ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ta reda på person på kortet, Hur??  (läst 1029 gånger)

2005-12-18, 19:37
läst 1029 gånger

Utloggad Christopher Adamsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2011-09-14, 15:38
    • Visa profil
Jag undrar om man på något sät kan ta reda på efter 90 år vem en person på ett fotografi föreställer. Kan man gå till den fotograf som har tagit kortet och på så vis få reda på vem det är?? Eller är det kört?? Hoppas inte.
 
Christopher Adamsson

2005-12-18, 20:20
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
I Anbytarforum: Gamla bilder: Fotografer och atelj?er: Sittningsjournaler står det en del användbart. Fast det hänger ju på att fotografens papper finns kvar.
 
Annars... är det ett sånt där foto som sitter fast på en pappskiva med fotografens namn och adress på? I så fall är ett sätt att gå till Porträttfynd här på sajten, klicka på det landskap där bilden togs och sedan på rätt fotograf, och kolla igenom de bilder som finns upplagda där för att se om något av fotona är en dublett till ditt, och om det i så fall står vem det föreställer.  
 
Får du inget napp på det sättet, så är nästa steg att scanna av fotot och själv lägga upp det i databasen, och hoppas att någon annan så småningom kan identifiera det. (Men databasen är alltså enbart till för sådana där foton som sitter fast på en pappskiva med tryck.)

2005-12-19, 23:31
Svar #2

Bengt-Arne Andersson (Sluggo68)

Hej fotojägare.
 
  Det här med ”sittningsjournaler” måste jag kolla med ”mitt museum”.
Annars är jag inne på att ”jaga tjocka släkten”.
Även om dom inte var flitigare än vi med att anteckna på baksidan kan det hända  
att farfars bror har noterat nå't på ett foto som hos farfar var anonymt.
 Eller att fars kusin känner igen sin far på någon av farfars bilder.
En del har löst sig på det viset, men det tar ju sin tid...    
 
 ”Erika-Arnes pöjk i Skallhult”

2005-12-20, 08:59
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Erika-Arnes pöjk! Ja, det kan ta sin tid att hitta släktingar, som ev kan identifiera några personer i ens album.
 
Jag satte in min farfars bröllopsfoto i vår dagstidning och fick på det viset kontakt med en son till min farfars kusin, som jag inte kände sedan tidigare.
 
Genom intensivt detektivarbete hittade jag en kusin till min pappa, på farmors sida. Hon kunde då hjälpa mig att identifiera farmors två bröder på några bilder.
 
Jag har även fått hjälp av andra för mig tidigare okända avlägsna släktingar. Man får vara lite påhittig och inte rädd för att kontakta främmande människor. För det mesta får man svar.
 
Lycka till med att jaga tjocka släkten!
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-12-20, 11:47
Svar #4

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Ha ingen övertro på det här med sittningsjournaler. De finns oftast inte kvar och skulle de finnas så finns det ingen möjlighet att identifiera ett enskilt fotografi.

2005-12-20, 13:08
Svar #5

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
För att förtydliga ovanstående, så hänvisar sittningsjournalen till bildarkivet. Man måste alltså jämföra journalen med negativarkivet. Eftersom man oftast inte ens vet när bilden är tagen, så vill jag nog påstå att det blir ett hopplöst arbete.

2005-12-23, 22:11
Svar #6

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag har flera gånger blivit förvånad då det visat sig möjligt att identifiera mycket gamla foton. Mina framgångsvägar är:
 
1. Släktingar. Överlägset bäst, ibland känner de igen, ibland har de egna foton med anteckningar.
 
2. Porträttfynd. Inte ofta, men en handfull har jag fått hjälp med. Fantastiskt!
 
3. Anbytarforum - bildgåtan. I de fall jag fått bäst hjälp har det varit okända släktingar som läst mina inlägg.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna