ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Järnvägsuniformer sökes  (läst 1027 gånger)

2004-12-17, 22:06
läst 1027 gånger

Jesper Luckmann

-Jag söker bilder på personer iförda järnvägsuniformer, bl.a. lokförare, stinsar, banvakter, konduktörer mm för dokumentation. Är det någon med dylik släkting som har ett fotografi vore jag mycket tacksam om någon ville sända mig en bild.
 
Mvh
Jesper Luckmann
Lokförare Göteborg

2004-12-18, 00:36
Svar #1

Leif Josefsson

Gå in på http://www.genealogi.se/.  
Gå in på rubriken Porträttfynd, landskapet Västergötland, staden Vänersborg och fotografen Eiserman & Co., Östergatan 14. Där finns en bild på en man i järnvägsuniform.

2004-12-18, 00:44
Svar #2

Leif Josefsson

Direktlänk till  Bilden på Porträttfynd som jag nämnde i tidigare meddelande

2004-12-19, 15:21
Svar #3

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Jag tycker att du ska ta kontakt med Sveriges Järnvägsmuseum som ligger i Gävle. Där finns mängder med bilder av personer i uniform. Där finns också reglementen som beskriver hur uniformerna skulle se ut. Det har  naturligtvis varierat efter årtal och efter vilket järnvägsbolag som bedrivit trafiken. Olika bolag hade olika uniformer och tecken. Och förr var ju olika metallmärken viktiga komponenter i en uniform. Statens Järnvägar hade naturligtvis sina särskilda uniformer och Bergslagsbanan och andra enskilda järnvägar (t ex Östra Skånes Järnvägar, Norra Södermanlands Järnväg, Kalmar-Torsås järnväg osv) hade sina. Hälsningar! Kurt Hultgren

2007-04-05, 18:09
Svar #4

Utloggad Ulrik Almberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Foton/kort på banvaktsstugor i Norrland!
Skriver bok i ämnet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna