ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hästrasbestämmning  (läst 1715 gånger)

2002-04-21, 11:34
läst 1715 gånger

Utloggad Agne Adolfsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2023-07-28, 23:27
    • Visa profil
    • www.adolfssons.se
Hej. Jag är lite nyfiken om någon kan säga något om den här hästen. Är den inte liten? Den ser nästan ut som en förväxt Shettlandsponny. I och för sig, kan kanske en liten häst vara lika stark och arbetsvillig som en stor, men med bättre foderekonomi. Finns det möjligheter att säga något om kön och ras?
På hästryggen sitter min farfar och bredvid står hans morfar, Anders Eriksson 1860-1925. Bilden är tagen ca 1914-15 i Fellingsbro norr om Örebro.
 
/Agne

2002-04-21, 12:09
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Hej Agne,
 
Rent allmänt var lantrashästarna förr i tiden mycket mindre än dagens hästar, som har fått mycket uppblandning av utländska raser.
Förmodligen är det ett Gotlandsruss, eftersom Shetlands- och Islandsponny inte fanns här på 1800-talet.  
Det har funnits flera inhemska små raser. Ölänningen är ett exempel som hade en mankhöjd på 110 - 130 cm. En variant av Ölänningen var Ölands Kungshäst som hade en mankhöjd på 90 - 110 cm. Tyvärr utrotades denna ras under 1700-talet, men det lär ha funnits kvar två hästar i början av 1900-talet.

2002-04-21, 12:11
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

Gotlandsruss är en teori från dottern här hemma..

2002-04-21, 12:17
Svar #3

Barbro Söderman

Ser ut som den urgamla svenska rasen gotlandsruss. Den är stark och har använts till det mesta på Gotland. Undrar ändå om den använts som arbetshäst 1914 i Fellingsbro? Snarare kanske nöje för barnen om man hade fått den billigt eler på köpet med en annan häst kanske? Eller kanske familjen hade det ganska gott ställt, då var väl inte ponnyer till barnen så ovanliga.
I Sverige har vi ju också sen lång tid nordsvenska hästen och även ardenner har funnits länge. I jordbruksarbetet var de nog bättre än en liten ponny även om de flesta ponnyraser är starka och sega.  
Den ser inte helt ung ut, av den här bilden skulle jag gissa ett sto med föl, men det blir bara en gissning, som sagt, svårt att se. Kanske någon annan har något bättre bildkvalitet än jag.

2002-04-22, 00:45
Svar #4

Hasse Svedberg

Jag lutar också åt att det är ett russ. För övrigt så benämns aldrig islandshästen ponny!
 
Det finns därmot en ras kallad Sable Island Ponny från ön med samma namn, som ligger i Atlanten utanför Canada. Ponnyerna härstammar från en grupp av främst franska hästar som importerades i början av 1700-talet. Sable Island ponnyerna lever i vilt tillstånd på ön och de har tack vare det tuffa klimatet utvecklat sig till härdiga ponnyer som minskat i storlek. Idag finns det omkring 300 ponnyer på ön.

2002-05-04, 13:48
Svar #5

Anna Backman Klein

Hästen på bilden kan vara både det ena och det andra. Förmodligen är det en korsning.  
 
Vad beträffar storleken så ligger den någonstans emellan islandshästen och russet i storlek. Den är också lite grövre än ett russ.
 
Frågan är om den är fullvuxen. Den är hemskt överbyggd, dvs bakdelen är högre än framdelen. Detta är vanligt på yngre hästar som fortfarande växer. Är den inte fullvuxen så kan man lägga på någon decimeter till i förväntad vuxenhöjd, om framdelen ska växa ikapp bakdelen. Detta gör det ännu svårare att bedöma vilken ras det skulle vara. Den har en ganska väl utvecklad muskulatur, vilket talar mot att det skulle vara en unghäst.
 
Den ser för stor och tung ut för att vara en ölänning. De ölänningar jag har sett på bild har varit mycket ädlare i sin kroppsbyggnad.
 
Även de tidiga bilder jag har sett på russ har visat lättare och gracilare hästar.
 
Den är alldeles för stor för att vara en shetlandsponny.
 
Man ska nog akta sig för att helt utesluta att det skulle kunna vara en islandshäst. Det exporterades en hel del islandshästar, främst till Storbrittanien som gruvponnyer, men enstaka exemplar kan ha hittat till Sverige, kanske via Norge, för att säljas till småbrukare. Vad gäller norge så finns det där en ponnyras som kallas för nordlandshäst eller lyngshäst (ej att förväxla med fjordhästen), även en sådan skulle kunna ha letat sig ner till Örebro-trakten.  
 
Slutligen så fanns det förmodligen rester kvar av den gamla lanthästen även så sent som i början av 1900-talet, och enstaka exemplar kan ha varit ganska små. Ponnyn på bilden har dock stark ponnykaraktär på sitt huvud.
 
Det mest sannolika är nog att hästen på bilden är korsning mellan någon ponnyras, troligast russ, och någon lanthäst av lättare brukstyp.

2002-06-07, 21:17
Svar #6

Pia Husberg

Tänk att man skulle komma in i hästdiskussioner på Rötter, men hästar har ju även de rötter...
Jag tror alldeles bestämt att det är en islandshäst, som en av tidigare inlägg skriver kom en del till Sverige på 1800-talet redan.
Den kraftiga, satta byggnaden och den yviga pannluggen, dessutom är manen klippt, men ett gotlandsruss har inte fullt så kraftig man som en islandshäst, titta på gamla bilder från Island, då var islandshästarna mycket kraftigare och mer lågställda än de är nu, säkert ett tidigt exporterat exemplar!!
Pia Husberg

2002-06-08, 19:12
Svar #7

Barbro Söderman

Islandshästar är väl det jag känner till minst av men jag vägar ändå påstå att du har fel. Den har klar russkaraktär och russ förekom  och förekommer ofta på gårdarna i landet. Många russ har manen stubbad på det sättet och jo den kan vara mycket kraftig.Jag har själv ridit otaliga russ med med tjock stubbad man när jag var liten.  
Som sagt islandshästar är inte min gren men jag vet inte om de har den långa ryggen heller.(Inte för att detta kanske är världens viktigaste diskussion utan för att det är upplivande med lite hästdiskussioner här.)

2003-01-31, 17:54
Svar #8

Åsa Hofring

Hästen på bilden ser ut som en  
Nordlandshäst  
tycker jag. Den är alldeles väldigt lik min  
gamla  
Nordlandshäst Christian (som just nu är 30,5  
år).  
Rasen är norsk, ursprungligen.
 
Har tyvärr ingen digital bild på honom.
 
mvh Åsa i Uppsala

2003-09-29, 21:20
Svar #9

reges fty


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna