ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad står inristat i den gamla sekretären?  (läst 832 gånger)

2004-01-08, 22:47
läst 832 gånger

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Jag har ärvt en gammal sekretär som funnits länge på den gård som flera generationer av min släkt bott på. Nyligen upptäckte jag att det står inristat något på själva luckan. Först såg det ut som E L och så ett efternamn. När jag nu har belyst det och tagit ett kort, ser efternamnet ut att vara en lite annorlunda stavning av Sofi. (Men varför i så fall står det E L före? Det finns ingen i släkten som skulle passa in på detta.)
Kan det stå någon annat än Sofphi?
 
Hälsningar Lotta
 

2004-01-09, 07:04
Svar #1

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej Lotta!
 
Kan det inte bara vara förnamn?
1890 finns det en Sophie Louise Elisabet född i Schweiz 1886.
 
Flickan bor med sin bror Georg Axel Albert född 1884 i Västra Tunhem.
Samt modern som är änka efter en Wachtmeister, Possessionat Elisabet Carlsson född i Kungsbacka 1862.
 
Hälsningar
Berith

2004-01-09, 08:52
Svar #2

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Hej Berith!
Jodå, det kan ju vara förnamn, men eftersom sekretären har funnits på släktgården och det inte stämmer in på någon av släktingarna, så ville jag kolla om det skulle kunna stå något annat än Sofphi. Jag har inte sett det stavas så tidigare.
Sekretären har funnits på gården Skogen, Grimstorp, Norra Sandsjö i Småland.
 
Hälsningar Lotta

2004-01-09, 17:40
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag tror att det är initialerna för ett namn. E L S stod det från början, men sedan har någon lagt till det andra på slutet.

2004-01-10, 00:06
Svar #4

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Det kan också vara så att sekretären (även om den har gått i arv på gården i flera generationer) kan ha varit inköpt på någon auktion i trakten för längesedan och på det viset har hamnat på Din släktgård.  
(En teori, bara)
 
MvH
 
Peter Borg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna