ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad är detta för roligt?  (läst 2300 gånger)

2005-03-09, 10:24
läst 2300 gånger

Ing-Britt Andersson

Vet någon vad denhär bilden föreställer? Plats, tid, personer, allt av intresse. Fått fingervisningar om att det skulle vara utrikiska. Canad? Amerika?

2005-03-09, 13:10
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Det ser ut att vara ett arbetslag med chefen längst ned till mitten och en eller två förmän vid sidan om. Det kan vara 1930-talet.
 
Vad sysslar de med? Ja, det ser ut att vara grovarbetare av något slag.
 
Vilket land är det? Svårt att säga, inget kännetecken finns för ett speciellt land.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-03-09, 19:26
Svar #2

Janne Svensson

Kan de vara järnvägsarbetare eller rallare, de är placerade på ett järnvägsspår.

2005-03-09, 19:45
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Varför jag gissade på 30-talet, var att jag tänkte på min morfar, som jobbade som rallare, bar just en sådan slokhatt, som vissa på fotot bär. Säkert var det andra yrkeskategorier, som också bar slokhatt, när de arbetade.
Ann-Mari Bäckman

2005-03-09, 20:07
Svar #4

Janne Svensson

Nr. 3 och 4 i övre raden verkar ha overaller, är de maskinister av något slag?

2005-03-09, 21:10
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det ser inte ut att var järnvägsanställda heller, om man tittar på deras kläder. Kan de jobba på en såg? Spåren var till för att transportera timret med vagnar.
Ann-Mari Bäckman

2005-03-09, 21:23
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Chefen ser väldigt amerikansk ut! När var ljusa kostymer populära?

2005-03-09, 22:20
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ing-Britt!
 
Varför tror du att fotot är taget i Amerika eller Canada? Kan du ha någon släkting på fotot?
Ann-Mari Bäckman

2005-03-10, 09:08
Svar #8

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Slips ochs skjorta under korta skinnjackor, hattar...
 
Jag associerar till Nord-Amerika.

2005-03-10, 11:35
Svar #9

Jan Ek (Janek)

Nej, jag kan inte se något som pekar ut Nordamerika. Nedan bilder från två verkstäder där min morfar Gustaf Karlsson arbetade; Töreboda Mekaniska verkstad och Fjellmans Mekaniska verkstad i Mariestad. Den tredje bilden från en byggarbetsplats i Mariestad med min farfar byggnadssnickaren Henning Ek.  
 
Korten är grovt räknat samtida med det okända ovan. Alla har hattar eller kepsar i någon form, på bygget syns byggmästarn längst fram med skjorta och slips. Bussaronger, overaller, snickarbyxor med hängslen, västar, grova skjortor med bryggarkrage och nästan alltid hatt eller mössa. Det var arbetskläderna på den tiden.
 
Det okända kortet ovan har ett smalspårigt industrispår, det framgår av den låga lastkajen som männen längst fram har fötterna på. Valet av plats är säkert för att kunna gillra upp nivåerna på ett någorlunda säkert sätt. Jag gissar på en fabrik av något slag, och att det är en yttervägg bakom.
 

 

 

2005-03-10, 13:39
Svar #10

Utloggad Kent Lundvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2010-06-22, 21:32
    • Visa profil
Hej alla
Tror inte att det är järnvägare, iaf inte svenska. Farfar var banvakt och jag har sett många bilder från SJ. På dessa kort har ALLTID chefer och basar händerna i knät och sitter på första bänken för att visa upp alla guldränder på ärmarna. Rangen var otroligt viktig. De som inte hade något guld står bakom med händerna på ryggen. Även på mössan hade man streck och vinklar. Så att ingen skulle missa spottordningen.
 
Kent Lundvall, skenanställd

2005-03-11, 09:06
Svar #11

Ing-Britt Andersson

Hej Ann-Marie och även alla andra förståss. Otroligt roligt att så många har synpunkter! Jo det är en farbror i Amerika, faktiskt Canada som åkte dit -27 dog tyvärr ett par år senare-31.  
Min gubbe tror på Sverige och 20-30-tal.Skitig verkstadsindustri. Varv? Eller liknande. Min fars morfar Johan Johnsson var också över i Canada i slutet på 1800-talet. Men så gammalt är säkert inte plåten.
Ing-Britt Andersson i egen hög person. (Fast det är mest gubben Nils som skriver)

2005-03-13, 10:02
Svar #12

Ing-Britt Andersson

Karlskrona Örlogsvarv har dykt upp i teorierna om vad det kan vara! Finns någon med den anknytningen? Synpunkter?

2005-03-13, 12:29
Svar #13

Jan Ek (Janek)

Bara att varvet säkert hade flera hundra anställda, det var en stor verksamhet. Men ett särskilt arbetslag inom varvet kan det givetvis vara.
 
Jämför min bild från lilla Töreboda mek verkstad ovan, 16 gubbar bara det (och någon som kikar ut genom dörren).
 
Vad med ett sockerbruk i sydsverige? Men egentligen kan det vara vilken mekanisk verkstad eller mindre fabrik som helst. Och var som helst i Sverige (eller utlandet, det går inte att avskriva den möjligheten heller). Men det var väl vanligt att man försökte fotografera så att det syns i bilden vad det handlar om? Ett fartyg i bakgrunden på ett varv, en brädstapel vid ett sågverk, en bil utanför en bilverkstad och så vidare ...

2005-03-13, 20:17
Svar #14

Nils Dahlgren Dacke

Ja Janek, det är nog rätt. Grejen är väl bara att just när det gäller varvet var det ju superhemligt område, så man fick nog vackert gå utanför varvsmuren när pillemausarna skulle plåtas.  
Men det är riktgt. Kan vara vilken större verkstad som helst. Var som helst.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna