ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Efterlysning av bild databas  (läst 969 gånger)

2009-03-17, 08:00
läst 969 gånger

Dan Johansson

Jag letar efter ett bra program för bild lagring .  
Man ska enkelt kunna lagra bilderna som man har scannat . och framför allt kunna spara en information man har om bilden .  
Och sedan kunna söka upp in bild på tex årtal, händelse, mm, mm .
 
Är det någon som har någon info att dela med sig av ..  
Eller kanske om det finns någon reportage i någon tidning eller om det rent av finns en bok eller hemsida om det .
/Danne

2009-03-17, 10:23
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det skulle jag också gärna vilja veta! Hoppas det finns någon som har erfarenhet av ett bra program

2009-03-17, 10:43
Svar #2

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
På Fotosidan finns en lista över program för ändamålet. Jag har själv inte funnit det program jag vill satsa på.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-03-17, 11:01
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det finns ett norskt program som heter FotoWare. Kruxet är bara att priset 2006 i standardversion var  ~ ? 1725  
 
Finns som en 30 dagars testversion här http://www.fotoware.com/Evaluation/DownloadTrial.aspx
Systemkrav: Windoiws XP/Vista

2009-03-17, 14:25
Svar #4

Utloggad Per Georg Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2021-02-28, 09:18
    • Visa profil
Photoshop Album Starter Edition som är gratis se http://www.adobe.com/se/products/photoshopalbum/starter.html tror jag klarar det du önskar.
 
Sedan kan man uppgradera till Photoshop Elements som kan mer både när det gäller katalogisering av bilder och därtill har avancerade editeringsfunktioner. Den är dock inte gratis.
 
Windows Fotogalleri som kommer med Windows Vista klarar även av uppgiften.
 
Man får prova sig fram till vad man tycker funkar bäst, själv använder jag Photoshop Elements.
 
Vänliga Hälsningar
Per-Georg Jönsson

2009-03-17, 18:58
Svar #5

Utloggad Bo-Arne Östborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2023-07-07, 21:17
    • Visa profil
Jag använder sedan flera år IMatch : http://www.photools.com/
Ett program med i praktiken obegränsade kategoriseringsmöjligheter i nivåer. Kostar USD 65.-. Inget gratisprogram uppfyllde mina behov.

2009-03-20, 12:17
Svar #6

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:40
    • Visa profil
Varför inte helt enkelt lagra bilderna under Bilder, där för övrigt alla bilder lagras oberoende av vilka andra program ni använder. Därefter kan bilderna taggas med uppgifter om årtal, händelser etc som Dan efterlyser. Iden med det hela är just att man ska kunna söka efter bilder. jag har svårt att förstå att det behövs något extra program för att få till den här funktionen.
Stig

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna