ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Porträttfynd på Budera  (läst 1018 gånger)

2009-04-11, 11:49
läst 1018 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vet att vi diskuterat bilder från E-bay. Här är ytterligare ett ställe där man verkar sälja bilder. Sannolikt från slaktade album, men det vet jag egentligen inte. Bara tänker på de samband som går förlorade när så sker. Länken till en sådant korthög http://www.budera.se/detail.asp?id=7434205
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2009-04-14, 09:59
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Olle!
 
Ja, det är verkligen trist om det är så att man slaktar album. Det är viktigt att korten läggs in i Porträttfynd i den ordning de ligger i ett album, så att man har någon möjlighet att kanske identifiera ägaren och ev släktingar.
 
Nu verkar det som om det finns en efterfrågan även på lösa kort, eftersom man gör på detta sätt. Bra eller dåligt? Dåligt för att man uppmuntrar folk att sälja kort styckevis. Bra för att någon förbarmar sig över korten i alla fall.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-04-14, 10:12
Svar #2

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Jag har till och med hört om att man slängt korten för att sälja tomma album. Sorgligt.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-04-14, 10:39
Svar #3

Birgit Hirsch

Ann-Mari
Härligt att ha dig tillbaks . Välkomstkram !!!

2009-04-14, 10:46
Svar #4

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Kan inte ni från porträttfynd skriva till Budera, Tradera, Blocket och allt vad dom nu heter. Det är ju en fri marknad i och för sig och dom har rätt att göra vad kunden vill. Men åtminstone en reservation vore på sin plats för äldre porträtt från företagen som hjälper till att sälja. Reservationen kan vara så formulerad att man först ska gå via Rötters porträttfynd och sedan kunde det vara fritt fram att sälja.
Martin B

2009-04-14, 13:38
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hm, vilka är ni från Porträttfynd, som ska skriva? Jag tror nog att det är svårt att hindra folk att sälja kort i lösvikt. Jag har skrivit det förr och det är att jag tycker att de som köper, ska vägra köpa dessa utplockade kort. Om dessa som då säljer ser att det är bara orörda album, som köps, så är de tvungna att göra likadant, d v s sälja hela album. Tyvärr, så verkar det, som om flera, som lägger in kort i Porträttfynd, inte läser här i AF och ser vad vi tycker om saken.
 
Birgit!
Tack!! Jag kunde inte hålla mig härifrån!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-04-15, 08:59
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det behövs absolut en upplysning om att detta handskande av album är ett helgerån.
 
Hur var det inte förr med den stora avlutningsvågen av gamla möbler, tills programmet om värdering av gamla saker i TV startade (kommer inte ihåg rubriken). Då upplyste man om hur förkastligt det var att avluta sina möbler. När folk fick veta att möblerna blev mindre värda, så blev det ett annat ljud i skällan.
Ann-Mari Bäckman

2009-04-16, 08:52
Svar #7

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7201
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Kan det vara Antikrundan som avses?
 
Rädda de intakta fotoalbumen i första hand!  
Rädda fotona i andra hand!
Skriv på och dokumentera medan någon minns vem som är fotot!
 
Rädda vad som räddas kan från förgängligheten!
 
Leve levande minnen av människor som har levat!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-04-16, 10:34
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack Stefan!
 
Antikrundan, var det!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-04-17, 07:00
Svar #9

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Ann-Mari! Å andra sidan visar ju verksamheten här och på Porträttfynd att kort från slaktade album har en förmåga att till syvende och sist bli identifierade eller i alla fall analyserade. Man kan undra om det skulle ha hänt om de hade fått sitta kvar i resp album.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna