ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Porträttfynd på privatägda hemsidor  (läst 2052 gånger)

2002-12-27, 11:54
läst 2052 gånger

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Cirka 200 bilder från 60 fotograferkan du nu se på min  
privata hemsida Nättidningen GLIMTEN www.glimten.net
I många fall är bilderna länkade till släktutredningar där de avbildade personerna ingår.  
 
Bilderna har varsamt befriats från repor och vita prickar för att underlätta betraktandet.
 
I dag finns det fotoaffärer som framställer kopior med en OPTISK metod. Man lovar mycket lång hållbarhet i förhållandet till dem som skrivs ut med bläckstråleskrivare.
 
Storleken på GLIMTENs utlagda bilder är sådan att du med fördel kan spara ner bilden på hårddisken (använd höger musknapp) och gå till fotoaffären för att få en ny kopia.
 
EFTERLYSES: Adresser till andra hemsidor som har bilder liknande dem i RÖTTERs populära Porträttfynd.
 
MVH / Bertil Magnusson

2002-12-27, 14:08
Svar #1

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Jag har några foton på min hemsida bl a två tagna av K.A Olsson Vännäs. Det blir nog fler foton eftersom jag har ärvt en massa foton av min syster som höll på med att låna och scanna gamla foton. Titta gärna in på sidan. Ingen gästbok tyvärr - det kommer väl - men det går alltid att maila.
http://hemma.kramnet.com/gunnel.forsen  
 
God fortsättning/Gunnell

2002-12-27, 16:13
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Bertil Magnusson,
Det låter intressant med de 200 bilderna. Är det möjligt för Dig att efterhand lägga upp dem i Portträttfynd, så att de i fortsättningen kan nås direkt av oss som söker. Tror det finns fler som har sådana här privata portträttbaser och det vore roligt om de alla kan bli sökbara på ett och samma ställe.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2002-12-27, 20:12
Svar #3

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Hej Olle
Trevligt att du tycker att det låter intressant med mina utlagda bilder. Men varför inte titta på dem?
 
Adressen står i mitt inlägg (WWW.GLIMTEN:NET) så det är bara att hälsa på.  
Tycker du om sidan kan du spara adressen bland dina favoriter och hälsa på varje dag.
 
Tyvärr råder det en missuppfattning om att man inte kan jobba ide?llt, om man utför arbetet inom en privat sfär.  
 
Jag jobbar bara ide?llt och har alltid gjort så. I mina kontakter med enskilda forskare, individ till idivid,  har jag fått många vänner och uppskattande ord.  
 
Jag har dessutom med stora insatser startat två föreningar, DIS-Väst och SLÄKTDATA men då tog glädjen med hobbyn slut både för mig och min fru som stöttade projekten.  
 
Kotterier och bråk inom organisationer tycks oundvikliga (som du säkert sett) så därför vill jag inte vara med i sådana längre.  
 
Men jag jobbar på och har väldigt roligt när jag kan erbjuda släktforskarna mitt ide?lla arbete. Det uför jag numera efter mina egna regler.  
 
Med vänlig hälsning / Bertil Magnusson

2002-12-28, 06:37
Svar #4

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
För den som har rötter i Ångermanland kan det kanske vara värt att ta en titt i Länsmuseets databas  http://databas.ylm.se/foto/    
Det finns nära 30.000 gamla bilder inlagda från de flesta socknar i Ångermanland. Bilder av människor, hus och miljöer.
 
Mvh Anita

2002-12-29, 11:37
Svar #5

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Hej Anita, det var en trevlig länk du meddelade oss ovan. Jag tror att man inte behöver ha rötter till Ångermanland för att få glädje av bilderna som visades under länken.
 
Strukturen på sidan var också bra och jag skall undersöka om man kan få tillgång till programmet som styr visningen.
 
Fler sådana länkar önskas!
 
Med vänlig hälsning / Bertil Magnusson

2002-12-29, 18:22
Svar #6

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:24
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
... synd bara att man måste acceptera cookies för att få söka i den databasen!

2002-12-30, 05:19
Svar #7

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Gomorron!
Jag har uptäckt att det också finns många socknar från Jämtland, Lappland, Västerbotten och Hälsingland representerade i Länsmuseets databas. Möjligheter till egna kommentarer om korten finns för internetanvändare.
 
Förresten, vad betyder det att vi måste acceptera cookies i det här sammanhanget?
 
Mvh Anita

2002-12-30, 10:14
Svar #8

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Förstår inte alls det där med att man måste acceptera cookies! Provade alldeles nyss och det gick helt utmärkt att söka. Cookies blir man ju påtvingad lite överallt men det går ju att tömma mappen Temporära internetfiler så blir man av med dom. Jag tömmer den mappen s g s varje dag eftersom vi är ute på nätet ganska mycket.
 
För övrigt så är det en jättefin länk till länsmuseet.
 
Gott Nytt År!/Gunnell

2002-12-30, 11:35
Svar #9

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:24
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Jag är rädd (kanske överdrivet?) för vad icke seriösa webbplatser kan hitta på, så jag har generellt min dator inställd på att blockera cookies. Det är ytterligt sällan det hindrar mitt surfande, och skulle det någon enstaka gång inträffa, så kan jag själv avgöra om jag litar på platsen och absolut vill komma in där. I så fall är det lätt att temporärt tillåta cookies.
 
Visst är Länsmuseets bilddatabas fin! Jag menade bara att jag inte tror att deras krav på cookies är nödvändigt för funktionen.
 
Det var inte heller min avsikt att starta någon cookie-diskussion under denna rubriken. Låt oss istället glädjas åt intressanta bilder och tacka dem som bjuder på sådana!

2002-12-30, 11:38
Svar #10

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Kan förtydliga angende s.k. cookies att om man har satt en mycket hög säkerhetsnivå på inställningen för sin Webläsare så accepterar den inte att dessa lagras på datorn. Nuförtiden kan man nog säga att det inte går att använda internet ordentligt om man har spärrat dessa helt, så det gäller att välja en fungerande medelväg och sedan rensa dagligen som Gunnell nämner ovan.. -För lite ytterligare kommentarer och instruktioner om cookies, se bl.a här och här..
 
För övrigt vill jag passa på att påminna om det som Olle skrev här tidigare: -lägg gärna in bilder som Ni har på egna hemsidor under RÖTTERs Porträttfynd - dels kommer dom lättare till (ömsesidig) nytta, och dels tror jag man på så vis kan få fler att hitta till ens egen hemsida.. (Inget hindrar ju att man bifogar en länk till sin hemsida i samband med att man skickar in bilder i Porträttfynd.) Bra för alla med andra ord..

2002-12-31, 11:02
Svar #11

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Peter, du smyger här in en revoltionerande nyhet.
 
Att man får länka till sin hemsida
.
 
Jag raderades gång på gång, när jag gjorde så och blev mycket upprörd.
 
Har man suttit i flera timmar för att hjälpa sina hobbykamrater blir man förtvivlad över raderingar som görs för att man länkat till sin privata hemsida, Nättidningen GLIMTEN. En sida som inte innehåller vare sig reklam eller andra konstigheter.
 
Jag hoppas inför det nya året att regeln skall gälla allt material som läsarna bidrar med.
 
Har man längre artiklar illustrerade med bilder måste man få länka till dem. Inte bara till bilder.

2002-12-31, 12:37
Svar #12

Rune Edström (Rune)

Hej  
Får lyckönska Bertil Magnusson till hans nya look.
Hoppas ju att det dröjer både länge och väl tills den vanlige kommer fram igen. Du har till och med hittat nånting som nån annan gjort, som kan godkännas.
 
Betr länkningen kan jag inte tänka mej att det gäller hur mycket som helst.
 
GOTT NYTT ÅR på dej Bertil
mvh
rune

2002-12-31, 13:26
Svar #13

Rune Edström (Rune)

Och jag hoppas att du Bertil inte missbrukar möjligheten. Förra gången var det väl lite si och så med det. Du kanske ska utesluta länken i en del inlägg.
mvh
rune

2002-12-31, 13:53
Svar #14

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag bör kanske förtydliga mig en smula..
Exakt vad som gäller för Porträttfynd skall jag nog inte säga för mycket om, eftersom det är utanför Anbytarforum och har sina egna tekniska funktioner och möjligheter. Dessutom kan man skriva ganska omfattande om bilderna direkt där i Porträttfynd - så i första hand skall man naturligtvis göra så..
 
Beträffande länkar till egna hemsidor i Anbytarforum så är det väl OK om man när det är relevant gör en liten hänvisning till hemsidan, men det bör då ske framförallt när det finns information som berör själva frågan - överdriven 'reklam' för en sida kan således även fortsättningsvis komma att 'justeras'. För det är just det som skett tidigare; den storstilade, och ofta upprepade länken har plockats bort - alltså inte inlägget i sin helhet.. Kanske att det ibland tagits bort något mer än själva länken då det bara varit fråga om ren uppmaning att läsa den och den nättidningen/hemsidan osv..
(Måttfullhet av det mesta lönar sig i längden - kanske en allmänt nyttig påminnelse just idag.. ;-)
Gott Nytt År!

2003-04-22, 21:16
Svar #15

B-O Scherdin

Angående Cookies och liknande för att rensa i efterhand finns t.ex. Ad-Aware som rensar bort elakare typer av cookies från era datorer

2003-04-23, 13:44
Svar #16

Malin Lyktberg

Hej!  
Kan fylla på följande att detta program Ad-aware går att ladda ner gratis från www.KaZaA.com
Använder detta prgm. själv och kör med jämna mellanrum igenom och tar bort ev. skräp som hoppat ner på datorn. På vissa sidor hoppar en del saker ned och installeras, utan att man vet om det-då är detta ett bra verktyg till att hitta dessa.
/Malin

2010-03-27, 13:22
Svar #17

Utloggad Kent Hortlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:43
    • Visa profil
    • Originallitteratur till fordon
Eftersom den här tråden hade en sådan perfekt rubrik att jag tror den kommer att besökas länge ska jag även här framföra min bestämda uppfattning om de gamla kartongkorten.
 
Varför och Varför igen, lägger inte folk in sina gamla bilder i Porträttfynd?  
Hittar hur många bilder som helst i Anbytarforumet och länkar till egna sidor med bilder men bilderna finns inte i Porträttfynd.
 
Man behöver inte se det hela som för eller emot. Jag tycker att man kan se Rötters Porträttfynd som den samlande länken i landet för dessa foton och det behövs en samlande länk. Titta bara på hur få människor totalt som ändå känner till sidan om du går ut och frågar din omgivning. Tänk då på hur mycket mindre chansen är att folk ska hitta alla små privata hemsidor.
 
Huvudsyftet är väl ändå att bevara informationen om bilderna och få fram information där den saknas och då är det väl ingen nackdel om ett foto ligger ute på flera ställen men det behövs en central dit man alltid kan gå för att till exempel kontrollera om ett gammalt kort man har i sin ägo redan finns utlagt.
 
Själv har jag nyligen hittat Röttersidorna och tittar in lite här och där. Det som fascinerar mig mest är alla gamla bilder och speciellt då någon blir identifierad.  
Bilder som endast läggs in här på forumet och då även med rubriker som inte ger någon koppling till innehåll eller ursprung är ju i det närmaste förlorade.
 
Om man trycker ett par gånger extra på tangentbordet kan man enkelt även lägga in bilden under Porträttfynd och den blir då mycket enklare sökbar samtidigt som det är mycket troligare att någon råkar titta på den när folk tittar på bilder från sin egen geografiska närhet.
 
När det gäller privata sidor är de också så mycket mer sårbara och förgängliga. Ingen och då speciellt i detta forum är väl omedveten om att vi alla ska dö och vad händer då med allt arbete och den information som finns på den avlidnes hemsida? Så fort att årsavgiften till webhotellet eller domänen inte betalas längre upphör sidan att existera ute på nätet.
 
För att inte vara omedveten om hur det ser ut har jag tittat runt lite och kan bara beundra allt arbete folk lagt ned på sina sidor. Jag har tittat på Bertil Magnussons sida med väldigt fina kort och hoppas verkligen att de ska finnas kvar med all sin information. Försökte gå in på Gunnel Forséns sida men den fanns inte på den adress hon uppgav i ett tidigare inlägg. Hennes länk finns också på Bertil Magnussons sida men fungerar inte där heller. Undrar vad som hände med alla kort som hon hade ärvt?
 
Tänk på att även om det inte spelar någon roll för kortinnhavaren så kan det vara ovärdeligt för någon annan att ta del av bilden och eventuell informationen runt den. Och finns det något roligare än att kunna göra någon glad?

2010-03-27, 13:27
Svar #18

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Överhuvudtaget undrar jag vad som hänt med alla bra sidor som fanns på Telias webserver när de tog bort websidor som del av bredbandsabonnemangen 1 januari?

2010-03-28, 13:59
Svar #19

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Man skal naturligvis også lægge sine gamle billeder ind i Porträttfynd for at glæde andre - men i høj grad også for sin egen skyld!  
I Porträttfynd kan billederne ligge i fred og ro, bundet sammen gennem links mellem de forskellige familier. Jeg ved hvor jeg har dem og hvor de bliver, forhåbentlig også efter min tid.  
 
Og hver gang nogen gerne lige vil se et billede af en eller anden ane - eller have at vide, om der findes noget billede - så kan jeg bare henvise til Porträttfynd: her ligger næsten alle billederne.
De er ikke alle mine, nogle af dem har jeg lånt fra andre i familien, og skannet dem ind.
Men nu ligger der.
 
Tænk bare om Porträttfynd havde fandtes for 50 år siden.
Så sad jeg måske ikke her med over 70 billeder, hvor jeg ikke ved hvem personerne er!

2010-03-28, 15:39
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Gudrun!
 
Det var en bra tanke att korten finns där kanske även en dag då man själv icke längre finns, men albumen kan ju bli kastade. Egentligen skulle man lägga in en lapp i  albumen att korten finns inlagda i Porträttfynd, för de efterkommande. Det kan ju ha kommit in många kommentarer till korten, sedan någon kollade där sist.
 
Många av korten är väldigt bleka. Jag vet inte om det beror att de stått framme i ljuset i någon ram eller om det beror på dålig framkallningsteknik. Beror det på det senare och korten blir blekare och blekare, ja då stoppar man ju den här föråldringsprocessen i den stund man lägger in dem på nätet. Man har då räddat kortet till eftervärlden.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-03-31, 16:31
Svar #21

Moderator Gamla bilder

Jag har flyttat Eivor Anderssons fråga till Datorprogram och Teknik; Nättidningen Rötter; Porträttfynd
 
och Stig-Ove Wisbergs, Göran Stenbergs och Hasse Hultmans inlägg till Gamla Bilder;Foto och skanningsteknik; Fräscha upp dina gamla kort.
 
Kent Hortlunds uppmaning, som jag hörsammat har jag raderat, då inlägget inte fyller någon funktion längre.
 
Ann-Mari Bäckman
Moderator Gamla bilder

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna