ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tärna 1944 - Vad föreställer tavlan?  (läst 1956 gånger)

2004-10-01, 21:38
läst 1956 gånger

Utloggad Laila Gahm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 15:30
    • Visa profil
I en släktings kvarlåtenskap fanns denna tavla (med ram 50x38 cm). Jag är nyfiken på dels om tavlans motiv har en innebörd och dels på om tavlan är knuten till någon händelse i Tärna 1944.
Tavlans f.d. ägare hade ingen koppling till Tärna men han eller hans son kan ha fått den i samband med någon idrottstävling (orientering, skidskytte tex). Han kan ju förstås ha köpt tavlan men av någon oklar anledning tror jag inte det.
Tändstickstavlan har den kallats men jag tycker att det i så fall verkar vara rätt stora tändstickor.
Skulle bli jätteglad om någon kan hjälpa mig lösa denna tavelgåta?/ Hälsningar Laila
 

2004-10-01, 22:20
Svar #1

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Hej Laila,
 
En sak som slog mig när jag såg tavlan är årtalet. 1944 var ju fortfarande andra världskriget i full gång och många svenska män var inkallade runtom i Sverige, kanske förre ägaren var förlagd till Tärna?
 
I alla fall innehåller tavlan ett svärd och två korslagda yxor. Än idag innehåller många av de Svenska förbandsvapnen svärd se Försvarets hemsida. Så det kan alltid vara bra att kontrollera vilka förband som fanns under kriget och hur deras vapensköldar såg ut.
 
Med vänlig hälsning
Yvonne Carlsson

2004-10-02, 06:06
Svar #2

Rune Edström (Rune)

Hej Laila
Är inte så klentrogen på att det är tändstickor Laila. Den tiden VAR det stickor å inte nåt som blivit över från annan tillverkning?, som nuförti?n. Dom var några mm längre och grövre än nutida och bättre sorterade. ALLA stickor gick tända, det var ingen som gick av när man drog den mot plånet.
 
Tavlan är en tändstickstavla, den tiden var det populärt med såna. Splinten som användes var ju tändstickan innan tändsatsen blev på den. Det brukade vara flera varv stickor limmade ovanpå varann, för att få till djup i bilden. Det fanns i början bara obehandlad och olika nyanser av brunt. Antar att dom rostades i ugn. Mot senare när splinten blev betsad, då det blev färg på tavlorna. Har säkert nåra påsar liggande nånstans, inköpta från Postorderfirma C.I.W. i Grums.
 
Tycker det låter en plausibel förklaring som Yvonne har, att han var förlagd till Tärna under kriget, och slog ihjäl dötid med att lägga en sån tavla.
mvh
rune

2004-10-02, 11:00
Svar #3

Utloggad Simon Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2012-02-13, 16:20
    • Visa profil
Det är ingenjörstrupperna som använder denna symbol.
 
1944 fanns tre Ingenjörsregementen i Sverige:
Ing1 - Kungl. Svea Ingenjörkår, Stockholm.
Ing2 - Kungl. Göta Ingenjörkår, Eksjö.
Ing3 - Kungl. Bodens Ingejörkår, Boden.
 
Den borde han något med Ing3 i Boden att göra. Om tavlans f.d. ägare eller någon i hans närhet varit befäl eller underbefäl skulle jag lätt kunna kontrollera om dom varit vid Ing3 under 40-talet.

2004-10-02, 17:30
Svar #4

Utloggad Laila Gahm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 15:30
    • Visa profil
Tack för era intressanta svar
 
Yvonne
Bra tänkt om militärtjänstgöring. Själv hade jag fastat på att de var idrottsmän. Du fick mig att leta fram min pappas Terminslönebok och
 
Simon
han låg vid Ing3 D i Boden, men han var inte befäl snarare chaufför skulle jag tro. Även han var idrottsman och kan ju ha fått den i någon tävling eller i något annat sammanhang. Jag har svårt att tänka mig att han suttit och plitat med den själv. Om det nu var hans tavla från början så kan han ju ha givit tavlan vidare.
Om sonen till tavlans ägare också låg i Boden vet jag inte men det är mycket möjligt. Jag mailar dig. Kul att få veta vad symbolen betyder.
 
Rune
Så fick jag veta lite om tändstickstavlor. Tack för det. Det märkliga var att när jag läste en liten stund i en bok innan jag somnade igår, Näckrosträdet av Elsie Johansson, så handlade det om en man som gjorde tändstickstavlor som terapi. Han var psykiskt sjuk och hade lärt sig detta på sjukhuset. Nu var det här en roman och inte fakta men ett lustigt sammanträffande var det.

2004-10-02, 18:45
Svar #5

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej!
Jag är inte helt säker, men jag tror att det är Fältarbetsskolans märke. Fälarbetsskolan var placerad vid Kungliga Svea Ingenjörsregemente (OBS att det var ett regemente - inte kår som i Eksjö och Boden) vid Frösundavik i Solna. Där SAS har sitt kontor idag. Fältarbetsskolan hade också ett samarbete med Plogskolan som var placerad i Arvidsjaur. Fälarbetsskolan hade sina vinterövningar i Arvidsjaur.
Mvh Martin B

2004-10-04, 00:44
Svar #6

Utloggad Laila Gahm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 15:30
    • Visa profil
Tack Martin, ännu en möjlighet
Hälsningar
Laila

2004-10-04, 17:52
Svar #7

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej!
Det ligger nog till så här att alla ingenjörssoldater oavsett regemente eller kår bar det här märket på sin uniforms rockslag. Utöver de skolor jag nämnde fanns även Helikopterskolan i Boden som låg under Ing 3. Jag lägger in fanan för Sveaingenjörernas kamratförening. Fanan invigdes vid föreningens 10-års jubileum 1942. Tillkomsten tillägnas i första hand bildhuggaren Per A Palm som var styrelseledamot i föreningen i många år. Märket finns i alla fall med, men tyvärr lite otydligt.
Mvh Martin B
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna