ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-03  (läst 1819 gånger)

2002-03-15, 14:22
läst 1819 gånger

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 03:28
    • Visa profil
Den här tavlan hittade jag i kvarlåtenskapen efter min mor som dog 1983. Tavlan är i storlek A4 och målad på glas. Den verkar målad från baksidan och det är något klister på den så den bör ha varit limmad mot något. Jag har ett svagt minne av att jag som barn på 40-talet sett tavlan i Gävle på väggen hos en bror till min morfar. Min mor föddes i Dannemora 1897 och levde hela sitt liv i Uppsala. Vet någon vad tavlan föreställer, vad den symboliserar och hur den kan ha använts?

2002-03-15, 23:27
Svar #1

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Stig
Du tror inte att det kan vara någon form av  
Anden i Glaset. I Norrland var det vanligt med liknande . Man ritade på speglar och glas och förde glaset till ringarna. En vild gissning!
Hälsn. Eivor

2002-03-17, 07:48
Svar #2

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 03:28
    • Visa profil
Hej Eivor
Tja, varför inte, men då borde väl alla bokstäver finnas med. Observera att det står 6 Nov 1802 i underkanten även om det syns dåligt.
Stig

2002-04-02, 21:52
Svar #3

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 03:28
    • Visa profil
Jag gör ett nytt försök att få klarhet i vad min tavla har för symbolik. Längst ner på tavlan står, även om det syns dåligt på fotot, D.6.Nov.
1801 af Sundbäck. Någon som kan lösa mysteriet?
Stig

2002-04-03, 14:19
Svar #4

Ingrid Wikberg

Jag tror nog att detta är något som tillhör ett sorts spel. Kanske är det ett så gammalt spel att du nog bör vända dig till ett museum med tavlan, och be kunnig  personal att tolka den. Kanske någon folkslivsforskare att ta sig en titt på klenoden. Ty jag tror det är något unikt! Men det borde finnas något dokumenterat om gamla spel också. Varför inte ta kontakt med  någon etnolog  på t ex Stockholms Universitet? t ex Åke Daun!

2002-04-03, 20:23
Svar #5

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 03:28
    • Visa profil
Tack för tipset Ingrid. Jag kan berätta att jag visat den för Knut Knutsson i antikrundan. Han visste inte heller vad det var men kunde konstigt nog tala om att den nog var värd 1500.-!!
Har också försökt med tidningen Året Runt där man kan fråga om gamla saker men de kunde inte heller hjälpa mig. Mysteriet kvarstår!
Stig

2002-04-03, 20:45
Svar #6

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Varför inte fråga någon akademisk konstvetare? Vid vårt ärevördigaste universitet finns Hedvig Brander Jonsson som studierektor. Hon har doktorerat på en avhandling om kyrkliga bilder från 1800-talet. Hemsida:             http://www.konstvet.uu.se/

2002-04-06, 10:51
Svar #7

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Inte heller jag vet vad den föreställer och jag avstår från att gissa.  
 
I Svenskt Konstnärslexikon finns dock en tänkbar upphovsman: Daniel Sundbeck, f. 1760, d. före 1825. Han har varit verksam i upplämdska kyrkor och är även känd som porträtt- och landskapsmålare.

2003-05-14, 23:02
Svar #8

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Stig!
 Är det inte ett G mitt i tavlan som kan tänkas symbolisera Gud i centrum av allt, för jag kommer att tänka på kyrkan och andlighet när jag ser bilden.  
 Men så var jag på torpet för några veckor sedan, där har vi en bricka med målat glas(blommor), kom då att tänka på din glastavla. Kommer även att tänka på en klocka vi har där, den har ett målat glas framför pendeln.
Kanske en bricka eller klocka beställd av en kyrkoherde, blir min tanke då:~)  
 
Med vänlig hälsning Sari

2003-05-15, 09:34
Svar #9

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 03:28
    • Visa profil
Hej Sara
Tack för ditt försök. Tyvärr har jag inte kommit någon vart sedan jag lade in den här bilden så mysteriet kvarstår. Tavlan ägdes ursprungligen av Adolf Eriksson i Gävle som finns med på bild #10496 i porträttfynd.

2003-06-17, 10:15
Svar #10

Sven Karngård

Hej Stig,
Jag kan inte låta bli att komma med spekulationer om tavlan:  
 
Vet du något om Adolf Erikssons uppfattning i religiösa frågor? Att G står för Gud verkar rimligt, särskilt med tanke på ljusstrålarna kring bokstaven.  
 
Jag får det till 20 bokstavsringar i cirkeln utanför, vilket inte stämmer något vidare med biblisk numerologi (som tre, sju, eller tolv, t.ex.). Åtminstone i ett fall är det mer än en bokstav: Ch. Det kunde tyda på att det är fråga om personnamn (om vi kan tänka oss en Qvintus eller liknande för Q där uppe).  
 
Vid den tid det är fråga om fanns det gott om frireligiösa rörelser som förde en närmast underjordisk tillvaro. Kan det röra sig om en liten kristen sekt som Adolf (det finns flera A) var med och instiftade på angivet datum?

2003-06-18, 08:19
Svar #11

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 03:28
    • Visa profil
Roligt att min tavla fortfarande, efter ett drygt år, väcker frågor och försök till svar. Tyvärr har jag ännu ej lyckats få någon riktig förklaring och mysteriet kvarstår.
Vad gäller teorin om Adolfs religiositet så tvivlar jag i hög grad. Visserligen var jag bara 14 år när han dog, men jag kommer verkligen inte ihåg honom som en man med några som helst religiösa intressen. I hans hem i Gävle fanns heller ej något som gav intryck av detta.
Han hade dock en syster som dog 1946 och då testamenterade allt till sjundedags-adventist samfundet reformationsrörelsen. Kanske kommer tavlan från henne? Hon hette för övrigt Anna så din teori om A kan gälla.
Adolf finns för övrigt med på bild #4290

2003-06-30, 13:53
Svar #12

Birgitta Almqvist (Baq)

STIG! Här kommer ännu en intresserad person som tror att bilden är en religiös symbol, men för att lägga ut texten lite så har jag mailat till dig direkt innan jag vill gå ut med mina förslag som ännu är rätt obearbetade. Jag har jämfört bokstäverna med diverse stilar och funnit att de närmaste är French script och även Amaze. Det kan jag i alla fall säga så här långt. Ska bli så intressant om någon kan ge en helt riktig förklaring, vi är tydligen rätt många som har fascinerats av bilden.  
Birgitta

2003-06-30, 23:28
Svar #13

B Olsson

Eftersom bokstäverna är handskrivna förstår jag inte riktigt vad det skulle ha för betydelse vad de har gemensamt med moderna typsnitt. Dessutom tycker jag bokstäverna har en hel del gemensamt med dom min småskolelärarinna lärde ut en gång i tiden men hon är nog inte inblandad.

2003-07-01, 08:19
Svar #14

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 03:28
    • Visa profil
Hej
Jag har en mer detaljerad bild på min tavla, än den jag lagt in här på anbytarforum. Birgitta har fått den och jag mailar den gärna till fler som eventuellt är intresserade av att försöka lösa mysteriet.

2003-07-01, 09:32
Svar #15

Anna Berg

En id? poppade upp: kanske är det en tavla som tillhört systern och har med hennes religiositet att göra: bokstäverna kanske är första bokstaven i alla nära och käras förnamn? GUD i mitten  ser till alla och bestrålar alla med sin godhet.  
Så att tavlan enbart är en bild över hennes egen önskan om de hon vill att Gud ska bevara.  
En sorts synlig metafor för bönen.  
 
Nu är jag kanske ute på riktigt hal is.....

2003-07-01, 09:54
Svar #16

Mikael Holmberg

HEJ
 
Jag tror att tavlan har ryskt ursprung. När jag såg bilden första gången reagerade jag på att flera av bokstäverna inte liknade våra. Jag hittade en sida på nätet med ryska skrivstilsbokstäver och kunde konstatera att min första tanke var rätt. Vissa av bokstäverna har ändrat utseende (inte så underligt om årtalet 1802 finns med på tavlan). Så ett tips, ta kontakt med någon som talar ryska så kanske det går att få fram vad som står på tavlan om det nu inte är bara lösryckta bokstäver.

2003-07-01, 11:47
Svar #17

PS

Nä det är inte ryska, visserligen är några bokstäver liknande kyrilliska, men bara några. Ser ut som en ordinär svartkonstgrej, det är väl vad det är?
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2003-07-01, 12:06
Svar #18

Birgitta Almqvist (Baq)

Signaturen B.Olsson - Ja ser du dessa typsnitt är knappast så moderna utan återspeglar gamla stilar.
Vidare är det så att i sökande om vad helst det vara må ser jag, i min egenskap av forskare, vikten av att inte förkasta något uppslag, eller hypotes om man så vill, utan att ha testad dennas möjliga sanning. Om det nu finns bara en sanning...
 
Så nog ska vi som är intesserade fortsätta att bearbeta varje uppslag eller, som jag som amatör-släktforskare menar vända på varje sten.
Birgitta

2003-07-01, 20:11
Svar #19

Ingrid Wikberg

Kan datumet den 6 nov 1802 vara en pusselbit?
Var det inte en dödsdag för en konung som hyllades och fortfarande hyllas den 6 november?
 
Gustav II Adolf dog alltså 6 nov 1632... kan det finnas ett samband med honom och med religionen?  
Det fanns ju  hemliga sammanslutningar med religös prägel som även kungliga deltog i.
Som t ex Frimurare, Rosenkransare, Heliga Graal etc
 
Storleken på tavlan A4 passar nog ej för spel Anden i glaset... men kanske för ett spel med ganska små spelmarker. Eller att man hade en liten snurra/trissa  som fick agera väljare av bostäver/tecken.
 
Jag tycker mig känna igen en del ryska bokstäver,t ex tecknet för vårt svenska 'P' men de kan lika gärna finnas med enbart som tecken, en sorts symbol för något speciellt.

2003-07-02, 10:43
Svar #20

Sven Karngård

Hej igen!
Jag skrev tidigare att bokstäverna runt omkring G kunde vara medlemmar i ett religlöst samfund. Men både Q och Z verkar finnas med, så de måtte haft exotiska namn, Qvintus och Zackarias och sånt.  
 
Men vad jag skulle säga är att det verkar konstigt att det bara skulle finnas en enda bild av det här slaget. Om det är en religiös bild kanske en teologisk institution vid något universitet kan hjälpa till (och de har ju e-mail och hemsidor och så), förutom konstvetare och historiker (www.su.se eller www.uu.se, t.ex).  
 
Om ingen vet något måste det nästan ha en rent privat innebörd, och då är det familjetraditioner och liknande man får ta till.  
 
För att bidra med något förmodligen helt oväsentligt var 6/11 1802 en lördag.  
 
Om G inte står för Gud kunde det ha något med Gustaf III att göra (som varit död i drygt - men inte exakt - tio år). Men både han och hans son skulle angivits med nummer: GIII och GIVA.
 
(Sen finns ju alltid Gävle, om vi kan tänka oss en något överdriven lokalpatriotism... : ) )

2003-07-02, 13:13
Svar #21

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
Vad sägs om alla änglarna som figurerar i Bibeln, dom hade väl lite märkliga namn. Sedan var de ju Guds sändebud, om G i mitten nu symboliserar Gud. Vet inte hur många änglar som finns i Bibeln, men kanske finns det någon som forskat i detta.  
 
Med vänlig hälsning Sari

2003-07-02, 13:21
Svar #22

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
På den här sidan finns en del om änglarna i Bibeln. ÄnglarHar inte hunnit jämföra ännu.
 
Mvh Sari

2003-07-02, 23:13
Svar #23

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Id?n om att det skulle vara guds änglar ur Bibeln vill jag nu förkasta då ett par viktiga änglar saknas bl.a. ärkeänglarna Gabriel och Rafael.  
Mvh Sari

2003-07-03, 02:53
Svar #24

Lasse Nilsson

Jag tror att detta har något med Tarot att göra.
Antingen med att spå med hjälp av Tarot eller kortspelet (även kallat Tarok).
 
I Tarot (Tarok)ingår de 22 'Arcana major' numrerade från 0 till 21.  
0 = Narren (The Fool) som egentligen inte har någon placering, utan är själva 'startsnöret'.
De resterande 21 symboliserar olika delar av det inre med nr 21 'Världen - Världsalltet' som avslutning och det skulle kunna vara cirkelns mitt.
 
Men varför ha en sån här tavla/plan för detta ?
 
Tja, som hjälpmedel ? För att hålla reda på var man var på 'resan' ?

2003-07-03, 10:16
Svar #25

Sven Karngård

Tvivlar på att Tarot är lösningen. Så vitt jag vet såg inte de kort man spådde med i början av 1800-talet ut som de moderna Tarotkorten. De senare lär vara rätt hårt bearbetade av ockultister i slutet av 1800-talet/början av 1900-talet (liksom så mycket annan esoterisk uråldrig visdom). Den spådam som anlitades av Napoleon Bonaparte använde t.ex. kort av ett helt annat slag (jag har dem i facsimil någonstans).
 
Men vad sjutton är de tjugo för några? Börjar likna något av Umberto Eco! : )

2003-07-03, 11:25
Svar #26

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
 
Några funderingar om tavlan.
 
*Dateringen d.6 Nov 1802, den borde ju ha någon betydelse, är det mer än bara en signering med datering?
 
*Kan det vara en längd över personer, t.ex präster som verkat i trakterna av Uppsala(Daniel Sundbäck verkar ju ha varit dess troliga upphovsman verksam i bl.a kyrkor i Uppsala trakterna). Prästerna hade ju ofta latiniserade och märkliga namn.
 
*Är bokstäverna efternamnets begynnelsebokstav eller förnamnets?
 
*Bokstaven W, hur vanligt var det att man stavade med ett W kontra V i t.ex namnet Vilhelm i början av 1800-talet? Kan det vara något annat än personnamn.
 
*Kan tavlan vara gjord till t.ex en Engelsktalandes räkning, med dennes släktnamn?
 
*Varför har man markerat Ch specifikt varför inte bara ett C? Det finns ju inga fler C.
 
Men på något sätt går mina tankar hela tiden tillbaka till Bibeln, att det har något med den att göra, eller kyrkan eller någon annan religion...:~)  
 
Mvh Sari

2003-07-03, 12:38
Svar #27

Lotta Nordin (Lotta)

Hej!
 
Det kanske inte har med tolkningen att göra, men står det 1801 eller 1802? Stig uppger 17/3 2002 6 Nov 1802 och 2/4 2002 D.6.Nov. 1801.
 
6/11 1802 var en lördag, som sagt, och det var dagen före Alla Helgons dag.  
 
Mvh//
Lotta

2003-07-03, 14:28
Svar #28

Anna Berg

Ide?rna fortsätter att flöda;  
OM detta nu är något kopplat till religion eller frimureri att göra,( vilket strålglansen runt G i mitten ger intryck av) så kanske det har med apostlar,lärjungar och/eller andra bibliska personer eller helgon att göra? Kanske Påvar?
Vad tror ni?
 
Det är i alla fall spännande med all denna brainstorm som uppstått: NÄR kommer rätta svaret?

2003-07-03, 15:47
Svar #29

Eivor Andersson (Majken)

Hej,
 
G:et kan ju stå för Galilei och planeterna runt solen.
Kan inte få bokstäverna att stämma men några månar kan ju ha kommit med.
 
Ett nytt förslag bara.
Hälsn. Eivor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna