ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: SweDanos fotogalleri = Lurendrejeri!  (läst 2655 gånger)

2003-01-08, 17:00
läst 2655 gånger

Utloggad Sven Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2010-05-09, 20:02
    • Visa profil
Angående detta att Hans Ackarstjerna kallar sig både baron och friherre (som tydligen är samma sak?) Så här står det på SweDanos hemsida.
 
Ansvarig redaktör, journalist Hans Baron Friherre Anckarstjerna
 
Jo det står verkligen så! Eftersom journalist skrivs med liten bokstav men Baron och Friherre med stor och mellan (!) Hans och Anckarstjerna är det väl journalist som är titeln och Baron och Friherre namn?

2003-01-10, 14:38
Svar #1

Martina Bergman

Hej!
 
Ursäkta, men vad handlar denna diskussionen om, fotokvalit?, rättstavning eller smutskastning? De två sista hör i vart fall inte hemma under rubriken ”Gamla bilder”. Denna diskussion har i mina ögon ”spårat ut” för länge sedan. Att Rötters redaktionen har låtit den pågå fram till nu , bevisar bara de dåliga rykten jag hört om Rötters Anbytarforum, från flera olika håll. Det förvånar mig att ett forum som tydligt skryter om sin höga etikett och standard, sänker sig till den låga nivån, att låta en smutskastningsdiskussion fortsätta bara för att chikanera en konkurent.
 
Jag har bara ett uttryck för ett sådant forum - Fy f-n!
 
Själv har jag köpt foto av SweDano Journal åtskilliga gånger, och har inget att klaga över från deras redaktion, varken fotokvalit?, pris eller bemötande.
 
Mvh
Martina Bergman

2003-01-10, 15:08
Svar #2

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag håller med Martina, utan att ha någon åsikt i sakfrågan.
 
Att någon redogör för dåliga erfarenheter av en tjänst tycker jag är OK, och kan vara nyttig info, men inlägg som inte håller sig till sakfrågan bör bortmodereras.

2003-01-10, 15:47
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6920
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:27
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om Hans Anckarstjerna som svar på kritik mot SweDanos fotogalleri kommenterar den journalistiska kompetensen hos en av kritikerna, är det då smutskastning att som svar på detta kommentera SweDanos egen journalistiska kvalitet?
 
F.ö. kan vi alltså notera att SweDanos supporterklubb nu förespråkar censur i Rötter/Anbytarforum! Jag trodde annars att det var det motsatta - men det kanske beror på om de åsikter som raderas är rätt eller fel...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-01-10, 17:38
Svar #4

Nina M.Nordby

Minnes at det fra tid til annen skrytes av at antall innlegg i Anbytarforum øker og øker, men hva inneholder innleggene da?  For dette er jo ikke mye å skryte av ........ ;-(

2003-01-10, 18:22
Svar #5

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag tillhör ingen supporterklubb. Jag tycker inte hellre att han började först hör hemma varken här eller i någon sandlåda.

2003-01-10, 18:30
Svar #6

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
Det är en liten bråkdel av diskussionerna som ibland urartar till kjäbbel, men jag tror nog att dom flesta som varit på Rötters Anbytarforum tycker att forumet varit till hjälp, inspiration och glädje. Sedan tycker jag att man måste få  kritisera och bemöta kritik på sakliga grunder.
En återkommande anbytarvän allt sedan 1999;~)
Mvh Sari

2003-01-10, 18:35
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6920
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:27
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om ens enda bidrag till debatten är Usch! och Fy!, så kanske man i stället skulle klicka sig vidare till en sida man finner mer intressant, och låta anbytarvärden avgöra om något ska bortmodereras... Det är ofta just sådana recensioner utan att ha någon åsikt i sakfrågan som leder till sandlådedebatter.
 
(Och därmed har antalet inlägg ökat med ytterligare ett... J)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-01-10, 21:48
Svar #8

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jovisst Jörgen, men samtidigt blir det ju ganska klumpigt att ta upp frågan (dvs den uteblivna modereringen, som jag uppfattar det) i ett annat forum. Jag tyckte den var mer på sin plats här, i synnerhet som strängen, enligt mitt sätt att se det, spårat ur. Synd, för den började bra!
 
Har jag fel, bör mitt inlägg tas bort!
 
PS Jag har jobbat som moderator i annat forum, och repekterar de svårigheter det innebär. Jag blir sällan sur då någon tycker att jag klivit över gränsen. Bort med mig! ;-) DS

2003-01-10, 22:25
Svar #9

Anders Andersson

Jag finner också placeringen under Gamla bilder en smula ointuitiv då den egentligen handlar om affärsmetoder (vid handel med gamla bilder), men den som startade diskussionen kan inte gärna lastas för hur den senare har urartat till ren pajkastning; han hade saklig kritik att framföra. Lämna gärna förslag till lämpligare ämnesrubrik för en sådan diskussion (om affärsmetoder), så kan den kanske föras där i fortsättningen.

2003-01-11, 15:30
Svar #10

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag har här tagit bort ett inlägg som stred mot Anbytarforums ordningsregler om hyfs och vett. Inlägg ska ha ett civiliserat språkbruk utan svordomar och onödiga invektiv och andra deltagare får naturligtvis inte behandlas kränkande.

2003-07-08, 20:51
Svar #11

Yngve Fredriksson

En person med danskt namn, och enligt egen uppgift bosatt i Skagen, efterlyste i Rötters anbytarforum under perioden 3-5 juli sju präster och två läkare som varit verksamma på olika håll i Sverige.
 
Det framgick inte av efterlysningarna om det förelåg något släktskap mellan de efterlysta personerna inbördes eller mellan dem och den som efterlyste dem. Snarare gavs man intrycket att frågeställaren inte visste något om deras släkt, då det som söktes var släktuppgifter eller enbart uppgifter utan närmare precisering.
 
Är det en ren tillfällighet att de efterlysta personerna förmodligen kan återfinnas med porträtt i herdaminnen och yrkesmatriklar?
 
Ytterligare tre personer efterlystes, en handlande, en kyrkväktare och fjärdingsman, samtliga från Dalarna. I dessa efterlysningar sades det uttryckligen att frågeställaren hade gamla foton. Inte heller om dessa personer verkade det finnas någon kunskap om familjeförhållanden.
 
Under samma tidsperiod, närmare bestämt den 4 juli, svarade Hans Baron Friherre Anckarstjerna på två andra efterlysningar här i Rötters anbytarforum och erbjöd uppgifter om de efterlysta personerna. Om två av dem, båda biskopar, uppgavs det också finnas porträttkopparstick. De intresserade ombads att kontakta Hans Baron Friherre Anckarstjerna per e-post.
 
Är det en ren tillfällighet att dessa erbjudanden sammanföll i tiden med de ovannämnda danska efterlysningarna? Rörde det sig kanhända om insamling av släktuppgifter för att komplettera SweDanos fotogalleri samt försäljning av uppgifter och porträtt ur samma galleri?

2003-07-08, 22:55
Svar #12

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Tack för tipset! -Trines och 'Baron Friherrens' inlägg är faktiskt skickade ifrån samma dator.. Är de inte en och samma samma person får man väl ändå förmoda att de känner till varandra, och kan alltså i fortsättningen utbyta erfarenheter utan att gå omvägen över Anbytarforum tycker jag.

2005-09-18, 12:23
Svar #13

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Är det Hans Anckarstjerna som står bakom Historie Journalen Europa på http://www.europashistorie.dk?
 
Det finns inte någonstans vilka personer som står bakom denna sida. Namnet Anna Larsson finns nämnt på en sida och så Hans Anckarstjerna som gjort en CD om Adolf Hitler och det finns en mailadress till en Knud Rasmussen. Hemsidan är utvecklad av ComSupport Gruppen.

2005-09-18, 12:47
Svar #14

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag vill minnas att jag fick reklam för denna sida av en person som av namnet mailet var undertecknat med att döma var en kvinna, men som av avsändaradressen och avsändarnamnet att döma var baron Bertelsen... Frågan är om han lider av vacklande könsidentitet, eller om det bara var ett sällsynt klumpigt misslyckat försök att göra reklam för hans sida genom att låta någon annan tipsa om den...

2005-09-18, 12:54
Svar #15

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det står att man köpte upp SweDanos fotogalleri 2004. Är det månne ett sätt att under nytt namn fortsätta med bondfångeriet?

2005-09-18, 18:24
Svar #16

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Sannolikt. Jag har skrivit om det hela tidigare här:
Anbytarforum: Ordet är fritt!: Reklam från Hans Ankarstjerna

2005-09-19, 11:10
Svar #17

Carl Szabad (Carl)

Det är lite underliga räknare också på sidan. Hur många gånger man än besöker den (eller Moses-sidan) uppdateras inte de häpnadsväckande höga siffrorna.

2005-09-19, 13:14
Svar #18

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Uppenbarligen räknar man olika på danska och svenska också!
Enligt den danska texten har fotoshoppen haft 323766 besökare sedan oktober 2004, men enligt den svenska texten har man bara haft 308141 besökare.

2005-09-19, 13:35
Svar #19

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6920
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:27
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Visst räknar man olika på danska och svenska!
 
Enoghalvfjerds, tooghalvfjerds, treoghalvfjerds o.s.v. går naturligtvis mycket fortare att säga än sjuttioen, sjuttiotvå, sjuttiotre... Det förklarar väl varför man inte har hunnit lika långt på svenska... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-05-27, 06:31
Svar #20

Ib Hansen

Der er også en falsk "seneste opdatering". Når jeg sidder ved midnat skifter den precis kl. 12 til dagens dato. Hver eneste gang. Det er jo simpelthen løgn når Baron & Friherre Hans Anckarstjerna forsøger at give indtryk af at siden opdateres kontinuerligt!

2006-10-26, 20:25
Svar #21

Snah Nesletreb

Jah, du Hans, du Hans. Var är nu din hemsida???

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna