ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tandpetaren "Elixir" från Nynäshamn...  (läst 462 gånger)

2005-03-11, 10:07
läst 462 gånger

Charlotte Ågren


Jag vet inte riktigt om detta är rätt forum att vända sig till... men jag har letat på hela internet, så nu hoppas jag att någon här kan hjälpa mig att tala om var jag ska/kan börja någonstans.
Jag har en ask, som har tillhört min farfars far, Gustav E. Ågren. Han hade en restaurang i Malmö (när vet jag inte, men min farfar var född 1905). Egentligen är jag nyfiken på var restaurangen fanns någonstans. Om huset finns kvar etc. Jag har i min barndom hört mycket talas om restaurangen, men det är aldrig någon som vetat var den funnits. Sen blir man ju lite nyfiken på Tandpetarfabriken Elixir i Nynäshamn också.
Jag har letat på internet efter denna också, utan resultat. Hoppas på lite ledtrådar.
/Vänliga Hälsningar Charlotte

2005-03-11, 12:25
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Ett sätt att hitta personer eller företag är att titta i telefonkatalogen från den tid det gäller. Men då måste man ju ha tillgång till dessa, så det beror lite på var man bor. Jag brukar titta i telefonkataloger på KB. Det finns naturligtvis andra källor än telefonkatalogen.  Beträffande Tandpetarefabriken Elixir framgår av förpackningen att man hade telefonabonnemang i både Riks, dvs Tele(graf)verket och Allmänna, ett privat bolag med eget telefonnät i Stockholm med omnejd. Eftersom riksdagen (efter diskussioner under mer än 15 år) så småningom beslutade att Kongl Tele(graf)verket skulle ha monopol på all telefontrafik övertogs Allmännas telefonnät av verket (staten) 1 juli 1918. Troligtvis kunde man fortsätta att ha de båda abonnemangen under en övergångstid därefter, men så småningom försvann Allmänna helt. Ungefär samtidigt som Allmännas telefonnät övertogs av Tele(graf)verket fusionerades resten av Allmänna med LM Ericsson. Vet ej om detta gjort dig klokare, men en liten ledtråd var det iallafall.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna