ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kiosker / vänthallar  (läst 798 gånger)

2013-04-27, 10:06
läst 798 gånger

Utloggad Stellan Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 15:43
    • Visa profil
Hej
 
Något som många gamla Motalabor har minnen av är gamla bussvänthallen i Motala Verkstad eller Väntis som alla sa.
 
Jag minns den halvcirkelformade vänthallen. Två dörrar mitt på ut mot Östermalmsgatan och sittbänkar på insidan längs väggarna under fönstren.
Mitt i hallen rakt fram stod en stor våg som man kunde väga sig på om man stoppade i en 25-öring. Det fanns sådana här vågar lite varstans på den tiden.
Till höger om väntsalen övergick byggnaden i en rak länga. Där fanns närmast vänthallen en kiosk, sedan en frisersalong och en Caltexmack.
Caltexmacken har jag bara ett vagt minne av. Minns inte heller när den försvann.
I kiosken kunde du köpa strutglass av Elsa och Kurt. Några har försökt återskapa smaken men ingen har nog lyckats fullt ut.
 
Varför vänthallen låg där den låg förstår jag inte för jag har inget minne av att bussarna stannade där, men det måste de ju ha gjort. Jag vet att bussen vände vid Eken och har för mig att det var där den stod still en stund innan den vände tillbaka mot stan. Nästa busshållsplats låg vad jag minns efter Väntis vid Östgötabanken.
 
När de rev vänthallsdelen och byggde om har jag inget minne av. Det jag minns var när det var ombyggt.  
 
I Motalabygd 1985 kan man läsa ” År 1937 revs kopparslager Höglunds hus, England 3. Åkare Kurt Johansson lät här uppföra en bussvänthall med kioskhandel.”  
 
Är det någon som vet vilket år gamla ursprungliga vänthallen revs?
Är det någon som har något att berätta om gamla Väntis?
Men framför allt är det någon som har något fotografi på Väntis?

2013-04-27, 12:41
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Stellan,
Om Du inte får svar här, försök på Gamla Vykorts-forumet.
Här är ett annat forum, där man vet alldeles för mycket om bussar, och allt vad därtill hör  
http://www.omnibuss.se/forum/index.php
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol 2013-04-27 12:54)
Vänligen,
Olle Elm

2013-04-27, 19:05
Svar #2

Utloggad Stellan Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 15:43
    • Visa profil
Tack
Ska gå in och kolla igenom båda
Stellan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna