ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Blekt text på Foton  (läst 895 gånger)

2002-01-27, 12:12
läst 895 gånger

Björn Nilsson

Hej
Jag har två foton där det har funnits text men det går inte se vad det står pga att texten är blekt. I det ena fallet är det skrivet med blyerts och det finns märken efter pennan. I det andra fallet är det skrivet troligtvis med flytande bläck men inga märken. Jag har sett på TV att man med olika typer av ljus kan få sånt att framträda igen. Hur gör man om man inte har utrustning för 2 miljoner kr ?

2002-01-27, 16:50
Svar #1

P. Eriksson

Björn,
ett sätt kan vara att publicera bilderna här eller på en website, och sedan be om läshjälp. Ett annat sätt kan vara att labba med dem i bildprogram. Det kanske kan gå att få fram tydligare konturer då. Allt det här förutsätter förståss att du kan scanna bilderna först....
Hälsningar
Per

2002-01-28, 16:11
Svar #2

Kurt Karlsson

Björn!
Om Du med märken menar avtryck, fördjupningar, efter pennan kan Du väl prova med släpljus dvs belysning parallellt med fotografiet och se om Du kan läsa texten.
Alt kan ett tunt papper ovanpå texten och försiktig svärtning av pappret med en mjuk blyertspenna ge resultat.
Lycka till!

2002-01-29, 19:13
Svar #3

Björn Nilsson

Hej
Tack för tipsen.
Jag har provat i ett bildprogram. Jag har fått en viss effekt men inte tillräckligt (på den med fördjupningen efter pennan och på baksidan av fotot). Troligtvis så har bilden varit uppklistrad och sedan har man tagit loss den och ytskiktet på papperet har följt med.
Jag skall testa lite mera...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna