ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Förvaring  (läst 4654 gånger)

2001-08-15, 11:19
läst 4654 gånger

anders sjö

Hur förvarar jag mina foto bäst hemma? Jag har  gamla svart/vita kort, moderna kopior på gamla kort samt mina egna semesterbilder. Jag har hört att man inte får blanda svart/vitt och färg och att man ska ha album av speciellt papper.  
 
Vad ska jag mer tänka på?
Vad ska det vara för papper?
Var köper jag dessa album?
Vad är färg resp svart/vitt, räknas mina moderna svart/vita kopor som färgfoto?

2001-08-15, 12:53
Svar #1

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Bästa förvaringen av gamla fotografier tycker jag är det brandsäkra dokumentskåpet. I album kan man montera kopior (av den nya sorten som görs genom datorscanning), eller så kan man presentera sitt album som en hemsida - tillgänglig för alla släktingar via nätet under en adress som bara de känner till.

2001-08-15, 13:26
Svar #2

anders sjö

Det är ju bra med dokumentskåp, det håller jag med om men hur gör jag för att bilderna ska hålla bäst för tidens tand. Ska det vara en speciell typ av album eller går det med ett vanligt? Jag antar att man ska undvika plast? Jag har blivit tipsad att man kan använda tomma ark där man skär skåror där man kan sticka in hörnorna på korten.  
 
Hemsidan är ju ett utmärkt sätt att publicera bilderna men inte vidar åldersbeständigt ;)
 
mvh Anders

2001-08-15, 18:04
Svar #3

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
För bästa förvaringen tror jag man kan bruka de halvgenomskinliga silkespapperskuvert i vilka man brukar arkivera foton. Alltså inget album alls.

2001-08-15, 19:38
Svar #4

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
I boken Ordna ditt släktarkiv (ICA-förlaget, 1985), skriver museimannen Bo Nilsson om hur man vårdar gamla fotografier, förvarar dem och reparerar skador (s. 67-92).  
 
Som Jojje skriver här ovan, rekommenderar även Bo Nilsson att originalfotografier förvaras omonterade mellan ett skyddspapper av god kvalitet, t ex japanpapper, i en bra arkivmapp (....) [av] syrafri kartong. Vidare skriver han att Man har generellt varnat för förvaringsmedel utförda i PVC-plaster och av pergamynpapper. Ett papper som är syrafritt och med ett PH på 7,0 eller något högre innehållande minst 87 % alfacellulosa och som inte är buffrat anses lämpligt för emballering av fotografiskt material.

2001-09-10, 21:19
Svar #5

Anna Evenson

Hej
 
Jag har fått gamla foton av släkten (ännu oidentifierade) och jag undrar om de bleks och förstörs om jag ramar in dem och sätter upp de?
Flera av dem är på någon slags plåtar.
 
Vad gör man för att samtidigt bevara och visa upp de?
 
Tacksam för råd.
Anna

2001-09-11, 00:26
Svar #6

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Kolla diskussionen Övriga ämnen: Fototeknik: Bra kopiering av gamla fotografier (redaktören har uppenbarligen städat lite bland diskussionerna för att få lite struktur på dem).

2001-09-11, 15:14
Svar #7

Anna Evenson

Tack men jag var inte ute efter att kopiera dem.

2001-09-11, 18:12
Svar #8

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Det är just det som är problemet. Om du tror att du kan bevara foton och samtidigt utsätta dem för ljus, damm och eventuell mekanisk nötning, så misstar du dig. Vill du sätta upp originalen, måste du räkna med att de i längden inte kan bevaras.
Å andra sidan kan gamla foton hålla länge. Det vet man ju inte i förväg.
Bästa sättet att sätta upp gamla foton och ändå bevara dem säkert, är att kopiera dem enligt vad som diskuterats i nämnda diskussion, och bevara de gamla originalen i ett mörkt och torrt utrymme. Moderna metoder ger dig möjlighet att få exakta kopior att rama in (till rimliga priser).
 
Under samma rubrik som nämnts tidigare, Övriga ämnen, Fototeknik finns en diskussion som tar upp just bevarandet av gamla foton.

2001-09-17, 14:53
Svar #9

anders sjö

Workshop: Ta hand om dina bilder, 11/9-2001.
 
Hittade idag följande i Nytta och nöje i arkiven:
 
Tisdag 11/9 Ta hand om dina bilder
Ovärderliga kulturskatter döljer sig i nästan varje hem. Uppklistrade på kartong eller instoppade i plastfickor bleknar de sakta bort. Fotograf Bo Andersson håller en workshop i konsten att ta hand om bilder och filmer, både analogt och digital.
Malmö Stadsarkiv kl.18
 
Här finner du hela programmet: www.ra.se/lla/program.htm
 
/Anders
(som tyvärr inte har tid att gå själv)

2001-09-18, 00:18
Svar #10

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Ups en vecka för sent
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2001-09-18, 13:34
Svar #11

anders sjö

Hmmm, pinsamt. Var det någon som var där som kan sammanfatta?  
/Anders
ps till Lunds landsarkiv: Dags att ta ner afficherna! ds

2001-09-18, 20:28
Svar #12

Utloggad Siv Nauman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2011-04-24, 22:33
    • Visa profil
Försent för det programmet men inte för kommande program. Det verkar som ni Malmöbor har en spännande höst att se fram emot. Synd att Linköping ligger så långt ifrån Malmö.
Hälsningar Siv

2002-10-21, 14:45
Svar #13

Anette Rosberg

Känner någon till var man kan få tag på syrafria kuvert? Bok- och pappershandlare ser ut som fågelholkar när man frågar...

2002-10-21, 17:41
Svar #14

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Anette, hör med ditt länsmus?um eller liknande om dom har kuvert till försäljning.

2002-10-22, 22:40
Svar #15

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil

2005-02-07, 23:37
Svar #16

Thore Hult

Jag tänkte lägga in våra bilder på flera CD
Hur länge kan de hålla där? Är det någon som vet det?
Först tänkte jag skanna av dem till en mycket hög upplösning så att bilderna blev på ca 10mgb. Men jag såg snabbt att det var ingen bra lösning. Förbilderna blir inte bättre för det. Jag kunde gå så långt ned som till något hundratal kb för varje bild utan att se någon skillnad annat än om jag förstorade bilden. Det räcker ju om bilden är stor som skärmen, tänkte jag.
Kanske man vill förstora lite. Och då blev det 1mgb för varje bild. Förstorade jag sedan bilden lite grand så blev kvaliteten inte sämre. Och heller inte bättre att se på.
Men för att använda sig av mediet PC-skärm att titta på bilder i en följdvisning så går det utmärkt att bara ha bilderna på bara ca 100kb
Och då får man rum med många bilder på varje CD.
Men hur håller bilder och information på en CD?
är det någon som vet det?
Vänliga hälsningar Thore

2005-02-08, 09:46
Svar #17

Jan Ek (Janek)

Det är det väl ingen som säkert vet. De tester och meningar jag sett drar i olika riktningar. Jag tror att det är viktigt att välja skivor av bästa kvalitet när man tänker arkivera (oftast de dyraste), och sedan följa lite med på vad som sker. Kanske kopiera till nya skivor vart tionde år, men alltid behålla första generationen?
 
När det gäller storleken så är det säkert riktigt att du får fina skärmbilder med en relativt sett låg upplösning. Skärmarna är ju inte bättre än så. Men som du upptäckt så avskär du då möjligheten för att göra detaljförstoringar. Tänk om du vill göra en förstoring av bara ett ansikte, eller läsa på en skylt i bakgrunden, eller ...
 
Ett sista argument för att arkivera större filer i högre upplösning är ju också att du kanske plötsligt önskar göra en papperskopia att hänga på väggen, eller trycka bilden i en släkt- eller bygdebok. Här är upplösningen oändligt mycket större än på en bildskärm. Då har du begränsat resultatet för alltid, (om orginalbilden inte är bevarad).
 
Samtidigt är det ju så att kopian aldrig kan bli bättre än orginalet. Studiotagna bilder kan ibland ha otroligt fin detalj, medan amatörbilder från billiga allemanskameror kan vara ganska dåliga. Jag har ett fåtal kanonbilder jag skannat i i en upplösning som motsvarar ca 25 Mb, de flesta ligger runt 5-7, och många oskarpa, mindre intressanta bilder ca en Mb styck. Alla arkiverade i det professionella formatet Tiff. Så har jag från dessa orginal reduserat alla bilder jag delar med släkten till tittarvänliga dito, ett par hundra Kb, i jpg-format. Bra att sända i epost eller använda i bildspel på CD. Önskar någon den högupplösliga versionen för att lämna till en fotoaffär sänder jag den separat.

2005-03-29, 23:23
Svar #18

Utloggad Jan Schuberth

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2008-04-01, 17:25
    • Visa profil
    • www.schuberth.se
Jag har en samling gamla släktfoton som jag digitaliserat, justerat och skrivit ut med bläckstråleskrivare på fotopapper av högsta kvalitet. För att bevara bildkopiorna har jag laminerat dem i plastfolier avsedda för fotografier. Det innebär att bilderna, vad jag kan förstå, ligger inneslutna och skyddade inte bara för damm och repor, men också från kortvågigt ljus och syrgas, samtidigt som de blir lättillgängliga att titta på. Är det någon som vet om detta kan vara  ett rimligt sätt att bevara bilderna för eftervärlden?
 
Undrar   ///Jan

2005-03-30, 11:22
Svar #19

Jan Ek (Janek)

Utan att känna till de tekniska data för de speciella plastfickor du laminerat med (jag har aldrig sett eller hört om dessa tidigare), så tror jag detta är den riktiga prioriteringen:
 
Dina original är de viktigaste. Även om dessa gamla fotografier långsamt försämras är de oavsett själva källan. Hur man bäst förvarar dessa står mycket tidigare i denna tråd. (ljus, temperatur, fuktighet, brandskydd, syrafria kuvert etc)
 
Dina digitala scans är nummer två. Om du gjort dessa i hög upplösning och i TIFF-format så vill de bevarade på CD eller DVD kunna läggas t.ex i bankfack och vara en god arkivering för överskådlig framtid. Detta är också en god utgångspunkt för tryckta publikationer. Små jpg-versioner av samma kan också lätt användas på internet, för websidor och epost, och även för bildspel.
 
Först på tredje plats ville jag satt dina laminerade utskrifter. Här finns många frågetecken. Kan man göra nya scans av dessa utan att förlora i förhållande till scans av orginalen - jag tror det inte. Upplösningen från de bästa skrivare ligger långt efter ett äkta fotografi, för en i utgångspunkten skarp bild har du förlorat massor redan här.Bläcket i en bläckskrivare är normalt inte arkivbeständigt heller, och har en kortare livslängd än bilder skapade i en fotografisk process. Normalt rekommenderar man inte laminering av bilder som ska arkiveras för framtiden. Jag tror aldrig jag hört om någon arkivinstitution som gör detta.
 
Men jag kanske har fel, och då kan ju någon annan här på forumet rätta mig

2005-03-30, 23:16
Svar #20

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Det finns speciella plastfickor som skall vara bra för arkiv/museer.

2005-03-31, 00:09
Svar #21

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej! Ur en diskussion som handlade om ett helt annat ämne (en försvunnen emigrant) här hade Inkan ett inlägg om arkivpapper (ett tips av hennes syster) som jag tar mig friheten att kopiera in här. Det kanske är ett användbart tips även i denna diskussion:
 
 Gamla handlingar skall förvaras i s.k. fasciklar av arkivpapper; det heter SVENSKT ARKIV 100 eller SVENSKT ARKIV 80 (siffrorna anger antal gram, dvs tjockleken på papperet) och vi använder både ock. Arkivpapper finns dessutom i olika storlekar (format): A4, Folio och A3 är väl de vanligaste. (Dessutom finns större specialtillverkade som vi köper in.)  
 
Vi kallar det fascikel, dvs omslag, när det används som sådant hos oss. Vi använder också SVENSKT ARKIV 80 som vanligt skrivpapper (A4-format) för viktiga skrivelser och koncept (som läggs i vårt ämbetsarkiv).  
 
I affären är det bara att fråga efter SVENSKT ARKIV 100 gram eller 80 gram. Formatet (A4 osv) beror ju på vilken storlek arkivalien, dvs den gamla handlingen, har. Arkivpapper finns att köpa hos välsorterade pappershandlare (t.ex. ESSELTE). Riksarkivet köper oftast arkivpapper som tillverkats av TUMBA BRUK. Men det finns säkert även andra tillverkare.  
 
Mvh  
Inkan

2006-06-11, 22:32
Svar #22

Anette Engström (Nettan)

Jag är helt nybörjare med fotografier, men har ärvt en massa sådana efter min mormor och hennes bror. Hur har ni gjort för att lätt återfinna era gamla fotografier? Om ni förvarar dem på ovanstående föreslagna sätt i kuvert eller fasciklar, har ni dem i kartonger? Och i så fall, har ni upprättat register över dessa?
Tacksam för svar
Mvh
Anette Engström

2006-06-12, 20:01
Svar #23

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Jag har gjort en raid på loppis, antikhandlare mm.
 
Där har jag skaffat originalalbum till de riktigt gamla fotografierna. Senast idag fick jag tag på ett tjockt sammetsalbum till de kort som är tagna före 1930 (50 kr). Typ kort av glasplåtar (de tjocka korten) Jag skannar av alla innan jag sorterar in dom igen. Jag har även införskaffat arkivbeständigt papper som jag förvarar lite andra handlingar i (typ bouppteckningar från 1800 och början på 1900-talet). Kom ihåg bara att förvara korten rätt så håller de mycket längre.
 
Tror att korten mår bäst att vara i sin rätta miljö. Inte för kallt, inte för varmt och absolut inte för fuktigt.  
 
Jag har för mig att en ideal temperatur för gamla handlingar ligger runt 18 grader och helst mörkt. Men man ska ändå kunna ta fram och glädjas åt dem.
 
Kan ha fel, skyller på värmen.
 
Mvh
 
Gunilla

2007-05-20, 08:50
Svar #24

Utloggad Gunnar Bäckström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 11:55
    • Visa profil
Hej
Jag försöker ta hand om en del gamla fofografier och tidningsurklipp efter mina förfäder. Problemet är att de har tagit åt sig mögellukt och den verkar sprida sig, men förhoppningsvis beror det bara på att man rör om i dofterna och på så sätt sprider ut dem?
Kan någon i detta forum ge något tips? Kan man torka av dem med fuktig trasa med mögeltvätt eller ammoniak?
Har försökt leta efter åtgärder på nätet, men hittils har resultatet varit magert.
Vore oerhört tacksam för tips!
/Gunnar

2007-05-20, 10:33
Svar #25

Utloggad Dan Lorén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2013-02-27, 16:40
    • Visa profil
    • www.loren.se
Ett oumbärligt forum på Nätet för hantering av gamla fotografier m m är Fotosekretariatet som man når från Nordiska museets hemsida: http://www.nordiskamuseet.se/fotosekretariatet/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna