ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vykort  (läst 4624 gånger)

2003-01-05, 12:25
läst 4624 gånger

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
Har en ganska stor samling gamla vykort över stadsmiljöer och byggder bl.a på Kristinehamn, Karlstad, Stockholm, Långbanshyttan och Gåsborn m.m. tagna ca 1900-20. Skulle man inte kunna ha användning av dessa för att identifiera gamla byggnader och platser m.m. Nu undrar jag om det finns någon databas dit man kan sända dessa eller om det finns en möjlighet att starta upp något sådant här på Rötter i stil med Porträttfynd. Fast med vykort är ju bilderna till stor del redan identifierade, men en databas där man kan söka på dessa många gånger försvunna byggnader och miljöer vore kanske av intresse? Vad tror ni, har ni några ideer eller är jag helt ute och cyklar? Skulle själv kunna tänka mig göra en hemsida med dessa, men jag vet inte om jag har varken tid eller kunskap.  
 
Med vänliga hälsningar Sari

2003-01-05, 15:37
Svar #1

Barbro Söderman

Hej Sari!
Det var en bra id?, jag har en del, fast inte många, bilder från Stockholm, bla. Mina släktbilder har jag lagt in i ett fotoalbum på nätet som är gratis. Du gav mej id?n att även lägga in mina miljöbilder, så kan jag hämta där om jag behöver. Det finns en hel del såna gratisalbum. Jag har nu även andra bilder där som jag lagt in tidigare men funderar på att skapa ett album enbart med gamla släktingar mfl och gamla miljöer.
I avvaktan på en databas kan man samla sina bilder och ta fram vid behov.  
mvh
Barbro

2003-01-05, 16:34
Svar #2

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Avsändare och mottagare samt datering är ju också av intresse.

2003-01-05, 17:20
Svar #3

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
Har funderat på vissa problem som skulle kunna uppkomma, bl.a. av dubbleringar av bilder som ju skulle göra databasen onödigt stor. Säg att man skulle ta med avsändare och mottagaren på vykortet(då måste man ju även ta med bilder med rosor och sådant på, eller ska man begränsa sig till endast vyer), då kommer man ju inte ifrån att det kommer att bli dubbleringar. Men frågan är om databasen blir onödigt stor det, det kan inte jag riktigt bedömma.
Dateringar kan ju göras med hjälp av stämplar och frimärken till viss del, men då måste man ju datera bilden annorlunda för det enda man vet om den är ju att den blivit till före ett ev.stämpeldatum. Går det att idenifiera när ett vykort blivit taget på något sätt? Vem som har tagit bilden m.m.?
Sedan vet jag inte riktigt hur det här med avsändare och mottagare skulle göras och hur man agerar med avsändare som fortfarande är i livet. Inom vilken tidsram skulle man kunna tänkas begränsa sig? Det blev visst bara en mängd frågor.  
Mvh Sari

2003-01-05, 18:17
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Det här med vykort är - om ni möjligen inte visste det - en hel vetenskap och ett filatelistiskt samlarområde - ja, även utan frimärken. Jämför bara den här sidan.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-01-05, 22:44
Svar #5

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej alla!
Det var en intressant sida Olle, den borde även läggas till länktips, inte visste jag att det var så stort med vykort, trodde nog att det var frimärkena som var av betydelse. Vad tror du om att samla gamla vykort i en databas med sökfunktion eller liknande? Själv är jag inte samlare utan snarare en sparare, som ärvt dessa gamla vyer:~)  
 
Mvh Sari

2003-01-06, 13:54
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Sari Du frågar vad jag tror om att samla gamla vykort i en datbas; Det tror jag är en utmärkt id?, men frågan är vem som skall stå för den och varför. Utifrån genealogisk synpunkt är det knappast en huvuduppgift, om man inte betraktar vykortets skrivna del som källa ;o). Däremot borde hembygdsrörelsen ha - eller kanske redan har? - det här med bilddokumentation som en av sina huvuduppgifter. Att vykort/bilddokumentation av platser ger släktforskningen liv vid en presentation är väl självklart - också långt fram i tiden. Vad sägs om det här vykortet?

Nedanför skogsbacken vid det vita huset i förgrunden - på gärdet - byggde min far i början av 1950-talet vår villa. Det gläder mig mycket att ha bilden.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-01-06, 14:29
Svar #7

Utloggad Johnny Riert

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2015-06-24, 04:34
    • Visa profil
Vykorts auktioner
För den som vill leta vykorts bilder är följande länk http://www.tradera.com/category/category_2.asp?catid=27
att rekomendera.
mvh Johnny Riert

2003-01-06, 15:08
Svar #8

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 10:40
    • Visa profil
Även http://www:gamlavykort.nu kan vara av visst intresse för både samlare och sparare.

2003-01-06, 15:52
Svar #9

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Alla!
Och tack för era länkar, anledningen till en vykortbas(vyer)Olle är som du säger det ger mer liv vid en presentation, men att veta hur det såg ut där ens förfäder levat tycker jag faktiskt hör till vid släktforskningen(iallafall för mig). Visserligen kan man ju titta i vissa sockenböcker eller hemsidor, men alla dessa bilder blir ju så spridda. Säg t.ex kultuhistoriska platser bruk m.m. som ju faktiskt många gånger vuxit igen eller delar av bebyggelsen försvunnit. Eller så kan man ju gå in på Bildgåtan och se att där finns ju en hel del förfrågningar var bilden är tagen, vilken byggnaden är m.m. Men som sagt det var bara en id? och tanke och jag uppskattar dina synpunkter.
 
God fortsättning, hälsningar Sari

2003-01-06, 16:13
Svar #10

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Johnny!
Det var en jättebra sida, upplägget var på landskap och det fanns även en sökfunktion, synd bara att bilderna kommer och går(i.o.m. att dom är till salu), men säkert kommer väl samma bilder om och om igen.
 
Mvh Sari

2003-01-06, 21:24
Svar #11

Utloggad Kurt Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2008-01-24, 22:01
    • Visa profil
Tipsar om boken TRELLEBORG, en bildkavalkad från stad och bygd i gamla tider, som utgivits av Föreningen Gamla Trelleborg år 2000. Bör kunna skaffas på välsorterade bibl. eller via fjärrlån. Gamla vykort är oersättliga och kan bli hur dyra som helst, även utan frimärke.
mvh
Kurt Persson

2003-06-24, 11:13
Svar #12

Vivi Samuelsson

Botkyrka och Arjeplog
 
I vår orkester sålde vi vykort tagna från Botkyrka. Fotona var tagna på 1970-talet tror jag. Dessvärre tyckte jag då att dessa inte var något att ha så jag sparade inga själv.  
Är det möjligtvis någon som har något av korten och är villig att skänka/sälja ?
 
Vykort från Arjeplog (ej nyare, de kan jag själv få tag i) är också av intresse..
 
Stort tack på förhand!!
/ Vivi

2003-06-24, 19:11
Svar #13

Utloggad Björn Groth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-08-16, 22:02
    • Visa profil
Kan rekomendera www.Tradera.com.
Har själv gjort många fynd  av gamla vykort där!
Björn

2003-08-09, 13:07
Svar #14

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Gamla vykort.nu som Bo länktipsar om härovan är värt ett besök (fast det råkat bli ett kolon ist. för en punkt i länken efter www så det går inte att direktklicka sig in via B.B:s länk). Speciellt intressant för släktforskare är kanske rubriken Efterlysningar, där man kan fråga eller ge svar om olika vykortsmotiv.  
http://www.gamlavykort.nu

2004-02-01, 02:46
Svar #15

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Med risk för att upprepa redan sagda saker, men vykort (och filateli) är något som kan komplettera vår släktforskning på ett positivt sätt.
 
www.tradera.com finns just nu över 25.000! vykort, varav säkert 20.000! är olika, med motiv från svenska orter. De kostar oftast inte mer än några tior upp till en 50-lapp och motiv finns från början av 1900-talet och framåt. De flesta är inskannade med bild så att man ser vad de föreställer. Även om man inte vill köpa något så är det en guldgruva att sitta och titta på hur det såg ut förr.
 
Och tänk hur kul det är om man hittar ett vykort eller ett brev som en släkting till dig skrivit. Plötsligt får man en inblick i dessa personers liv som man inte haft tidigare, som vad de hette, smeknamn, vad de gjorde, vad de arbetade med etc.  
 
Har man anor inom ämbetsmannasläkter eller liknande så är det inte heller omöjligt att man hittar så kallade förfilatelistiska brev (före 1855 då de första frimärkena gavs ut) som är adresserade till, eller skrivna av, dina släktingar. Det finns lite sådant på Tradera också, vanligen inskannat, och kostar från någon 50-lapp och uppåt beroende på samlarvärdet.  
 
Jag tycker det här kan vara ett mycket roligt och vackert komplement till en släktforskning, och rekommenderar det verkligen som komplement till alla sidor med text och källhänvisningar.
 
Bernt Bergkvist

2007-08-15, 22:49
Svar #16

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Hej. Jag söker fotografier från gruvbyn, Intrånget, Garpenberg i Dalarna. Jag är intresserad av översiktsbilder och bilder/kort på byggnader såsom bostadshus, men även hus för andra syften som ex mäss, gruvbyggnader, affär etc.
 
//Mvh

2007-08-16, 10:26
Svar #17

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jan, jag hoppas du läst tipsen här ovan om Tradera och Gamla Vykort.

2007-08-16, 23:51
Svar #18

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Hej Anders, det har jag gjort, men det verkar inte finnas så många kort på orten jag söker. Jag har en del som jag fått låna av personer som tidigare bott på platsen, men jag söker bland annat översikter över platser (flygfoton).
 
//Mvh

2007-08-17, 07:47
Svar #19

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jan, man får nog gå in och kontrollera lite då och då...
 
;-) Anders

2008-06-22, 22:29
Svar #20

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Hej!
Jag har några gamla svart-vita vykort med människor på. Några ser ut som vanliga foton med tryckta adressfält på baksidan, men vissa ser ut som fotona i porträttfynd, med både fotografnamn och vissa utan. Kan man lägga ut dess foton på porträttfynd eller är dom för stora? Jag har precis börjat med att lägga in porträttfoton där, och är därför lite osäker. Om man får lägga in foton i detta formatet, är det någon begränsning hur många personer det får vara på bilden?  
Mvh Inga-Lill

2008-06-22, 22:44
Svar #21

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Inga-Lill, så här står det:
 
Men i databasen Porträttfynd har vi valt att begränsa fotografierna till enbart så kallade visitkortsporträtt (ca 6x9 cm) och kabinettsporträtt (ca 11x14 cm). De var som mest populära mellan omkring 1860 och omkring 1910. Bilderna är alltid uppklistrade på kartong och nästan alltid anges fotografens namn och hemort under bilden eller på baksidan.
 
Det finns inga begränsningar vad gäller hur många personer det får vara.

2008-06-22, 22:53
Svar #22

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Innebär det att jag får lägga ut dessa vykort då, dom är ju bara ca 8,5 x 13,5 cm stora? Eller har jag fattat fel? Tror du Anders, om du också kan upplysa mig om vart jag lägger in porträttfoto av resande fotografer? Jag har två av O. Johansson och en okänd fotograf.
Mvh Inga-Lill

2008-06-22, 23:00
Svar #23

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Det är inte jag som bestämmer Inga-Lill...    ;-)
 
För mig låter det inte som om dina kort stämmer in på definitionen. Om du beskriver dem som vykort låter det t.ex. inte som om de var uppklistrade på kartong.
 
Sen förstår jag inte frågan om var du lägger in porträttfoto? Du lägger väl in dem på porträttfoto...?

2008-06-22, 23:08
Svar #24

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
jag uttryckte mig nog dåligt. Jag menar givetvis porträttfynd när det gäller de tre porträttfoton jag har. Undrar bara under vilken grupp/län osv. jag lägger in dessa? Lägger jag in dessa foton under okänd fotograf och ort?  
Mvh Inga-Lill

2008-06-22, 23:31
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Inga-Lill!
 
Rent allmänt gör man så att, är albumet känt så skriver man samma landskap, som de övriga korten. Har man ingen hum om fotograf eller plats så då får det bli okänt på fotograf, landskap och ort. Fast går det att undvika, så är det bäst, för jag har för mig att under den rubriken (okänd fotograf, ort, landskap) finns ca 1000 kort. Jag har ännu hittills inte vågat mig på att gå in där och det är synd.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-06-22, 23:44
Svar #26

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Tack för hjälpen, Anders och Ann-Mari!  
Go Natt!
Mvh Inga-Lill

2012-08-07, 21:10
Svar #27

Utloggad Anita Brånèus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 128
  • Senast inloggad: 2022-07-11, 18:57
    • Visa profil
Parti från Boda
Boda någonstans i Sverige..kanske någon vet var?
Otydlig poststämpel är kanske en ledtråd?
 
//Anita

2012-08-07, 21:51
Svar #28

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Förmodligen Boda i Ålem.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2012-08-08, 10:20
Svar #29

Utloggad Anita Brånèus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 128
  • Senast inloggad: 2022-07-11, 18:57
    • Visa profil
Tack för snabbt svar!
En otydlig poststämpel blir nu utan tvivel Ålem..
//Anita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna