ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad är detta?  (läst 2267 gånger)

2007-04-18, 15:17
läst 2267 gånger

Kit Andersson

Föremålet kommer ifrån Göteborgs hospital/s:t Jörgens sjukhus.  
Längden är cirka 95 cm och bygeln 75cm  
Bygeln kan regleras framåt och tillbaka med kedjor vid sidan om och det finns en liten läderrem med mjuk fyllning i,passar för ev.händer  
 
Det ser ut som ett tvångsmedel men jag tror att användningsområdet har varit något annat.  
Någon som vet?  
MvH  
 
Kit Andersson  
 

2007-04-19, 09:45
Svar #1

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Eftersom jag jobbar inom äldrevården, så tänker jag på någon form av hjälpmedel/träningsredskap för rörelsehindrade. Men det är förstås bara en vild gissning, skulle vara mycket intressant att få veta vad detta är för något!
 
Mvh Marie

2007-04-19, 18:34
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Varför skulle man behöva binda fast händerna, om det var ett träningsredskap?
Ann-Mari Bäckman

2007-04-19, 19:01
Svar #3

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Kanske om personen har svårt att hålla själv, t.ex. p.g.a. svaga muskler........

2007-04-19, 19:06
Svar #4

Utloggad Kjersti Nylander Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2018-07-05, 22:40
    • Visa profil
Urskårat för huvud och lite rundat för baken och hjälp att hålla armarn uppåt. Jag tror på rehabiliteringtesen.

2007-04-20, 14:33
Svar #5

Marianne Solli

Merkelig apparat! Den rundingen som er utskåret, ser ut til å (kunne) ha vært for å ha en stor skål i. I den forbindelse tenkte jeg på en anordning for å få vasket håret på pasienter, som kanskje måtte ha mye hjelp og derfor også måtte spennes fast under prosessen. 
 
Jeg har også arbeidet på sykehjem for eldre, men en slik anordning har jeg aldri vært bort i, men mye annet smart og rart, som det nok ville ha vært vanskelig å gjette på for utenforstående.

2007-04-20, 14:58
Svar #6

Utloggad Kjersti Nylander Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2018-07-05, 22:40
    • Visa profil
Går den på hjul?

2007-04-20, 17:26
Svar #7

Kit Andersson

Nej den går inte på hjul.
Här kommer en bild från undersidan.

2007-04-20, 18:13
Svar #8

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
S:t Jörgens Sjukhus i Göteborg var ett mentalsjukhus. Tror på någon form av tvångsredskap.
 
Helene

2007-04-20, 19:49
Svar #9

Marianne Solli

Huff ja, da blir det mer skummelt. Jeg ser for meg at de spenner noen fast og etterlater dem der til de roer seg, men dette er bare fantasier... får jeg håpe...
 
Marianne

2007-04-20, 20:44
Svar #10

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Funderar på om det kunde ha varit en sittbräda vid duschning eller bad?
 
Järndetaljerna ser rätt rostiga ut.

2007-04-20, 21:31
Svar #11

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej!
Gissar också på att det var en anordning för att hålla fast någon som inte ville tvätta sig/duscha sig. Vet du hur gammal den kan vara? Fanns det badrum /duschrum på St Jörgen vid den aktuella tiden?
Ett alternativ är ett hjälpmedel för födande kvinnor. På 1800-talet var läderhandtag ett hjälpmedel under förlossningen. Min mfm hade läderremmar i taket över sängen för förlossningarna - krokarna satt kvar hela tiden men läderbyglarna sattes upp när det blev dags.
Mvh
Harriet
Mvh
Harriet

2007-04-20, 23:02
Svar #12

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Kit
 
Den runda anordningen på den nerböjda, smala delen, vad är den gjord av? Den är ju inte genomgående så den kan inte vara djup, eller?
 
De block som kedjorna går igenom verkar flyttbara. Är det lätt att justera dessa?
 
Bygeln verkar också vara justerbar, är det lätt att justera?
 
Slutligen; du skriver att läderremmarna med fyllning ev passar för händer. Ser ut som remmarna har flera hål, passar de runt en normal handled?

2007-04-21, 09:35
Svar #13

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Skulle läderremmarna kunna passa även för fotleder, isåfall kanske en mycket primitiv gynekolog-stol?

2007-04-21, 10:15
Svar #14

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej!
Gynstol kan det vara.
Och i så fall är väl den lilla ursparningen i smala trädelen avsedd för tex en skål /bäcken eller liknande. Och bygeln kunde man hänga ett tyg över för diskretionens skull eller för att komma till under långa kjolar.
Förekom det inspektion av prostituerade på St Jörgen under någon period?
Mvh Harriet

2007-04-21, 10:38
Svar #15

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
Jag arbetae på kansliet på S:t Jörgens sjukhus, en tid för många år sedan.Denna mackapär var före min tid antar jag, men förlossningar skedde inte där.
Jag tror ine att gynundersökningar utfördes där heller.
Däremot gjordes lobotomi och elchocker på patienterna.(Fruktansvärt)
Det fanns också en avdelning för sådana som ville byta kön, men det var mest den psykologiska
upföljningen.
I gamla tider sprutades iskallt vatten över oroliga och de var då fastbundna.
Eivor

2007-04-21, 11:06
Svar #16

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Tyvärr förekom ju tvångssteriliseringar på mentalpatienter och även andra vilka idag aldrig skulle behöva genomgå ett så kränkande och fruktansvärt ingrepp.  
 
Om vi nu tänker oss att man även utförde tvångsaborter på inlagda patienter så skulle det mycket väl stämma att det är någon form av medicinsk  utrustning inom gynekologi.
 
Nu vet jag inte när abort blev tillåtet under medicinska former i Sverige. Någon som vet?
 
Helene

2007-04-21, 12:28
Svar #17

Kit Andersson

Hej nu kommer några svar och bilder.
 
Till Harriet:  
vet ej hur gammal den är och det fanns badrum med järnbandade bad kar av trä.
 
Till Mats:
1. Hela skivan är gjord av trä och urholkningen c:a 5 mm. se bild.
2. Ja, blocken med kedjorna fästes med en tapp i hålen i järnen se bild.
3. Bygeln regleras med kedjorna som löper i blocken men, bygeln kan inte stå upprätt av sig själv, faller framåt eller bakåt, kan endast få lutning mot skivan när kedjorna späns.
4. Ja fästet med flera hål passar för en handled.
se bild
Till Marie:
Fästet passar inte till en mans fotled det saknas c:a 1,5 till 2cm.




2007-04-21, 12:54
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Om den lilla urskålade saken skulle placeras under kvinnans sköte och hon hade benen fastspänt uppåt, varför skulle då skinkhalvorna hänga utanför? Så fruktansvärt obekvämt!
 
Nej då ser det hellre ut som att man satte sig på den bredaste delen, lade sig på rygg, med huvudet lätt bakåtböjd i den skålformade saken. Varför? Kanske tvångsmatning?
Ann-Mari Bäckman

2007-04-21, 14:38
Svar #19

Utloggad Kjersti Nylander Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2018-07-05, 22:40
    • Visa profil
För hårvård eller avlusning eller något i den stilen tror jag nu... Tvång i vården var nog rätt vanligt då.Och att spänna fast för att kunna utföra nödvändig vård nyttjade man säkert.Remmar kunde kanske spännas om bågen för att få armarn där man önskade. Bärstakar kunde kanske träs in i uttagen på undersidan vid förflyttning av patient Kanske hade man någon hjulanordning att sätta vid huvudändan = den mindre runddelenoch på så sätt kunde patienten förflyttas.
Rosten kommer nog av förvaring i ibland fuktig miljö. Är den urfasade lilla rundelen spräckt eller är den vinklad  från början?

2007-04-21, 14:40
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nu kan fråga sig varför en brits inte gick att använda? Varför placera någon i denna anordning?
Ann-Mari Bäckman

2007-04-21, 15:02
Svar #21

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Det finns en del underligheter med anordningen.
 
Kedjor, som gör att bygeln fälls från brädan, men varför ska blocken justeras på långsidan?
 
Ska kedjorna kunna låsas i spännt läge (då saknas något) eller ska någon bara stå och dra i dem?
 
Om man spänner fast armarna med tvång och spänner bygeln, nog kan kroppen vridas och benen sparka rejält, vilket kanske inte är önskvärt.
 
Jag undrar om detta är hela anordningen eller om det funnits en del till?

2007-04-22, 12:58
Svar #22

Yvonne Olofsson

En fundering...
Om man ska ligga ner med huvudet i skålen, med händerna bundna, varför uppåt?
Enklast då vore väl att binda händerna utefter kroppen?
Det måste på något sätt vara bygeln som är den största betydelsen på föremålet, men jag klarar inte gissa vad.
Mvh Yvonne

2007-04-22, 13:12
Svar #23

Yvonne Olofsson

Funderat lite till....
Om man ligger på rygg med huvudet i skålen, kan bygeln bli spänd om man fäster fotlederna i handledsfästerna. T-sprinten stannar nog i hjulet då, skulle jag tro. Fanns det måhända någon behandling där bakdelen behövde blottas, Ev. på kvinnor, eftersom remmarna var så små. Eller kanske männen var så klena att de passade dem?
Användes dagens form av kateter på den tiden?
Kanske för att kunna fästa en sådan? Har dock ingen kunskap om hur en sån fästes....
Ja, man kan ju gissa/
Mvh Yvonne

2007-04-22, 21:07
Svar #24

Utloggad Kjersti Nylander Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2018-07-05, 22:40
    • Visa profil
Kanske uttagen på undersidan trots allt är för att fästa benstöd till gynstol och bygeln då fungerade som avdelare där man kunde hänga ett skynke över.

2007-04-23, 15:04
Svar #25

Marianne Solli

Apparatet er i alle fall ikke brukt under omstendigheter der pasienten hadde gitt selvstendig samtykke under frivillighet. Men mange mentalt syke pasienter har heller ikke forståelse for at de må være nødt til å vaske seg og få stelt håret bl.a. Derfor måtte det kanskje noe tvang til, selv om dette kan se makabert ut for oss. 
 
Der jeg jobbet for noen år siden ble jeg utsatt for både spytting, biting, slag m.m. Vi måtte alltid være to om å stelle pasientene. En gang var det en pasient som hadde gjort seg ut, og før jeg visste ordet av det, hadde hun tatt tak i håret mitt med avføring på hendene, og det var veldig ubehagelig. Måtte dusje etterpå. Likevel syntes jeg at det var - stort sett - givende å arbeide der.

2007-07-16, 09:58
Svar #26

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Jag är inte människa att överföra en bild från Hallandsposten, bildspel http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=230080, som visar och beskriver föremålet vi talar om.  
Det sägs där vara en magpumpningsapparat för drunknade.
Finns det någon som kan förmedla bilden till A.F.?
 
Mvh
RolfL

2007-07-16, 11:44
Svar #27

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:48
    • Visa profil
Hej Rolf!
Här kommer bilden
Hur det fungerade är en annan fråga...
 
Mvh
Christina
 
Eagle

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna