ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Filstorlek i Portträttfynd  (läst 1796 gånger)

2005-02-26, 23:18
läst 1796 gånger

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Hjälp,
Jag håller ibland på i timmar för att få ner en enda bild under 50K.
Vad gör jag för fel? Jag har Inställningen 600 dpi
vid scanningen. Ska jag dra ner den? Fast då tycks ju bildformatet bara bli större!?  
Hur ska jag spara bilden? Jag drar ner kvaliteten så mycket som möjligt när jag sparar bilderna. Jag har photoshop elements.
 
Jag vill ju så gärna lägga in mina bilder men det här tar för mycket tid!
 
Något trötta hälsningar
Barbro

2005-02-26, 23:33
Svar #1

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Hej Barbro!
 
Här finns en bra beskrivning på hur man scannar och redigerar sina bilder till Porträttfynd
http://www.genealogi.se/portratt.htm#sca
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2005-02-27, 02:39
Svar #2

Hans Svedberg

Jag håller precis på och skannar för Porträttfynd enligt anvisningen som ju är 300 DPI för kabinettsfoton. Eftersom jag samtidigt gör det för egen del i avsikt att på ett hållbart och användbart sätt bevara dem har jag kommit fram till att 300 är tillräckligt även där.  
Jag använder PaintShopPro och gör så här:
- skannar initierat från programmet (ALT,FITQ går fortare än att klicka) så många kort som får plats eller enstaka, anger 300 DPI (för de något större 200 DPI om jag inte tror att det någon gång kan bli behov av detaljkopia)
- skär ut genom att markera område , kopiera och klistra in och får ett antal porträtt som behandlas i svit med upprepa åtgärd CTRL+Y
- först tar jag bort småskador och ev dammkorn med Effects, Noise, Despeckle
- sedan vid behov Effects, Enhance Photo,  Automatisk Färgbalans och ljus/kontrast
- därefter sparar jag dem med F12 och som namn får de ett löpnummer t ex p-009.tif Alltså tif för att inte förlora information.
- sedan ändrar jag bildbredden på samtliga från de ca 760 och 860 pixels för 300- resp 200-bilderna de har till 350 pixels  
- sparar dem med F12 och väljer jpg (de behåller sitt filnamn p-009.jpg och får tillsvidare ligga i samma mapp). Det svåra är som Barbro säger att hitta rätt komprimering i jpg så att de bir 25-50 kb. I mitt program brukar det bli OK med faktor 25 om bilden har mycket detaljer och 15 om den har stora ytor.
- jag numrerar korten smått och försiktigt på ett hörn av baksidan. Många tycker kanske att man inte ska göra så men så gör jag.
- Alla kort förs in i en excel-lista med de uppgifter som behövs för Porträttfynd.
 
Det hela är ganska jobbigt ändå, men antalet bilder är oftast inte så stort. Förmodligen bara någon enstaka% av de foton man har.

2005-02-27, 07:58
Svar #3

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Hans, om man använder sig av Paint Shop Pro så kan man välja File / Export / JPEG Optimizer i stället för det vanliga spara. För då kan man i Qaulity-fliken ändra komprimeringen och se direkt hur stor bilden kommer att bli.  
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2005-02-27, 13:38
Svar #4

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Tack,
Nu går det bättre att lägga in bilder.
Jag borde ha sett instruktionen tididgare.
Jag undrar bara om man verkligen ska ändra bildstorleken til 350 pixlar. Bilden ser ju så liten ut då.
 
Vänliga hälsningar  
Barbro

2005-02-27, 16:57
Svar #5

Hans_Svedberg

Det blev en aning sent i natt så jag råkade visst skriva kabinettsfoto när jag menade det mindre formatet visitkortsformat som är 65x105 mm (vanligast hos mig) och det större 105x165 mm.
 
Bilden är dock tillräckligt stor tycker jag för att man ska kunna bedöma om den verkar intressant att öppna i stort format. Som alltid är det en kompomiss.
 
En typisk bild i visitkortsformatet (skannad med 300 DPI) kan sparad i fullt format ligga på 1820 kB i tif på hårddisken. Samma bild minskad till 350 pix bredd sparad i jpg med komprimeringsfaktor 16 har blivit 46 kB. Om den istället görs 500 pix bred så måste den komprimeras ytterligare, faktor 30, för att inte ta större plats. Vad som sedan händer med useendet om man förstorar dem till samma breddmått på skärmen t ex 1750 pix har jag svårt att bedöma!  
 
Tack Ann för ditt tips beträffande JPEG Optimizer, som jag inte hunnit titta på än. Någon gång borde man ge sig tid att läsa igenom manualen. Det finns säkert mycket smått och gott som man skulle kunna ha nytta av!  
 
Hasse S

2005-02-28, 21:05
Svar #6

Lisbeth Petersson (Beth)

Hej Barbro
Jag använder samma program som du och följer den instruktion som du nu läst. När bilden ser liten ut efter man har valt 350 pixlar kan man högerklicka på musen och välja anpassa till skärm så blir bilden större. Så gör jag alltid  och jag tycker det funkar bra. Filerna brukar bli omkring 35-40 kb. Läs gärna det jag skrivit i inlägget intill om förberedelser av texter.

2005-03-01, 19:09
Svar #7

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Aha, Tack Lisbeth!
Vänliga hälsningar
Barbro

2010-09-09, 01:24
Svar #8

Utloggad Kent Hortlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:43
    • Visa profil
    • Originallitteratur till fordon
Jag har äntligen hittat ett program som automatiskt gör om bilder till önskad storlek. Jag installerade det och fick sedan hjälp med fininställningarna.  
Det fina är att jag nu kan skanna utan att bry mig om hur stor bilden blir och sedan låter jag det här programmet automatiskt göra om bilden till önskad storlek. Jag har ställt in den på 50 kb och alla bilder blir automatiskt just under 50 kb.
Om man har en bild som är för liten förstorar programmet upp den till rätt storlek också.
Programmet är gratis och sparar en otroligt massa tid.
setup_BDSizerV3_BETA.exe

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna