ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Varför galoscher?  (läst 968 gånger)

2006-03-07, 09:36
läst 968 gånger

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
På en mycket trevlig hemsida, Röåns hemsida, pågår en diskussion om orsaken till varför Hulda i nedanstående brev från 1906 är i så desperat behov av galoscher. Jag tror att det finns många bland Anbytarforums besökare som har intressanta ide?r och funderingar angående detta, och därför har jag fått tillåtelse att lägga ut brevet här. Varför vill Hulda köpa galoscher?  
 

2006-03-07, 13:28
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Det var säkert frågan om materialåtervinning. Hade de varit för eget bruk hade det nog varit naturligare att bara be att få dem, eller att erbjuda ett pris per par, än att som här erbjuda -.10/kg. Går det att ta reda på om det funnits någon gummifabrik i trakten av Näsåker vid sekelskiftet?
 
Nordisk Familjebok skriver under ordet Gummifabrikation, underavsnitt Råprodukternas bearbetning, att:
 
För att spara på den dyrbara kautschuken (guttaperkan och balatan) tillsätter man vissa surrogat, vanligen regenereradt, gammalt gummi. Om tillsatsen däraf ej öfverskrider vissa gränser, förmärkes ingen försämring af varan.

2006-03-07, 18:38
Svar #2

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Tack Anna-Carin! Att det var själva materialet i galoscherna - än galoscherna självt - som var det intressanta för Hulda har det funderats över tidigare, och det verkar troligt. Hulda Jakobsson var enligt uppgift handlarfru, men vad hennes man bedrev för affärer vet jag inte.
 
Vad kunde man göra av gummit i galoscherna?

2006-03-08, 12:36
Svar #3

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Eftersom gammalt gummi alltså användes för att spä ut råvaran (utan att försämring af varan förmärkes), så antar jag att man kunde använda det i varjehanda gummiartiklar. Se exemplen från Nordisk Familjebok i diskussionen Yrken: Gummiarbetare
 
Förresten skulle jag tro att Hulda och hennes man gör sig en liten hacka på att förmedla galoscherna, varför skulle hon annars vara så angelägen...

2006-03-09, 06:12
Svar #4

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Tack Anna-Carin! Jag tror vi har gåtans lösning ang. Huldas intresse fär galoscher. Återstår möjligen vart gummit skickades...  
 
Hälsningar Anita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna