ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Att lägga in kort i Porträttfynd  (läst 1568 gånger)

2005-02-27, 08:58
läst 1568 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Detta är egentligen en fråga jag ställer av bara ren nyfikenhet.
 
Hur gör man för att kunna lägga in foton med bara en till två minuters mellanrum, som jag ser att många gör?
 
När jag la in foton så skrev jag in uppgifterna, som tog mer eller mindre lång tid, skickade dem, väntade på att uppgifterna emottagits och sedan återgå till nästa bild. Det tog i bästa fall tre till fyra minuter per bild vill jag minnas. Detta gick ju bra, men har man ca 100 kort att lägga in så tar det sådan tid.
 
Jag har ett bild-redigeringsprogram, som heter Image Compuser 1.5.
 
För tillfället har jag inga kort att lägga in, men det skulle vara kul att få veta hur man kan klara av alla momenten per kort på bara en minut.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-02-27, 12:11
Svar #1

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 03:28
    • Visa profil
Ann-Mari,
Kan förklaringen vara att du har en uppringd förbindelse och att det tar mycket längre tid för dig att skicka en bild än det tar för den som har bredband?
Stig

2005-02-27, 12:59
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Stig!
 
Jag har bredband. Vad jag menar är att det tar ju en viss tid att fylla i formuläret, när man ska skicka in ett foto till Porträttfynd, plus att det tar en viss tid att sända fotot. Jag har svårt att tänka mig att man ska kunna klara av det på en minut. De som klarar detta på en minut måste ha någon annan teknik att tillämpa, men vilken?
 
Ett exempel på vad jag menar är att ett kort kan vara insänt 10.32 och sedan kommer nästa 10.33.
Ann-Mari Bäckman

2005-02-27, 13:48
Svar #3

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Kanske den som skickat bilderna har skrivit texten i förväg (t.ex. för att spara informationen, tillsammans med kortet, på sin egen dator också), och sedan bara kopierar in texten i formuläret.

2005-02-27, 15:59
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ann-Mari Bäckman

2005-02-27, 19:57
Svar #5

Utloggad Lil Sandin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2020-12-17, 16:58
    • Visa profil
Hej Ann-Mari,
Jag har lagt ut många, många fotografier på Porträttfynd och förbereder mig alltid innan så att jag har allt klart med detaljer om vilken fotografatelj? det rör sig om, vad som står på baksidan på fotografierna och alla detaljer om personen/erna på fotografiet, alternativt en text om okänd kvinna, okänd man eller vad det nu handlar om. Det här förarbetet tar verkligen lång tid i anspråk men är ett måste om man ska kunna lägga ut en serie kort i följd på kort tid.

2005-02-28, 20:52
Svar #6

Lisbeth Petersson (Beth)

Hej
Samma här. Jag gör klart allt i förväg i ett dokument med texter under resp. fotonamn. Så markerar jag, klipper ur och klistrar in i rutan direkt. Bilderna sparar jag i en fil som jag kallar Porträttfynd som jag tömmer när det är klart för att ha till nästa gång. Det går ganska fort att skicka in när man har förberett vilket tar betydligt längre tid.

2005-02-28, 22:11
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag antar att de här metoderna som ni, Lil och Lisbeth tillämpar har också att göra med att man inte har bredband. Har man det kan man ju ta hur god tid på sig som hellst. Det kostar ju inget mer. Man skriver alltså in texten i sitt dokument, precis i den ordningsföljd, som frågas efter i Porträttfynd. Är det så jag ska fatta det? Isåfall förstår jag varför man så snabbt kan få in bild efter bild.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-02-28, 23:24
Svar #8

Utloggad Lil Sandin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2020-12-17, 16:58
    • Visa profil
Hej igen,
Jag har bredband men gillar ändå att förbereda så att jag har alla uppgifter samlade med alla data för att slippa sitta och tänka när jag väl lägger ut korten. Det är också viktigt att tänka igenom i vilken ordning korten skall läggas in så att man kan länka dem till varandra på ett logiskt sätt - föräldrar, barn, syskon etc - om man nu har flera i en familj/släkt.

2005-03-01, 20:35
Svar #9

Lisbeth Petersson (Beth)

Hej Ann-Mari
Precis så är det jag menar att man skriver i rätt ordningsföljd. Jag har också bredband men tycker ändå det är viktigt att lägga in bilderna i rätt ordning. T ex har jag ibland flera på samma person och då vill jag ha dem efter varandra och sedan kommer resten av familjen i en följd innan jag går över på nästa.

2005-03-01, 22:29
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Trevligt att höra hur ni lägger upp arbetet med att lägga in kort i Porträttfynd.
Tack för det!
Ann-Mari Bäckman

2005-03-23, 16:09
Svar #11

Utloggad Susanne Widmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 482
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 16:03
    • Visa profil
Jag har inte lyckats lägga upp några bilder i Porträttfynd ännu pga. att jag är osäker på hur jag gör för att ändra bildbredden som det står i informationen. Jag har skannat in bilderna med 300dpi, därefter gått in i HP Image Zone. Är det någon som har samma program som jag och kanske kan komma med något tips? Är inte så hemma på sådana här tekniska grejor. Har ett annat program som heter Adobe Photoshop 7.0 eller Adobe ImageReady 7.0. Går dessa att använda istället?
Tack för alla tips.
Mvh Susanne

2005-03-23, 17:01
Svar #12

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 03:28
    • Visa profil
Susanne
Med Photoshop 7.0 hämtar du först in bilden. Därefter går du till Bild på menyraden och väljer Bildstorlek. Då kan du ställa in 300 pixlar varefter bilden får denna pixelstorlek
Stig

2005-03-23, 17:11
Svar #13

Lisbeth Petersson (Beth)

Hej Susanne
Jag använder Photoshop Elements men det är en enklare variant än nr 7. När du scannat in bilden i 300 dpi gå upp i menyn och välj bild och ändra storlek. Vid upplösning skriver du 72 och på pixelmåttet bredd skriver du in 350 om det är en stående bild och 450 om det är en liggande. Tryck OK. Om du tycker bilden blir för liten för skärmen kan du högerklicka med musen och välja anpassa till skärm.Sedan väljer du spara som och jag brukar dra pilen så den blir uppåt 40 kb.Det finns lite mer tips här ovan om fortsättningen.Jag fick pröva flera gånger innan jag lyckades men sedan går det av bara farten.

2005-03-23, 19:45
Svar #14

Hans Svedberg (Hasses)

Lisbeth! Jag är tveksam till ändringen 72 DPI. Jag tror inte att instruktionen säger något om att ändra från 300. Har du kollat hur den slutliga bilden ser ut i ditt fall när du klickar på den för att få större bild?

2005-03-23, 20:13
Svar #15

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

En länk till Porträttfynds utförliga instrutioner passar alltid under denna rubrik: Instruktioner och hjälp
 
En sak jag vill passa på att tipsa om (som är med i instruktionerna, men nog ofta missas) är att alltid scanna i f[color=0000ff]ä[/color][color=0077aa]r[/color][color=aa00aa]g[/color].. Även svartvita bilder har oftast färg i kartong och text som kan vara helt avgörande för att särskilja olika varianter (ofta i princip lika med olika årgångar) från varandra. Den vackra sepiatoningen försvinner dessutom också när man kör med svart-vitt.

2005-03-23, 21:12
Svar #16

Lisbeth Petersson (Beth)

Hasse, du har helt rätt. Det blir bättre om man inte ändrar.

2005-03-23, 21:59
Svar #17

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 03:28
    • Visa profil
Hej igen
Det här med storlek på bilder är ett krångligt kapitel. Om du ställer in 300 pixlars bredd så är det storleken när du visar bild på skärmen eller lägger in den på en hemsida. Uttrycket DPI har inget med det att göra utan endast om du skriver ut bilden på papper. Har du 300 pixlar och DPI 72 så får du en papperbild som är 300/72 = 4,2 inch eller lite drygt 10 centimer. De 300 pixlarna fördelas alltså så att 72 stycken läggs på varje inch.
Det tredje storleksbegreppet på en bild är hur många byte den upptar när den lagras i en dator. Det kan du besämma genom att du låter datorn komprimera bilden.

2005-03-25, 21:01
Svar #18

Utloggad Susanne Widmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 482
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 16:03
    • Visa profil
Tack för alla tips. Ska försöka mig på detta framöver.Påskhälsningar Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna