ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-08  (läst 1909 gånger)

2002-12-31, 21:32
läst 1909 gånger

Henrik Nordin

Hejsan!
Då jag tycker att det är av värde för andra att veta vad saker håller för kvalit?, så lägger jag in min synpunkt här-om denna webbsida!
Hur vi hittade detta foto är rätt konstigt, vi sökte i DIS-basen och fann vår gubbe. Kontaktade uppgiftslämnaren för mer info. fick då till svar att hon bara var fotograf/hade endast hjälp till att samla in fotografier på div. människor till SweDano's fotogalleri-som hon själv berömde med rejäla övermått!
Hon hade alltså inga uppgifter om anor eller dyl. till denna person, utan använde DIS-basen till att värva kunder åt baronen, Friherren (som han är mkt. nogrann att titulera sig som)-Hans Anckarstjernas verksamhet SweDano's fotogalleri!
Vi beställde efter kontakt via mail (med Ankarstjerna själv) fotografiet, då det var en lycka att ha funnit en anfader på foto, som man aldrig vetat om eller ens sett! Fick konstiga instruktioner utav Ankarstjerna om att vira in en dansk 100 sedel (efter inväxlings avg.=150 SEK. + utöver detta eget utlägg av porto) i staniol!Skicka allt till en adress i Danmark.
Till vår stora besvikelse erhåller vi efter ca. en månad -en otroligt dålig FOTOSTAT-KOPIA som är inplastad. Fotosaten har tjocka vita ränder över hela ansiktet på det sk. fotot!
Vi kontaktade SweDano för att framföra vår besvikelse över kvalit?n och att det var en fotostat-kopia av ett kort vi erhållit och ej ett riktigt foto. Fick då ett spydigt svar- i stil med att- vad hade du förväntat dig att få för 100 DK?
 
Vi hade gärna betalat lite mer för att få ett riktigt foto med i bra skick på riktigt foto-papper om det varit möjligt!
 
Fy f-n för SweDano!
 
Fler som har dåliga erfarenheter utav SweDano?
Eller finns det kanske någon som mot förmodan blivit schysst bemött?
 
/Henrik

2003-01-01, 14:01
Svar #1

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej Henrik
 
Jag vet exakt vem du menar, jag hittade flera personer i min släkt.
Jag gick in på hemsidan men hittade inga som helst uppgifter om personerna.
Då mailade jag och frågade och fick samma svar som du.
Jag beställde aldrig foton och tur var väl det efter ha läst ditt inlägg.
 
- DISBYT handlar ju om anbyten, kan man få bort hennes medlemskap?
 
 
Nyårshälsningar
Berith Hemmingberg

2003-01-01, 23:05
Svar #2

Utloggad Monica Hammarström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2010-08-29, 18:58
    • Visa profil
Hej
Har råkat ut för precis samma som ovan.  
Jag kom också dit genom Disbyt där en kvinna uppgavs ha uppgifter om den person jag letade. Jag mejlade till henne med en förfrågan. Några uppgifter om personen hade hon ej. Det enda hon gjorde var att rekommendera mig att gå med i SweDanos mailinglista. Jag gick med i ca 1 månad för att se vad detta var för något. Alla foton och biografier kostar pengar. Om uppgifterna i dessa biografier är seriösa kan verkligen ifrågasättas då man läser inläggen från baronen som även i mailinglistan ägnar sig åt personangrepp och andra otrevligheter. Jag tyckte det hela var mycket oseriöst och obehagligt så jag gick ur denna lista.
Jag tycker inte att man ska stöta på sånt här genom Disbyt.

2003-01-03, 20:37
Svar #3

Anders Andersson

Tack, där fick jag förklaringen till att Bodil Paulsson dök upp även i mitt DISBYT-utdrag (avseende tre inbördes orelaterade personer). Jag hade dock inte ens tänkt skriva och fråga; hennes massutskick (spam) till DIS-medlemmarna i maj 2001 gör att jag inte är intresserad av någon som helst korrespondens med henne i framtiden.
 
Jag anmälde den nämnda spam-incidenten till DIS, och enligt meddelande den 2 juni 2001 från ordföranden Sture Bjelkåker påtalade DIS det otillbörliga i förfarandet för de skyldiga aktörerna, men sedan har jag inte hört något mer om saken.
 
DIS har ju ett eget diskussionsforum för sina föreningsangelägenheter, men det enda jag hittade där om den nu aktuella frågan var en hänvisning hit till Anbytarforum...
 
Vi som är med i DIS bör framföra våra synpunkter till DIS styrelse, så att vi får ett klargörande vilken policy som skall gälla för bidrag till DISBYT. Självklart skall DISBYT inte användas för kommersiell marknadsföring, oavsett kvaliteten på fotokopiorna eller vad det nu är som bjuds ut.
 
Tekniken som använts här liknar spamdexing, dvs att få i stort sett varje sökning i någon databas att resultera i hänvisningar till en och samma annonsör, vilket förstås försämrar utbytet av sökningen. I det här fallet erhåller man visserligen bara träffar på personer som av allt att döma också finns med i fotokatalogen, men då denna verkar omfatta tusentals personer är chansen (risken?) för en träff stor, samtidigt som informationsutbytet är minimalt.
 
De kunde lika gärna ha scannat telefonkatalogen och tagit hutlöst betalt för det med.

2003-01-03, 23:13
Svar #4

Henrik Nordin

Hej igen!
Ja, det är samma kvinna som jag kom i kontakt med!
Nu vet Ni andra vem det är vi talar om.  
(Kan man göra något åt denna kvinna?)
Dessutom håvar ju Baronen in svarta pengar, inte konstigt att han har råd att avlöna personer, att syssla med ful marknadsföring!
 
Dessutom ogillar jag all den smutskastning av människor (och RÖTTER) Ankarstjerna öppet sysslar med.
Han kastar sten i glashus!
 
Ha det!

2003-01-04, 10:11
Svar #5

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej igen!
 
Jag skickade en kopia på det som skrivits här till Olof Cronberg och fick svar enligt nedan.
 
Hej Berith!
 
 
Jag har fått något enstaka klagomål nyligen på detta och skall ta kontakt med henne. Vi får se vad den diskussionen leder fram till.
 
 
Vad jag förstår har hon eller Anckarstjerna skannat in och gjort register på porträtt som finns i olika böcker från början på seklet, och det kan ju vara intressant att få reda på att det finns foto, men det kunde vara bättre att få reda på originalkällan istället för en skannad kopia.
 
 
Jag återkommer.
 
 
/Olof C
 
Hälsningar
Berith

2003-01-06, 13:45
Svar #6

Hans Anckarstjerna

Som svar på simpelt angrepp mot SweDano Journal.
 
Inget är lättare i världen, än att utsända angrepp under bältet. För första gång i SweDanos levetid, har vi mött en alldeles oberättigad kritik på våra foto. Gamla foto har nu inte vår tids kvalitetskrav, de kan båda vara över- och underbelysta, ibland kan där vara kaffefläckar och annat på det gamla materialet. Men som resekungen Simon Spies sade: ”Dålig reklam är bättre än ingen!”. Även detta skapar intresse, så varmt tack för det, vi får endast fler beställningar från seriösa intresserade forskare.
 
Den missnöjde Henrik Nordin: Ja det ville vara bra om den svenska kronans värde låg på samma höjd som den danske kronan. Men så är det emellertid inte, och SweDano Journal har inget inflytande på bankernas krav om kurs och service för växlingsavgifter.
Det är heller inte riktigt, att du väntade upp till en månad på mottagelsen av levereringen. Du hade däremot bråttom med, att trycka priset längre ned. Så du talar direkt osant! Du var ändå inte inställd på att betala ett högre pris. Från din inbetalning gick där precis 3 dagar, och det beställda var sänt med posten (kvittering och bevis härpå finns hos SweDano). Vi har ingen inflytelse på svensk inväxlingsavgift och porto, bara här röjer du i ditt påstånd om att du gärna ville betala mer är fri fantasi hos dig. OK, det kan vi lätt leva med. Kan du det? Men det är otroligt, att vi har så många nöjda kunder, som beställer foto gång på gång.
 
Vad du däremot inte talar om i din klagoskrift, är att du efter mail om missnöje med kvalite på papperskopian, fick dig tillsänt ett betydligt bättre kvalitemässigt foto via E-mail.  
 
Detta skulle vara tillräckligt, som svar på ditt osannsynliga  angrepp?
 
Angående Monica Hammarströms inlägg den 1 januari 2003.01.06
 
Det är riktigt att du har varit medlem av SweDanos  mailinglista, och efter egen önskan lämnat listan. Det är riktigt att foto kostar pengar: från 1 till 10 st. i samma beställning 100 danska kronor. Biografi till mailingslistans medlemmar är däremot en gratis service. Det är din privata sak hur du värderar oss, men klagomålen över oss är så små och alldeles obetydliga, vi får långt fler rosor än tistlar. Ingen firma förmår att vara alla tillags. Ang. priset på våra foto, kan jag upplysa att inte ens Genealogiska Föreningen delar ut foto och kopior gratis från sina samlingar. Ej heller Peter Larsson med sitt fångregister. Bara för att några eksempel.  
 
Ang. Elisabet Thorsells inlägg.
 
Elisabet glömmer att tala om, att hon krävde tillgångsavgift för sin uppstartade IT-tidning om släktforskning.  
 
Om detta inlägg censureras bort av Rötters redaktion, läggs det ut på SweDano Journal under ”Läsarna har ordet”.
 
Med vänlig hälsning
Journalist D.J.
Hans Anckarstjerna, ansv.red.
SweDano Journal, Redaktionen
Markskellet 52
DK-8900 Randers
www.swedano.dk
SweDano@post.cybercity.dk

2003-01-06, 13:59
Svar #7

Lennart Nordin

Tillåt mig en liten reflektion över nedanstående citat från Tina Tillys inlägg under rubriken Fotoinsamling
 
... Till Din och andras information kan jag upplysa att SweDano Journal är en ideel förening, vars redaktör är professionell journalist sedan 1968. Journalistenarvodet är som bekant inte av de minsta, men kan jämföras med advokater som bestämt inte heller arbetar gratis...
 
Ideell förening är i mina ögon en sammanslutning som verkar utan vinstintresse och för en god saks skull. Alltså bör då medlemmarna och övriga som verkar i föreningen dela denna grundsyn. Vilket också sker dagligen inom den svenska släktforskarrörelsen.
 
Att då, som SweDano Journal, hålla sig med en redaktör som tydligen lever på sitt engagemang i den ideella föreningen verkar lite märkligt om föreningen nu är ideell, vilket jag betvivlar.
 
Det är helt rätt att journalistlönerna i Danmark ligger avsevärt högre än i Sverige, men att legitimera kostnaderna för det som erbjuds med att redaktören utövar journalistiken yrkesmässigt är att göra det enkelt för sig. Det är ju inte redaktörens lön som kritiseras, utan vad som erbjuds och till vilket pris.
 
Benämningen redaktör och/eller journalist är ingen kvalitetsstämpel i sig, oavsett om det handlar om nättidning, papperstidning eller annan mediaprodukt. Inom alla yrken förekommer det klåpare och charlataner men bara så länge människan låter sig luras lever de kvar.
 
Sätt ner foten och säg: nu få det vara nog (!) med snyltandet på släktforskarna.

2003-01-06, 15:02
Svar #8

Henrik Nordin

Till Hans!
Man kan ju undra varför jag fick en så dålig kopia (som jag nu betalade för) när det uppenbarligen fanns bättre, att få?
Det är sant att jag erhöll en översänd kopia via mail-som var mkt. bättre än den jag betalade för, men vad skall jag göra med den då? Du talar ju emot dig själv, detta var väl dålig reklam om nått, du erkänner t.o.m att du skickar ut dåliga ex. när det finns bättre!
Det var väl det enda sanningsenliga i ditt inlägg!
Dessutom vill jag gärna ha förklarat vad du menar med att jag 'hade bråttom med att pressa priset längre ned'?
-Jag har aldig försökt att pruta priset!(Detta är ren, skär lögn!)
Hur kan du veta att jag INTE var beredd att betala ett högre pris?
(fantasier, från din sida eller du kallar detta 'ett antagande'?)
Jag blev inte ens informerad om, att om jag ville ha bättre kvalitet, skulle få betala mer-förrän efteråt, då jag fick en spydig kommentar i stil med 'vad hade du förväntat dig att få för 100 DK'?
JAG SKITER VÄL FÖR 17 I PENGARNA, det är inte det detta handlar om i huvudsak, det jag vill få fram det är hur man blir behandlad!
 
-Dessutom Hans; kunde du inte förklara din smutskastning utav RÖTTER, när du ändå gjorde dig besväret att skriva här?
För att kommentera ditt sista påhopp-
Vaddå, cencureras bort, tror du vi lever i en diktatur eller?  
Jag vet inte hur det är i Danmark, men i Sverige har vi iallafall YTTRANDEFRIHET!!!
 
/Henrik

2003-01-06, 18:49
Svar #9

Utloggad Olof Cronberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2020-07-24, 23:05
    • Visa profil
    • www.cronberg.nu
Hej!
 
DISBYT är en medlemsservice för DIS medlemmar, som är tänkt att underlätta att knyta släktforskarkontakter mellan medlemmarna.
 
Jag tycker inte att det utesluter att andra former av register finns med i DISBYT. Jag skulle inte ha något emot att ha ett porträttregister med i DISBYT, men det bör då framgå den egentliga källan.
 
Jag har varit i kontakt med Bodil Paulsson som har meddelat att hon har lämnat över allt sitt material till SweDano Journal. Jag har därför strukit materialet ur DISBYT-basen.
 
/Olof C

2003-01-06, 21:06
Svar #10

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hans Anckarstjerna,
 
Att jag tar en prenumerationsavgift för mitt månatliga nyhetsbrev Vi Släktforskare ser jag inget som helst fel i, då det tar tid att producera, och tydligen upplevs som väl värt pengarna av prenumeranterna. Vad den avgiften har att göra med SweDano kan jag inte räkna ut.
 
Du och SweDano gör hur ni vill med ert material, jag bara angav hur jag såg på saken,och om det inte faller dig i smaken, så kan jag tyvärr inte göra något åt det.

2003-01-07, 00:14
Svar #11

Hans Anckarstjerna

Elisabeth Thorsell.
 
Det är inte första gången i mitt liv, att jag mött en glad amatörskribent som dig, utan journalistisk bakgrund från Journalist Högskolan och anställning vid stora tidningar. Men jag förnimmer helt klart att du över huvudtaget inte begriper att SweDano Journal utkommer på två olika sätt. Den vanliga elektroniska och tio gånger/året på tryck i tidningsformat. Den trycka SweDano Journalen har du absolut ingen kännedom till, då du aldrig har sett den, och kan därför inte bedöma inhållet i den utgåvan. I den medföljer också en CD-skiva. Antalet av abonenter stiger månad för månad över 1.000 exemplar.
SweDano Journal har helt avskrivit amatörskribenter som dig och många andra, men då  biblioteker och högskolar abonnerar på SweDano Journal kan vi knappast vara så hjärndöda som du tror. Vi får tvärtom så många rosor, att vi inte har vaser till dem.
 
Vi har i Danmark den hövligheten att avsluta ett brev med hälsning, men den hövligheten existerar uppenbart i Sverige. Men jag ska gärna sända dig ett formulär från Krigsministret,(komma ihåg att jag också är utbildad officer vid Militärpolisen så att du på detta kan erklera krig.
 
Mvh
Hans Anckarstjerna
Ansvarshavande redaktör
SweDano Journal
SweDano@post.cybercity.dk

2003-01-07, 00:41
Svar #12

Utloggad Sven Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2010-05-09, 20:02
    • Visa profil
Vill Du att man skall berömma Dig, så akta Dig för att göra det själv.
 
(Pascal)

2003-01-07, 01:24
Svar #13

Peter Larsson

HEJ ALLA OCH ENHVAR!
 
Det är i sanning sällan jag känner mig föranledd att skratta både länge och högljutt. Dock blev kvällens läsning av ovanstående inlägg föremål för en sådan för omgivningen både ovanlig och oförmodad reaktion. Jag vill med eftertryck framhålla att jag, vis av skadan från gångna tider, ej inlåter mig i dylika diskussioner såvida jag ej är personligen berörd. Då jag högst personligen nämns i debatten ser jag mig emellertid synnerligen inblandad och tillåter mig med anledning häraf att utlåta mig en smula.
 
Hans Anckarsjterna's rykte är förvisso obestridligt befläckat alltsedan långa tider tillbaks. Själv bröt jag all kontakt med denna sajt (missa föralldel ej citationstecknen), benämnd SweDano redan då den befanns inlindad i sitt spädstadium (prematur?). Som säkert många minns hade jag och Anckarstjerna på Scangen en dispyt (obs...ej disbyt redan i begynnelsen.  
 
När nu Anckarstjerna refererar till min debitering av fångjournaler så kan jag inte avstå från att bemöta det hela. Det är många som erhållit fångbilder mot vederbörlig ersättning. Inte något klagomål har hittills inkommit. I de fall där vi själva funnit bilden undermålig i kvalitet har den ånyo reproducerats för att till kunden kunna erbjuda bästa resultat. Till yttermera visso ligger priserna för just fångbilderna/journalerna på atmosfäriskt avstånd från Anckarstjernas prissättning av sina reproduktioner vilka till yttermera visso uppenbarligen framställts på mycket amatörmässig väg.  
 
Låt mig så övergå från de ovannämnda fångjournalerna till mitt andra stora bildarkiv. Även prissättningen på mina bilder härifrån har tidigare varit på tapeten på Scangen, även om det är längesedan. Fast jag vill minnas att det trots allt var långt innan den gode Anckarstjerna blev utesluten, så han borde minnas diskussionen. Hur som helst är det förvisso så att man måste kunna ta betalt för en vara man tillgodoser en marknad med. Men lika ogärna som man går in på ICA och köper en halvrutten fläskkotlett billigt, vill man väl ha en urdålig bild billigt. Var och en av oss som sysslar optimalt med bildhantering vet också att det med yrkeskunskap och rutin går att förbättra en bild till nästintill perfekt kvalitet. Det är lätt att förstå att de bilder Anckarstjerna levererar till Er kunder är massscannade från matriklar, register och uppslagsverk. De ränder som finns på de levererade kopiorna är vad man i fotografkretsar benämner som moirr?mönster. Vid tryckningsförfarandet indelas bilden i linjer eller punkter, beroende på tryckteknik. Ska man kopiera en redan tryckt bild måste linjerna eller punkterna överensstämma med ursprungskopieringen annars uppstår ett slags skugga, så kallad moirr?. Om någon är bättre på franska så rätta gärna min stavning. Samma sak uppstår om man med videokamera filmar en dataskärm, vilket vi ofta kan se i filmer. Då flimrar skärmen sanslöst. Det beror på samma sak, man måste hitta samma frekvens som skärmen har.  
 
I Anckarstjernas fall handlar det helt säkert om vanliga simpla fotostatkopior och inget annat.  
 
Vad beträffar Anckarstjerna så vill jag anknyta till hans sarkastiska yttrande:
Det är inte första gången i mitt liv, att jag mött en glad amatörskribent som dig, utan journalistisk bakgrund från Journalist Högskolan och anställning vid stora tidningar.
 
Han nämner även i något sammanhang att man inte ska kasta sten i glashus. Sålunda önskar jag erinra i det följande, bäste Anckarstjerna:
 
Men jag förnimmer helt klart att du över huvudtaget  
Överhuvudtaget är överhuvudtaget ETT ord och inte två.
---
 
Gamla foto har nu inte vår tids kvalitetskrav, de kan båda vara över- och underbelysta
Inledningsvis vill jag framhålla det obestridliga faktum att substantivet foto i obestämd form pluralis heter FOTON, alltså GAMLA FOTON. Till yttermera visso ser jag mig föranledd att anmärka på herr Anckarstjernas ordföljd, vilken rätteligen borde låta: de kan vara både över- och underbelysta. I sammanhanget ställer jag mig frågan huru mycken erfarenhet Anckarstjerna har just från mörkrumsarbete. I den händelse han skulle åstunda mycken mer skolning i ämnet måtte han vara välkommen att gästa undertecknad i Svarte. I Svarte har vi mörkrum så det förslår och där tror jag mig veta att jag har mycken kunskap att förmedla till en baron.
-------  
 
Den trycka SweDano Journalen har du absolut ingen kännedom till
Inför nästa tillfälle varunder Du avser publicera texter i svenska media vill jag - för att vara behjälplig i största allmänhet - ge dig lite tips om hur denna mening borde låta:
Den tryckTa SweDanojournalen har Du absolut ingen kännedom OM
--------
 
SweDano Journal har helt avskrivit amatörskribenter som dig och många andra, men då biblioteker och högskolar abonnerar på SweDano Journal kan vi knappast vara så hjärndöda som du tror
Det börjar bli tröttsamt att citera och därför avstår jag nu, emellertid önskar jag påpeka det faktum att bibliotek i svenskans pluralform - oavsett vilken - faktiskt heter bibliotek och att obestämda pluralformen av högskola i svenskan heter högskolor.
------
 
Vi har i Danmark den hövligheten att avsluta ett brev med hälsning, men den hövligheten existerar uppenbart i Sverige. Men jag ska gärna sända dig ett formulär från Krigsministret,(komma ihåg att jag också är utbildad officer vid Militärpolisen så att du på detta kan erklera krig.
 
Jag antar att du menar....men den hövligheten existerar uppenbart INTE i Sverige.  
Nej, vad vi ska med din militärpolisia till vet jag inte riktigt men...osökt skulle jag vilja påpeka att jag även är begravningsentreprenör
 
Pidder

2003-01-07, 10:02
Svar #14

Mi Alforsen

Hej
 
Man kan väl också tillägga att det heter Journalisthögskolor och inte Journalist Högskolor. Dessutom är såvitt jag kan påminna mig särskrivning lika lite god danska som god svenska.
 
Hälsningar
Mi

2003-01-07, 11:32
Svar #15

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Bäste Herr Baron och Friherre Anckarstjerna,
 
Jag hade inte en aning om att Herr Baronen och Friherren var såväl insatt i mina förhållanden att han kan helt utdöma mina kunskaper i journalistik och tydligen allt annat också.  
 
Jag känner mig mycket hedrad av att en så berömd och vördad herre som Herr Baronen och Friherren ens observerat att jag existerar och dessutom ägnar så mycket spaltutrymme åt att på miserabel svenska döma ut mina kunskaper om den förträffliga SweDano Journal, som jag mycket riktigt aldrig sett och därför heller inte har uttalat mig om.
 
Herr Baronens och Friherrens allra ödmjukaste tjänarinna,
 
Elisabeth Thorsell
Revisorssuppleant i StorStockholms Genealogiska Förening, Korresponderande Ledamot av Genealogiska Samfundet i Finland, Member of the Editorial Committee of The Swedish American Genealogist, medlem av diverse in- och utländska släktforskarföreningar samt Nordmarks Hembygdsförening

2003-01-07, 12:06
Svar #16

Nina M.Nordby

Godt nyttår forresten .......Ser at det nye begynner som det gamle sluttet her på Anbytarforum. Er det ikke nok nå både fra den ene og andre kanten?

2003-01-07, 12:17
Svar #17

Rune Edström (Rune)

Proffs kontra amatörer?
mvh
rune

2003-01-07, 12:18
Svar #18

Lennart Nordin

Bäste Baron Friherre officer! ...Ja listan kan tydligen göras lång...
 
Det dunkelt skrivna är som vanligt det dunkelt tänkta, helt i SweDanos anda. I Edert inlägg av den 7 jan 2003 kl. 00.14 står att läsa: Antalet av abonenter stiger månad för månad över 1.000 exemplar.
 
Är det antalet exemplar av abonnenterna (ja, det stavas med två n) som ökar med över 1.000 per månad, eller är det totalupplagan som Baronen Friherren officeren avser?
 
Hälsningar
Lennart
PS. Med risk för mindre smickrande jämförelse - jag är också utbildad journalist med lång yrkeserfarenhet.

2003-01-07, 12:37
Svar #19

Lotta Nordin (Lotta)

Elisabeth och Lennart!
 
Glöm för all del inte ordet högvälborne i tituleringen, det är inte lämpligt att reta en baron och(!) friherre. ;-)  
 
Min stilla undran varför man kallar sig både baron och friherre får jag väl ställa på annan lämpligare plats i Anbytarforum.  
 
Mvh//
Lotta

2003-01-07, 12:49
Svar #20

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Lotta,
 
Tack för påminnelsen om högvälboren, det var ju slarvigt av mig, man kan ju uppenbarligen råka ut för krigsförklaring annars.
 
Mvh/
Elisabeth Thorsell

2003-01-07, 15:25
Svar #21

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det är bara att konstatera att SweDano Journal tycks vara helt okänt av såväl Det Kongelige Bibliotek i Köpenhamn som Kungliga Biblioteket i Stockholm.
Söker man databaserna Rex och Regina får man inga träffar alls.

2003-01-07, 16:46
Svar #22

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Ett litet förtydligande av titlarna Baron och Friherre.
Enligt en förträfflig insändare här på Anbytarforum under Övriga ämnen/Adel/Adels-terminologi, så står det följande:
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Anders Bengtsson - torsdag den 18 febr 1999 kl. 13.55:  [Ändra]  
 
Hej Lotta!  
Rangordningen inom svensk introducerad adel är  
följande: 1. Greve  
2. Friherre  
3. Adelsman  
 
Inom svenska adeln finns alltså inte vare sig  
hertig eller markis, däremot i den ointroducerade adeln med utländskt ursprung, t ex Fouch? d'Otrante (som ibland kallas Sveriges enda hertig  
utanför kungahuset).  
Vad gäller titulaturen gäller följande:  
Greve tilltalas och omnämns greve, hans fru grevinna.  
Friherre tilltalas baron men omnämns som friherre, hans fru som friherrinna (aldrig baronessa, vilket är fallet utomlands).  
Adelsman tilltalas herr (och titel).  
Fru och fröken användes förr i tiden enbart när det gällde en adelsmans fru och dotter.  
--------------------------------------------------------------------------------
 
Det innebär att när man normalt skriver till Friherre Anckarstjerna så bör det stå:
 
Till Högvälborne Baron Anckarstjerna.
 
Men eftersom nu Högvälborne Friherre Anckarstjerna själv påtalade, att han minsann var officer, så bör man kanske istället skriva:
 
Till Officer Högvälborne Baron Anckarstjerna.
 
Observera att ovanstående citat från anbytarforum handlar om Svensk Adels-terminologi. Troligen finns det skillnader om det, i detta fall, handlar om Dansk adel...  
 
Jag ber mina största ursäkter på att jag är så dåligt påläst på Officer Högvälborne Friherre Anckarstjernas släktträd.
 
Ödmjukast
 
Magnus Påhlsson
Main Repair Engineer

2003-01-07, 17:09
Svar #23

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Eftersom detta ändå börjat spåra ur så kan jag väl påminna om att vi tidigare i forumet konstaterat att det inte är särskilt fruktsamt att fylla diskussioner med påpekanden om stavningsfel samt inklippta citat från tidigare inlägg. (Tänker inte i första hand på det senaste inlägget)
Vi kan väl lyfta upp oss lite från det bottenlösa träsk vi tydligen fastnat i, och som för övrigt borde vara bottenfruset så här års.. Flytta nu upp lite i forumet till väsentliga frågor, istället för att bränna allt krut här. -Säger inte att denna fråga är oväsentlig, men snart blir det bara segt för läsarna.

2003-01-07, 17:18
Svar #24

Lotta Nordin (Lotta)

Sen kan man väl undra om herr högvälborne baronen Anckarstjerna lever i en annan tid än oss andra. Danmark har mig veterligen inget krigsministerium, däremot ett försvarsdito.  
 
För att säga något om SweDano. Där har man inga fördomar! Ja, så står det iallafall på deras sida. Samtidigt står något om senilitetspackade genealoger, vad nu det kan vara......
 
Lotta Nordin

2003-01-07, 21:33
Svar #25

Henrik Nordin

Hej igen!
(Måste bara, fast Anbyt-Peter, tycker detta liknar...segt fruset slem?)
Då jag sedan förra inlägget, funderat över lag o rätt!
1. Att kopiera ur böcker (t.ex ta kopior på foton och text) = brott mot upphovsrätts lagen!
2. Att ta emot pengar, i en förening (utan att redovisa, ge kvitto) = svarta pengar(oskattade pengar) brottsligt, iallafall i Sverige!
3. Att hota någon (verbalt eller skriftligen) går under åtal = olaga hot!
 
Då jag anser att en sådan fin herre; som Högvälborne Baron Anckarstjerna, borde väl ha lite mer hyfs än att ödsla energi på att solka ner andra.  
 
Utan att ödsla lika mkt. krut, som Baronen tycker jag att vi nu fått se hur en fin herre som Baronen; Officeren och Journalisten Ankarstjerna, med väl valda ord, lyckas visa sig från sin fina och bästa sida.
 
Kram på dig-Hans!

2003-01-07, 22:15
Svar #26

Utloggad Sven Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2010-05-09, 20:02
    • Visa profil
Peter Larsson säger att han och Hans Anckarstjerna hade en dispyt i Scangen. Vad är Scangen? Eftersom Anckarstjerna tydligen blev utesluten är det väl en förening kantänka och namnet tyder väl på att man pysslar med skandinavisk släktforskning. Men kan nån berätta mer?
 
Och vad gällde den dispyten? Var det samma sak som nu? Om det går lika livat till på mötena där som i den här debatten så kan medlemsavgiften säkert vara minst lika prisvärd som en dyr teaterbiljett!
 
Varför finns det två debatter om samma sak? Se också Ordet är fritt!: Fotoinsamling. Vad är det för censur i Rötter som SweDano mumlar om där? Förklaring och bevis tack!

2003-01-07, 23:47
Svar #27

Peter Larsson

Hej, Sven Persson!
 
Scangen är en ypperlig diskussionsgrupp för släktforskare med intressen i Skåne, eller om det är Skåneland, i så fall - förlåt mig min ofullkomlighet - Skåne, Blekinge och Halland. Moderatorn och mannen bakom Scangen, Anders Berg, är den bäste att ge en presentation av sin utomordentliga produkt. Då jag vet att han lika aktivt som vi andra följer denna debatt lämnar jag ordet till honom.
 
Det brukar förvisso inte gå fullt lika livligt till där, som här på Rötters hemsida. Dock förekommer givetvis även där höga vågor och det är ju, som Du själv skriver, trevligt.  
 
Den konflikt som fordom uppstod med den här Anckarstjerna gällde förvisso inte bara honom och mig utan kom sig av att han arbetade på samma sätt då som nu. Ett samarbete med bulvaner som gick ut och berömde SweDanos produkter offentligt på olika ställen vilket av allt att döma skulle medföra en ökad försäljning. Men hela grejen sköttes klantigt och genomskådades tämligen omgående. Anckarstjerna gillar inte skärskådningar och kan - om jag förstått det hela rätt - understundom drabbas av ganska drastiska humörförändringar med mindre adelssignifikativa salongsfasoner som följd. Icke oaktat är vi alla människor men även i verkliga livet finns spelregler att följa.  
 
Anckarstjerna blev utesluten från Scangen, om jag inte minns fel, även detta torde Anders Berg vara rätt man att svara på. Efter denna uteslutning kontaktade mig Anckarstjerna vid upprepade tillfällen med provocerande mail. Avsikten var av allt att döma att hans namn, trots uteslutningen, skulle figurera på Scangen. I samråd med Scangenmoderatorn Anders Berg avstod jag ifrån att lägga ut hans text, då det var just det han åstundade. Tyvärr tycks han ju ha lyckats här istället, då denna debatt blossat upp som den gjort.
 
Visst får människor vara och bete sig som de själva finner för gott. Dock finns som sagt vissa spelregler i tillvaron. Faller man alltför långt ifrån dessa får man räkna med represalier i en eller annan form. Jag kan förstå att det var mina citat som Peter Karlsson avsåg i sitt lite tillrättavisande mail. Jag har dock lite svårt att förstå Peter Karlssons mening i den här frågan. Sarkasm, ironi och raljans är i själva verket den mest städade och välformulerade formen av kritiserande journalistik, till skillnad från hätskhet och hysteri så som när drevet går. Kanhända är det också därför som både Anckarstjerna och hans sedvanligt forserade svada lyser med sin frånvaro.
 
Jag beaktar gärna dina önskemål, Peter Karlsson, om att dämpa såväl ordflöde som attityd här men jag skulle gärna, i gengäld, vilja höra din egen uppfattning och dina egna intentioner ifråga om det fria ord som ska råda här. Givetvis är all smutskastning förkastlig, det håller jag med om. Men är det inte också så att den som bjuder på motangrepp också får stå ut med det?  
 
Det är kul, när man under årens lopp suttit och arbetat på oändligt många olika former av redaktioner, att se samma debatt börja rasa här. Det är nämligen det fria ordet det handlar om, något som Anders Berg på just Scangen är en mästare i att hantera, både nimt och friktionsfritt. Rätta mig gärna om här finns någon som är av avvikande uppfattning, det är här knappast, möjligen Anckarstjerna.
 
Bästa hälsningar från ett vitt Svarte!
 
Peter Larsson

2003-01-08, 01:11
Svar #28

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ja, så ligger det till. Det finns inte mycket att tillägga till Peter Larssons inlägg. Det handlade alltså om precis samma saker som vi sett här: SweDanos märkliga affärsmetoder och oacceptabla uppträdande.  
 
Sven, jag måste nog göra dig besviken vad gäller Scangen! Diskussionerna går mycket städat till.

2003-01-08, 16:06
Svar #29

Anders Andersson

Jag vill tacka för Olof Cronbergs klargörande besked angående SweDanos gratisannonsering i DISBYT (dvs att den upphör). Det betyder att jag med gott samvete kan fortsätta att skicka in mina anor till DISBYT, utan att därmed riskera att utsätta andra forskare för obeställd och vilseledande reklam.
 
Jag håller med Olof om att även uppgifter ur matriklar och kataloger om individer utan inbördes släktrelationer kan vara användbara för DISBYT; i dag finns där ju redan utdrag ur en del vigselregister och liknande. I dessa fall framgår dock tydligt av utdragen varifrån de kommer och vilket slags information man kan förvänta sig från dem.
 
Det vanliga i sådana här sammanhang är väl att man drar gränsen mellan det ideella och det kommersiella. Om det primära syftet med att få uppgifter inlagda i databasen är att tjäna pengar på förfrågningar om dem, då är det inte ideellt, och då skall man vara restriktiv med vad man tar emot.
 
Den som vill erbjuda tjänster mot betalning är välkommen att göra det på betald annonsplats, inte genom gratis smygreklam i ideella fora som DISBYT och Anbytarforum. SweDano har genom sina massutskick av obeställd e-post redan snyltat tillräckligt på mina privata resurser, och jag tolererar därför inga fler övertramp från det hållet (eller från någon annan spammare heller för den delen).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna