ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad heter instrumentet.  (läst 1385 gånger)

2006-05-01, 21:17
läst 1385 gånger

Utloggad Lars Anders Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-02-23, 18:03
    • Visa profil
Vad är det för instrument som kvinnan i mitten håller mot bordet.

2006-05-01, 22:20
Svar #1

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 21:37
    • Visa profil
Hejsan Anders, utan att vara säker, så en gissning på psalmonikon, påminner om det. Dessa kunde tydligen vara lite olika utformade, men byggde på ensträng som spelades med knäppning eller med stråke. Det var vanligt med mycket tydliga markeringar på halsen av instrumentet. Användes ffa för ackomanjering vid psalmsång, så långt jag vet. Övriga tre strängar på instrumentet på bilden är inte påverkningsbara, möjligen någon form av fast basgång, eller ackord?
Men - det är en gissning från mig.
Vänligen,
Calle

2006-05-01, 22:31
Svar #2

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Lite läsning om psalmodikon.

2006-05-02, 06:36
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders Nylander!
 
Det här är inte ett svar på din fråga, utan jag ville bara ge dig ett tips på att det kan finnas gamla kabinettskort i Anundsjös Hembygdsgård. Om du vill nå mig finns min e-post adress i forskarkatalogen (eller om du klickar på mitt namn). Det här är min enda chans att nå dig.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-05-02, 11:07
Svar #4

Gunder Grünning (Gunderg)

Det verkar vara ett kombinerat instrument - psalmodikon och cittra. Vad jag kan se så finns det tolv strängar förutom psalmodikonsträngen. Jag kan tänka mig att det blev en viss resonans i cittradelen av instrumentet när man drog stråken.
 
/Gunder

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna