller DVD? Hur blir det kvalitetsmässigt? Filmar man bara av det som spelas upp? Är det stora prisskillnader beroende på vart man vänder sig? Hittade på nätet ett företag som debiterar 7 kr/metern för konvertering till DVD plus startavgift (290 kr) och DVD-kostnad. En annan som tar 8,50 kr/minut plus startavgift (290 kr) och DVD-kostnad.

2003-11-30, 22:21
Svar #1

Jenny Söderström

Staffan! Jag tycker att du ska överlämna filmerna till Svenska Filminstitutets arkiv i Grängesberg, där de tar hand om just annan film än spelfilm, såsom exempelvis privatpersoners filmer. På detta sätt blir filmerna på bästa sätt bevarade till eftervärlden, och du får en kopia på video som tack.

2004-04-05, 00:58
Svar #2

Tova Kumpula

Ett lite sent tillägg... En överföring till video är helt värdelös, om man vill bevara filmerna. En VHS kassett blir bara sämre med tiden, en DVD skiva håller samma kvalitet i evigheter! För att inte tala om att det blir bättre bildkvalitet överhuvudtaget, om överföringen görs proffessionellt. Att filma av filmen som nämns är ett dåligt och billigt sätt att göra det på.  
 
Jag skulle rekommendera www.uppsalabildteknik.com.

2004-10-31, 14:26
Svar #3

Utloggad Anders Östlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 09:08
    • Visa profil
Hej,
 
Instämmer när det gäller www.uppsalabildteknik.com. De verkar mycket kunniga. Jag skall själv fortsätta med mina smalfilmer där efter att ha blivit aningen besviken på en annan firma.
 
Jag tycker också du skall be att få filerna på ett måttligt komprimerat format såsom DV (rena AVI-datafiler) på en DVD-skiva. Förväxla inte detta med MPEG2 som används på vanliga DVD-skivor. Det är *svårt* att göra bra DVD (MPEG2) kodningar.  
 
Om du ser till att få filmerna som DV-datafiler på DVD-mediat så har du enligt min mening den bästa kompromissen i hanterbarhet, kvalitet och lagringsbarhet som är uppnåbar för privatpersoner och även halvproffs.
 
 
/AÖ

2004-11-07, 11:09
Svar #4

Erik Therus

Jag anser att grängesberg är ett bra förslag med  
tanke på det kulturhistoriskavärdet av filmerna.  
Det går mycket bra att filma av filmerna själv  
med en bra DV kamera och en dubbel8 projektor av  
typ eumig P8. Med denna projektor går det att  
ställa hastigheten så att flicker försvinner. När  
du gjort detta kan du lämna in detta band och  
göra kopior från det. Allstå råmaterial  
okomprimerat. Resultaten jag fått fram genom att  
filma av själv är mycket bättre än det som gjorts  
hos fotohandlaren.

2004-11-07, 13:26
Svar #5

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Här är ett företag som jag kan rekommendera:
http://www.kftv.nu/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna