ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Är det samma personer?  (läst 876 gånger)

2010-03-13, 16:25
läst 876 gånger

Utloggad Ann-Mari Ekman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-01-11, 10:57
    • Visa profil
Hej, jag behöver hjälp med dessa fotton. att det här är min farmor det vet jag, men kan det här vara hon o farfar? Och kan det här då vara farfar? Dom gifte sig 1902, farfar dog 1924 o var född 1879.Kan man se på slipsknuten när det sista fottot är taget? Kom på nu att man ska tala om vilka det är, Selma Amalia Wallström född 1879 i Fredsberg o Karl Kondrad Ekman född 1879 i Lovö.Har stirrat på dessa fotton så länge o tror att det är så men det kan vara så att jag vill det så mycket att jag har fel,snälla hjälp mig! MVH ann-mari.

2010-03-13, 16:57
Svar #1

Utloggad Susanne Thelander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 13:03
    • Visa profil
Ann-Mari!
Det är sannolikt samma personer. Blick, hårfäste, mun och öron stämmer oerhört bra.
Hälsn/Susanne

2010-03-13, 19:33
Svar #2

Utloggad Petra Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2023-02-27, 20:40
    • Visa profil
Jag tror också det är samma personer med tanke på hennes hårfäste fram och hans intensiva blick
 
mvh
Petra
mvh Petra :)

2010-03-14, 01:28
Svar #3

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Ann-Mari: Jag instämmer med båda föregående skrivare! samtidigt vill jag gissa på slipsknuten som bör vara efter 1920 (första världskriget) då modet blev mera avspänt (också för herrar!). Din farmor i sin vackra spanska sjal är kanske fotograferad drygt 10 år senare kring mitten av 1930-talet. Det är naturligtvis bara gissningar men utifrån min teaterträning (också som regissör,scenograf och kostymtecknare) och naturligtvis kanske att din farfar kan vara mellan 40-50 (han gick ju också bort då han var ca 45 eller hur?). Din farmor är heller inte gammal på fotot, men i 50 års åldern klädde man sig på liknande sätt under den tiden (speciellt på landet). Ljuset på fotona mellan ungdomsporträttet på båda som är tidigt 1900-tal (och säkert med glasplåtsnegativ) kontrasteras av de modernare fotona (med mer vardagligt ljus, där man ser dem var för sig. Även där ser man dock att det gått några år tekniskt sett mellan fotograferingarna...skulle jag påstå!
 
MVH Steve

2010-03-14, 18:00
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Ekman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-01-11, 10:57
    • Visa profil
Hej Tack så mycket för eran hjälp, det är svårt med fotton när det inte fins någon kvar i livet som man kan fråga.Var lite fundersam på den sista bilden, tycker att han ser äldre ut en 45år, men det är nog så att det är Farmor o Farfar.
Vänlig hälsning från ann-mari.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna