ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tips på vem personen är på bilden  (läst 1123 gånger)

2011-07-26, 22:36
läst 1123 gånger

Utloggad Krister Kauppi

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2011-07-31, 09:17
    • Visa profil
    • kauppi.levasunt.nu
Är det någon som vet vem denna person är? Jag tror personen heter Andersson i efternamn och att han var konditor/sockerbagare i Göteborg under början av 1900. Det är allt jag vet om denna person.
 



2011-07-27, 10:30
Svar #1

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Folkräkningen 1900 anger
Johan Alfred Andersson, f. 1859 i Ucklum Göteborgs- och Bohuslän, Sockerbagare  
Emma Maria Olsdotter, f. 1859 i Myckleby Göteborgs- och Bohuslän  
Valborg Maria, f. 1884 i Göteborgs domkyrkoförsamling Göteborgs- och Bohusl  
Alice, f. 1890 i Göteborgs domkyrkoförsamling Göteborgs- och Bohusl  
Märta, f. 1892 i Göteborgs domkyrkoförsamling Göteborgs- och Bohusl  
Ruth, f. 1895 i Göteborgs domkyrkoförsamling Göteborgs- och Bohusl  
Johan Alfred Andersson  
Hemförsamling:  Göteborgs Gustavi  
Hemort:  Landala 9 Qvarteret N:o 12  
Kontrakt:  Domprosteriets södra  
Län:  Göteborgs- och Bohus län  
Födelseår:  1859  
Födelseförsamling:  Ucklum Göteborgs- och Bohuslän  
Yrke:  Sockerbagare  
Civilstånd:  Gift (G)  
Kön:  Man  
Famstkod:  Far/man (F  
 
Sannolikt är det han.
 
finns också en  
Johan Albert Andersson, f. 1881 i Brastad Göteborgs- och Bohuslän, Sockerbagare
Johan Albert Andersson  
Hemförsamling:  Göteborgs Gustavi  
Hemort:  15:de Roten N:o 22 B  
Kontrakt:  Domprosteriets södra  
Län:  Göteborgs- och Bohus län  
Födelseår:  1881  
Födelseförsamling:  Brastad Göteborgs- och Bohuslän  
Yrke:  Sockerbagare  
Civilstånd:  Ogift (O)  
Kön:  Man  
Famstkod:  Ensamstående (E)  
 
De kan vara befryndade, men denne här är för ung.

2011-07-27, 10:58
Svar #2

Utloggad Krister Kauppi

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2011-07-31, 09:17
    • Visa profil
    • kauppi.levasunt.nu
Jag vet också att Andersson ska ha haft en relation med Alma Lovisa Berggren (1872-1958) mellan ca 1900-1907. Alma och han bodde dock inte ihop och de barn de fick ihop registrerades med fadder okänd. Kan detta tyda på att mannen var gift med någon annan? Är det fortfarande troligt att det är mannen längst upp?
 
(Meddelandet ändrat av Kauppi 2011-07-27 12:30)

2011-07-27, 13:14
Svar #3

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Dina extra uppgifter motsäger inte. Han är uppenbarligen inte registrerad som sammanhörande med Alma eller hennes barn...  Och om han var gift så aktar han sig extra noga för att ge sig tillkänna.  Så en gift man  är snarast ett indicium på vår man.
Det framgår inte riktigt när är fotot taget. Om vi antar att det är från de aktuella åren, dvs fyrtioårs ålder strax i början på 1900-talet, så blir han något av en huvudkandidaten.
Jag hittade fö ytterligare en ung Andersson, en sockerbagarlärling.  Men det är inte många sockerbagare som dessutom är Andersson.
Däremot finns det flera  bagare som är Andersson, fastän ingen glödhet.
 
Sedan finns alltid brasklappen:  Har man fått en fin träff i folkregistret, så har man. Men ingen träff behöver inte betyda så mycket. Det finns många hål...
 
Frågan är väl hur man utredde faderskapet. Vanligen gjordes åtminstone försök, och det brukar antydas vem som varit den troliga fadern, även om man kanske inte fastslog det rent ut.

2011-07-27, 14:24
Svar #4

Utloggad Krister Kauppi

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2011-07-31, 09:17
    • Visa profil
    • kauppi.levasunt.nu
Din sista meningen angående utredning av faderskapet. Är det något som protokoll fördes någonstans? För i barnens födelseböcker står det inte något mer än att fadern är okänd.
 
Har du några tips på hur man skulle kunna öka säkerheten i vem Andersson var?

2011-07-28, 13:55
Svar #5

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Sorry, jag är inte expert på fadeskapsutredningar.  Men jag har sett bra trådar om det här på Anbytarforum...
Det är därför jag vet att för det mesta brukade man nog ana vem som var fadern.

2011-07-28, 14:54
Svar #6

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
1864 - 1917 gjordes inge faderskapsutredningar, eller - inga som initierades av myndigheterna.
 
Innan 1864 var det brottsligt att ha sexuellt umgänge utanför äktenskapet, och att vara gravid var ju det ultimata beviset (förutom om man togs på bar gärning då...men det var väl inte så vanligt...). Kvinnan stämdes inför tinget, och medbrottslingen skulle anges; han gick dock ofta fri pga. att han kunde svära sig fri (två fingrar på Bibeln, troskyldig blick och uttalande vad som i våra dagar blivit så berömt jag har aldrig haft sex med den där kvinnan).
 
Efter 1917 tillsattes kommunala barnavårdsnämnder, och en barnavårdsmans första plikt var att utreda om han kunde finna fram en fader.
 
Men för tiden 1864 - 1917 är det ofta svårt att finna fram en far. I stort sett enbart om kvinnan stämde mannen inför tinget för att få underhåll för barnet.
 
Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna