ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 08 januari, 2012  (läst 2435 gånger)

2011-12-19, 00:51
läst 2435 gånger

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Mina föräldrar har en drös med gamla foton från deras ungdomstid. Både i fotoalbum och diabilder. Nu har jag tänkt att digitalisera alla dem i förvaringssyfte och att lättare kunna ta del av dem. Antar att diabilder och diabildsprojektorer är på utdöende (?).  
 
Jag skall låta mina föräldrar få berätta så mycket som möjligt om fotona, för annars finns ju ingen information om dem när mina föräldrar dör. Men hur lägger man in metadata till digitala fotofiler (alltså typ jpg) ?
 
Det enda sättet jag känner till är att i filnamnet skriva om bilden. Men är det många personer med på bild så blir ju det ett jättelångt filnamn och sen vill man ju ha med mer info om bilden också, som när den togs, var den togs, i vilket sammanhang den togs och speciella minnen som föräldrarna har kring bilden osv.  
 
Eller skall man skapa ett worddokument för varje bild och låta det ha samma namn som bilden? Eller hur gör man på bästa sätt? Hur gör ni?

2011-12-19, 08:48
Svar #1

Utloggad Janåke Gestblom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2023-07-09, 17:35
    • Visa profil
    • www.gestblom.se/tjocka.php
I Utforskaren finns ett område med ett antal olika egenskaper, varav några går att ändra.
T. ex. fätet kommentarer.

2011-12-19, 12:58
Svar #2

Utloggad Christer Thörn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 10:56
    • Visa profil
Du kan ju spela in en ljudfil kring varje bild och låta dina föräldrar berätta. Ljudfilen kan du ju sedan ge samma namn som bilden.
Om du sedan gör ett bildspel kan ju ljudfilen spelas upp samtidigt som bilden visas.

2011-12-19, 13:14
Svar #3

Utloggad Anders Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2021-02-21, 14:38
    • Visa profil
JanÅke, en överskådlig bild av fotots data! Vilket operativsystem använder du? I WinXP hittar jag bara Egenskaper Kommentarer som är lite bökig att komma åt
Anders Nyman
Stockholm

2011-12-19, 16:38
Svar #4

Utloggad Agneta Schick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 14:02
    • Visa profil
Du kan skapa en .doc fil med bildbeskrivning och det dina föräldrar berättar och sen göra en länk till en eller flera bildfil (och ljudfil).  
Fördelen är att man kan söka i .doc filen och komplettera texten hur mycket man vill utan att bildfiler blir berörda. Om du har en eller flera .doc filer beror på hur du vill gruppera bilderna (släkt, arbete, resor,...)
Jag har lagt upp min släktforskning i .doc-filer med länkar till foton, kopior av kyrkböcker, kartor, m.m.

2011-12-20, 14:20
Svar #5

Utloggad Janåke Gestblom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2023-07-09, 17:35
    • Visa profil
    • www.gestblom.se/tjocka.php

2011-12-29, 13:20
Svar #6

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Jag kanske skall skriva ett litet inlägg här så ni inte tycker jag är otacksam efter svaren jag fått. Min pappa fick en hjärnblödning några dagar innan jul och har nu gått bort. :-(  Han hade varit hur frisk som helst innan, det sade bara pang och ingen hann säga adjö eller någonting.
 
Så jag var för sent ute! :-( Nu går alla fotona förlorade. Pappa hade flera hundratals gamla diabilder varav en del var hans och en del från farfar. Nu kommer jag aldrig få veta vem som är vem eller någonting. Allt går förlorat och bilderna saknar värde.  :-(

2011-12-29, 15:48
Svar #7

Utloggad Gun Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2021-11-02, 15:32
    • Visa profil
Maria, det var sorgligt att din far gått bort så hastigt. Men bilderna finns kvar och de saknar inte värde. Spar dem. Kanske du så småningom kan lägga ut somligt på nätet eller om det finns andra släktingar eller vänner till föräldrarna, som kan berätta något om bilderna. I en bild kan många tankar, minnen och känslor på något underligt sätt finnas lagrade, eller hur man nu ska uttrycka saken.
/Gun

2011-12-29, 15:54
Svar #8

Utloggad Anders Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2021-02-21, 14:38
    • Visa profil
Maria, jag beklagar verkligen det som hänt dig. Förlusten av din pappa överskuggar förstås allt och allt kan kännas hopplöst.
 
Men ge inte upp hoppet om att bilderna kan ha ett värde ändå. Kanske har du andra släktingar/vänner till familjen som känner igen någon eller någon plats. När det gäller dia är det förstås extra bökigt eftersom dom inte har någon baksida att hitta små anteckningar på. Men när du har bläddrat fram och tillbaka några gånger i arkivet kommer du kanske själv hitta kopplingar mellan bilder som ger upplysning.
 
Låt det ha sin tid...
Anders

2011-12-29, 22:26
Svar #9

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Pappa var adopterad och jag ville börja forska på hans adoptivsida eftersom det var den som han såg som sin familj. Han har syskonbarn och syskonbarnbarn kvar, men tyvärr vill inte de se pappa som sin familj trots att han blev adopterad redan som spädbarn. Så att ta kontakt med dem känns inte så roligt, och det är inte helt säkert att de hade kunnat ge några upplysningar om fotona heller.  
 
Det känns bara så bittert och ledsamt. Vi hade plockat fram alla diabilder från källaren och kikat igenom någon enstaka kasett eller vad det heter. Längre hann vi inte. Och vi kollade igenom hans fotoalbum för ett halvår sen men väntade med identifiering av foton för att jag var så trött vid just det tillfället. Nu i och med detta fotoprojekt skulle vi gå igenom detta grundligt och vi hann knappt börja. :-(

2011-12-29, 23:33
Svar #10

Utloggad Kenneth Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 13:08
    • Visa profil
Utforskaren och dess informationsfält är nog det första och enklaste sättet att skriva in bildinformation.  
Sen beror det förstås på hur avancerad man är, i officepaketet (både Microsofts och Open Offices) finns program för att skapa databaser.
 
En annan väg att gå för att hitta lämpliga program (om vi utgår från att du inte vill dra på dig kostnader för något) kan vara att göra en sökning på download.com. Där finns både freeware, shareware och licenser mot en avgift.
 
Tyckar absolut inte att du ska se släktforskningen som meningslös efter din fars bortgång. Att motivationen just nu är låg förstår jag och beklagar jag. Men, jag tror arbetet är viktigt för dig själv. Kanske inte i dag men i morgon.
 
Säger som Anders: Låt det ha sin tid.

2011-12-30, 15:37
Svar #11

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Vad gäller diabilder, det finns att köpa billiga inscannare för diabilder och klassiska negativ 24x36.  Jag har sett dem för ca 350 kr, så det är inga pengar om man har många diabilder och vill ha dem enkelt överförda i digital form.
Däremot kan det vara småbökigt, speciellt om man inte vill skada originaldiat. Men med lite pysslighet är det inte alls svårt.
Ha tunna vantar på dig. Finns jättebra svarta med gumminoppar, på ÖoB för 10 kr st. Museer använder likadana, men vita.
 
Diabilder av god kvalité behöver sällan förbättras,  men som bekant, det är lätt att göra sånt i datorn. Tex förbättra kontrast, eller lätta upp en för mörkt bild. Du kan köpa billigt Photoshop Elements t.ex. på Tradera. Den senaste versionen kostar kanske 2000 kr, men lite äldre versioner är fullt användbara för oss dödliga och kostar kanske någon hundralapp.
 
Jag beklagar förlusten av din far, Maria. Jag känner med dig.

2011-12-30, 22:28
Svar #12

Utloggad Kenneth Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 13:08
    • Visa profil
Vill inte måla porträtt av en viss potentat på väggen, men scanning av diabilder kan vara knepigt. Det är inte säkert att det blir samma bild ut som det är in. Beroende på scanningsprogram till scannern så kan det bli färgstick eller bara dåligt genomlyst.
Istället för att lägga mindre pengar på sämre grejer kanske det kan vara värt en del att ta ett medlemsskap i en fotoklubb. I den fotoklubb jag själv är aktiv i har man tillgång till utrustning samt möjlighet att fråga kunniga personer. Allt detta för under 350 kronor.

2011-12-31, 15:58
Svar #13

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
De enklare billigare inscannrarna är egentligen inga scannrar utan de tar bara ett foto av diabilden. Det blir alltså en ganska dålig kopia av diabilden. Det finns riktiga scannrar (scanners, eller var det heter i plural) där man kan scanna dias. Det tar dock rätt lång tid eftersom man måste scanna i mycket hög upplösning för att få en kopia som man kan vidarebehandla med kvalitet i något fotoprogram
Stig

2011-12-31, 16:04
Svar #14

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
När det gäller att lägga in metadata så finns det ett mycket enkelt sätt att göra det i Windows 7. Gå in bilder och vänsterklicka en gång på en bild. Då dyker det upp en massa data om bilden längst ner på skärmen och där finns alternativet lägg till en kommentar. Klicka på den och det kommer upp en ruta där det går att föra in information om bilden

2012-01-01, 11:15
Svar #15

Utloggad Anki Nordin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2014-08-10, 11:02
    • Visa profil
Tack Stig för tipset om metadata i Windows 7. Jag har prövat och det fungerar bra.
Gott Nytt År önskar Anki

2012-01-05, 23:38
Svar #16

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Jag skall nog scanna av pappas bilder ändå, även om jag aldrig kommer få veta vem som är vem, några enstaka personer kanske mamma vet vem är, åtminstone av de yngre bilderna. De äldsta bilderna från 20-50-talet som var farfars kommer ju vara fullständigt värdelösa tyvärr.  
 
Jag har blivit sjukskriven för att jag mår för dåligt efter pappas bortgång och har svårt att koncentrera mig på saker men är samtidigt rastlös och vill göra något. Jag tänkte att man kanske kunde börja scanna lite yngre bilder. Bilder från min och mina syskons barndom typ. Men det är masssssor av bilder. Hur brukar ni göra? Scannar ni alla bilder eller väljer ni ut?  
 
Och lägger ni in flera bilder samtidigt i scannern eller bara en i taget?

2012-01-06, 03:54
Svar #17

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Tycker du gör rätt som scannar bilderna. Då finns de ju, och någon direkt plats tar de ju inte heller digitalt.
En dag så kanske saker ger sig angående bilderna.
 
Scanna alla säger jag! Låt det ta tid den tid det tar. Bestäm dig nu innan du börjar hur du vill lägga bilderna. Alltså vilka mappar du vill skapa ex. Maria-mapp, familjen o.s.v. Visst kan du göra det senare med, men om du redan nu gör det så ställer ju du in det i inställningarna i scannerprogrammet så hamnar de ju direkt i den mappen de skall vara i. Minskar tiden för eftersortering.
 
I din scanners manual så står det säkerligen hur stort avstånd det skall vara för att lägga in flera bilder så att det inte blir så att den läser in två (eller flera)ihop som ett kort. Prova en gång, blir det ett kort utav ex fyra kort så radera och gör om. Jag har för mig att min scanner har en eller två centimeter emellan korten för att det skall fungera, jag brukar öka avståndet för att slippa scanna om.
 
Beroende på scanner och dess prestanda så kan du ju också välja format och kvalitet som du kan spara bilderna i. Jag gjorde så att jag tog en bra bild med mycket små detaljer och scannade in med ALLA varianter som gick i inställningarna just för att se hur blir skillnaderna (för det blir det). Sedan gjorde jag en avvägningen mellan bildresultat, filstorlek och tid. Alltså för mig en bra kompromiss. Detta är generellt. Vissa kort kanske man väljer att köra max-kvalitet, andra inte.
 
Tänk gärna på att välja ett format som inte är förstörande. Här kan du se http://sv.wikipedia.org/wiki/Digital_bild
 
Tiff är väl det som är att föredra beroende på att det är så etablerat. PSD försöker bryta mark. Som du kommer märka så tar det plats på hårddisken med TIFF (och tid). Men du behåller kvaliten över tid, och det är väl viktigast? Detta är då om du kommer bearbeta bilderna senare.
 
Du använder väl en extern hårddisk för bilder? Så att det är säkert. Datorer går sönder. Kan i och för sig en extern hårddisk också göra, men den används ju inte lika ofta.
 
I inställnigarna kan du även välja att bilderna skall behandlas på olika vis. Då använder den scanners medföljande program som gör sitt jobb vid inscanningen. Jag har valt ett separat program att göra den biten istället. Mer kontroll och lite bättre resultat. Så jag gör en ren inscanning, och efterbehandlar korten senare.
 
Hoppas att detta var till lite hjälp på vägen.
 
Vänligen Patrick Ps. sömnen tog slut Ds.
Vänligen Patrick : )

2012-01-06, 14:08
Svar #18

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Tack för svaret, Patrick! Förlåt om jag förstörde din sömn.  
Jag har en ganska billig scanner som ingår i en multifunktionsskrivare (Epson Stylus SX110), så jag vet inte om man kan göra så mycket inställningar där. Vet inte ens vad för inställningar man isåfall skall göra, jag är helt okunnig där. Men jag har scannat saker förut med den och tycker det blivit rätt bra, så kvalitetsmässigt duger det nog iallafall.
 
Är TIFF alltså bättre än JPG? Vad är skillnaden mellan dem?
 
Jag skall skaffa mig en extern hårddisk för bilderna. Vet dock inte hur stor jag skall köpa. Hur många bilder rymmer en 500 GB? Funderar på om en sådan kan duga.

2012-01-06, 15:02
Svar #19

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hehehe Det var inte du som tog sömnen, jag vaknade ändå och då kollar man ju alltid AF.
 
600x1200 dpi verkar din scanners prestanda vara. TIFF skappar en fil, eller då bild som blir stor. Jpeg och de andra förstörande ihoptrykarna gör är att de tar bort information ur filen för att filen/bilden skall bli mindre. Du vill ju sannolikt spara i så hör kvalitet som möjligt, därför TIFF.  
 
Om du exempelvis scannar in i Jpeg-format och sedan vill du bearbeta bilden, kanske förbättra färger, öka kontrast eller beskära bilden eller något. Då kommer filen/bilden varje gång du sparar om den efter varje omändring trycka ihop/förstöra bilden varje gång. Detta vill du inte! Skulle du vilja pröva så ta en detaljerad bild och scanna in i Jpeg, ändra den sedan med olika saker ex. som ovan sagt. Glöm bara inte av att göra en kopia innan som du INTE ändrar. Denna skall du nämligen ha som referens när du sedan jämför med bilden som du försämrar.
 
En annan sak, syssla inte för mycket med färgjusteringar. Bilden du ser på din skärm är med största sannolikhet inte det som blir om man skall göra ett fysiskt kort. Skärmar är nämligen dåliga på att visa korrekta färger. De finns men kostar en del.
 
Hur stor storlek det behöver vara beror lite grand på vilka storlekar du kommer använda på inscanningen och hur mycket kort du har. Just nu hade jag kanske köpt något större, titta på rean som är nu. Hårddiskarna har ju varit upp i pris ett tag nu tack vare översvämmningarna i Asien, de börjar väl sakta sjunka (hmm) i pris nu.
 
Scanna in en bild i bra/hög kvalitet och se hur stor filen blir, så ser du hur många (sådana)som räcker på en disk.
 
Epson har ett enkelt program som säkert har installerats i din dator i samband när du installerade maskinen första gången. Där ser du vad det kan göra.
 
Tyvärr så klarar ju inte din scanner diabilder, då krävs det andra scanners till det. Du skrev att du hade sådana.
 
Vänligen Patrick
 
Till moderator: denna efterföljande diskution skall nog flyttas till gamla bilder Foto- och skanningsteknik.
Vänligen Patrick : )

2012-01-06, 16:43
Svar #20

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Okej, då blir det TIFF. Dpi och sånt har jag ingen aning om vad är ens. Jag är IT-analfabet. Det enda jag kan är att lägga in en bild i scannern och scanna och sen får det väl typ bli som det blir.  
 
Diabilderna kommer bli ett senare projekt, de känns för jobbiga nu. De kommer jag att skicka in till en fotofirma sen för scanning, för såna apparater har jag inte.
 
Jag funderar på att skapa ett mappsystem för att strukturera bilderna. Typ 1920-tal, 1930-tal osv. Fast just med de äldre bilderna får det ju bli gissningar tyvärr eftersom pappa inte längre kan berätta. Under årtiondemapparna tänkte jag ha mappar med indelning av typ Stadsmotiv, Familjesammankomster, Resebilder osv. Sen gör jag ett worddokument med mappstrukturen och lägger metadata där, tänkte jag. Typ: 1960-tal - Familjesammankomster Bild 1: Julafton hos Kalle, från vänster: Kalle, Stina, Lisa... (påhittade namn i mitt exempel).
Vad tror ni om ett sådant system?
 
Tråden kom visst att handla om så mycket mer än just metadata, insåg att det fanns fler funderingar än just metadata för detta projekt. Om moderatorerna vill flytta diskussioner så vill jag nog hellre ändra trådtiteln istället, så alla mina fotoprojektsfunderingar kommer i samma tråd. Lämplig trådtitel är kanske isåfall just Fotoprojektsfunderingar om något måste ändras.

2012-01-06, 21:33
Svar #21

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Näääe, nu börjar jag undra vad jag gett mig in på... Jag är för dum i huvudet för det här. :-(  Trodde jag att jag skulle fixa att scanna in bilder? Jag har visst haft för höga tankar om mig själv.
 
Jag började scanna nu ikväll och det blev en liten bild med en massa vitt runt omkring. Som om jag hade haft ett A4-papper över fotot. Det har jag inget minne av att det blivit förut när jag testat scannern. Man måste alltså gå in på något program av något slag och beskära varenda bild man scannar?!
 
Och det gick inte att byta filformat heller i visningsläget. Det måste man kanske göra när man går in på beskärningsprogrammet?

2012-01-07, 08:23
Svar #22

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godmorgon!
 
Tror inte jag begriper vad som händer, är snarare att det är som smörpapper som verkar ligga över bilden?
 
När du skriver beskära, har det ihop med ovanstående? Fast låg inte smörpappret över hela bilden?
 
Filformatet går du in i programet och ändrar innan du trycker på scan. Om du letar upp Epsons scan-progamet på din dator. Du måste ha scannern igång. Då skall programet kunna öppnas.
 
Prova detta så får vi se.
 
Vänligen Patrick (på väg till jourcentral, återkommer efter x antal timmar).
Vänligen Patrick : )

2012-01-08, 10:31
Svar #23

Bengt-Arne Andersson

Har en liknande sits.
Mina föräldrar gick inte bort så plötsligt men ändå är jag för sent ute i en del fall.
Men genom fotona lär jag känna dom bättre, sådant jag inte var intresserad av då.
 
Om scanningen, jag antar du menar att du får en bred ram kring fotot (helt A4). Scannerprogrammet kan säkert rama in själva fotot automatiskt om det är inställt för att göra det. Det måste finnas nå'n ruta att bocka i.
 
Om ordningen, det kanske är lättast för dig att tidsbestämma bilderna ungefär och ordna dom efter det.
Jag har valt att ordna mina bilder i mappar geografiskt och sedan söka på tid, person, skolfoto, brudpar o.s.v.
Då gäller det att få med bra sökord i metadata, men det är svårt att vara konsekvent.
Och ibland vet man ju inte.

2012-01-08, 11:08
Svar #24

Utloggad Kenneth Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 13:08
    • Visa profil
Maria,
du ska absolut inte tänka att du har för höga tankar om dig själv. Då blir det bara svårare att lära sig.
 
Skulle tro att det stora vita fältet du har fått omkring bilden beror på att du inte markerat en ram kring fotot du vill ha inscannat, utan scannern kan då ha scannat in hela ytan och eventuellt bilden i låg upplösning.
 
Känner inte till i detalj vilken scanner du har, men jag antar att det handlar om en så kallad flatbäddsscanner. Det vill säga en scanner som har en stor glasyta med ett lock över. Ska du scanna diabilder så bör du egentligen lägga bilderna i en diahållare, kanske ligger en sådan bortglömd någonstans eller kanske kan du skaffa ett sådant tillbehör?
 
Sen vill jag nog säga också att skärmar mycket väl kan visa färger bra. Visst, man får det man betalar för, men det finns också utrustning som gör att du kan profilera eller helt enkelt hitta rätt inställningar för din skärms färgåtergivning.

2012-01-08, 18:39
Svar #25

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Nu har jag nog fått till det, tror jag. Försökte som Patrick föreslog hitta Epson Scan-programmet på datorn och där kunde man visst göra lite inställningar. Lyckades då klura ut att dpi betydde upplösning och valde det högsta alternativet, dvs 1200. Valde sen formatet tiff där. Sen kunde man kryssa i en ruta där det stod Automatisk bildorientering. Då fick man bara med bilden man scannade, utan någon stor vit bakgrund man måste beskära. Men detta funkar visst bara om man går in på Epson Scan-programmet och scannar därifrån. Trycker jag på scan-knappen på själva apparaten så får jag den vita bakgrunden med igen.  
 
Så jag får ta mig omaket att gå in på programmet för varje bild, men det tar väl åtminstone kortare tid än att hålla på och beskära varje bild.

2012-01-08, 18:47
Svar #26

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Skönt att det gick bra.
 
Fast låt rutan med scanner-programet ligga kvar på skrivbordet, då kör du scanningen därfrån. Har du provat med flera kort samtidigt ännu?
 
Vänligen Patrick Ps. diahållare klarar inte den modellen Ds.
 
(Meddelandet ändrat av patrick 2012-01-08 18:51)
Vänligen Patrick : )

2012-01-08, 19:22
Svar #27

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Maria
1200 dpi är alldeles för mycket och helt onödigt för vanliga foton. Tror 300 dpi borde räcka Däremot kan det nog var i minsta laget för dias.Fast sådana kan du inte scanna i en flatbäddsscanner. Det behövs specialscanner som har en inbyggd lampa i locket.  
Stig

2012-01-08, 21:15
Svar #28

Utloggad Anders Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2021-02-21, 14:38
    • Visa profil
Stig!
Jag vill ha en bildläsare för småbild- och 6x6-negativ, även udda gamla format och 60-talets instamatic-kamerors färgneg.
 
Jag sökte för en tid sen på nätet men hittade ingenting
 
Har du något tips?
 
Anders Nyman

2012-01-08, 21:40
Svar #29

Utloggad Kenneth Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 13:08
    • Visa profil
Specialscanner låter nog mer avancerat än det är. Jag har använt mig av en Epson V750, och det fungerar bra.  
 
Udda gamla format är förstås svårt att hitta färdiga lösningar till, men å andra sidan kan filmen troligen scannas in om negativen på något sätt går att anpassa till befintliga filmhållare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna