ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: PRÄSTER  (läst 1048 gånger)

2012-08-31, 13:25
läst 1048 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Detta fotografi med proveniens ifrån min farmors föräldrar föreställer en okänd präst. Är det någon som känner igen vem han är?
Den geografiska proveniensen där kortet kan vara taget kan vara både trakten kring Riseberga socken (Skåne) eller ifrån Älmhultstrakten (Småland). Det finns inget tryck på fotografiet som avslöjar vem fotografen är. Tiden är antingen 1860-talets slut eller 1870-talet.
 

2012-08-31, 13:52
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Niclas!
 
Lägg in kortet i Porträttfynd. Där kanske Ingrid Norberg kan hjälpa dig. Hon är duktig på gamla präster. Detta kan vara ett 1860-talsfoto eller i början av 1870-talet, som du föreslår.
Ann-Mari Bäckman

2012-08-31, 14:01
Svar #2

Utloggad Kjell Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2015-05-11, 11:32
    • Visa profil
    • kjell.smult.com
Jag sökte på Stenbrohults präster och fick namnet Pehr Nyman. Bilden av honom har en viss likhet med denna präst
Han var  
 
Pehr Nyman, född 1794, död 1856, var en svensk präst.
År 1818 blev Nyman student i Lund, och 1835 kyrkoherde i Vemmenlöv och Rösum i Lunds stift. Hans karriär fortsatte som kyrkoherde 1841 i Stenbrohult i Växjö stift, 1849 i Urshult.

2012-08-31, 14:48
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ska lägga in bilden på Porträttfynd. Pehr Nyman var intressant, en färgstark personlighet, men han dog ju redan 1856 och då var fotografikonsten knappast utbredd. Mannen på bilden verkar dessutom vara yngre än 50 år.

2012-08-31, 15:28
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har kollat upp kort från okänd ort i Småland och Skåne och okänt land/landskap i Porträttfynd, men inte hittat prästen där.
Ann-Mari Bäckman

2012-08-31, 18:07
Svar #5

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ann-Mari, jag la in kortet strax efter jag skrev inlägget ovan. Det kom först upp att det måste vara högts 50 kb i storlek - och jag ändrade det och la sedan åter in det under okänt landskap/land. Märkligt.

2012-08-31, 18:16
Svar #6

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Nu la jag in den igen och det kom upp att det inte gick och att jag skulle kolla alla fälten. Det fanns samma uppgifter på 6 och 7 vilket är en märkligt påfund- När jag dubblerade inläggen gick det tydligen bra, men jag kan inte se kortet. Ska det vara så f-baskat svårt att skicka in uppgifter ? Borde inte punkt 6 och 7 läggas ihop - de förvillar ju bara. Jag är inte registrerad i Forskarkatalogen och önskar inte vara det heller.
 
6
Ägaruppgifter.
Ange vem som i dag äger bilden (namn, hemort).
 
 
a) Namn:    
b) Hemort:    
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
7
Uppgiftslämnare.
Vi rekommenderar att du lägger in kontakt-och forskaruppgifter i Forskarkatalogen. Ange sedan ditt användarnamn/lösenord i katalogen här nedan, så skapas automatiskt en länk till dina forskaruppgifter (på så vis blir det möjligt för att andra att enkelt kontakta dig). Om du av någon orsak inte vill kunna bli kontaktad, kan du också nöja dig med att fylla i ditt för- och efternamn samt din hemort i rutan ”Namn o hemort”.  
 
 
OBS! Nya lösenord i Forskarkatalogen  
Vi har bytt ut lösenorden för alla användare i Forskarkatalogen, detta för att höja säkerheten för användarna. För att få tillgång till det nya lösenordet i Forskarkatalogen på Rötter - maila ditt namn och din adress till info@genealogi.se Vi kommer då skicka det nya lösenordet till den e-postadress du har uppgivit.  
 
 
a) Namn o hemort:  

2012-08-31, 19:19
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Du behöver inte alls vara med i Forskarkatalogen. Använd ditt vanliga för och efternamn. Kom ihåg att bilden måste godkännas, innan den kommer upp. Har du lagt in den idag, så kanske den visas ikväll eller imorgon.
 
På 6, ska du ange vem som äger kortet och hemort
 
På 7 ska den som lägger in  kortet lämna sitt namn
 
Se exempel:
 
Som ägare till exemplet anges Anders Könberg och Lasse Pettersson har meddelat  
 
kort
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna