ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur hittar jag foton på mina anfäder???  (läst 1077 gånger)

2005-06-21, 00:18
läst 1077 gånger

Wallis Winther Berliner-Mauer (Wallisw)

Hej allesammans!
 
Då min mor blev adopterad 1924, finns det ju inga fotografier av hennes biologiska föräldrar - så min fråga till er, alla duktiga forskare, HUR bär jag mig åt för att få tag på fotografier av t ex min biologiska mormor (Ester Matilda Åkerblad f. 1898-08-24), samt mina mostrar. Som jag ser det är enda hoppet eventuelt OM de haft bild i tidningarna för jämna födelsedagar. Här behöver jag lite goda råd hur jag skall göra.
 
Mvh/ Wallis Winther

2005-06-21, 01:47
Svar #1

Utloggad Kristina Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 09:47
    • Visa profil
Wallis det finns en Ester Mathilda med samma födelsedatum i Sveriges dödsbok, men om det är 'din' mormor vet jag däremot inte.    
 
18980824-1948
Lindström, Ester Matilda
Backvägen 5A
610 20  Kimstad
Död 28/2 1990.
Kyrkobokförd (1989) i Kimstad, Norrköpings kn (Östergötlands län, Östergötland). Mantalsskriven (1989) på samma ort.
Född 24/8 1898 i Östersund (Jämtlands län, Jämtland).
Änka (8/3 1939).
--------------
Födelseförsamling i källan:
ÖSTERSUND (Jämtlands län)
Källor:
RTB 90 / SPAR 90

2005-06-21, 14:00
Svar #2

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Jag var i en liknande situation som dig Wallis när jag först kom hit och började söka efter min mors födelsefamilj. Hon blev bortadopterad vid unga år och jag hyste inte stort hopp om att någonsin få se hur mina 'riktiga' morföräldrar såg ut. Men så en dag fick jag en adress till en halv-kusin genom en forskare här på Rötter, vilket lett till att jag nu har i min ägo fotokopior av bilder föreställande mina morföräldrar, mina gammel-morföräldar och även min gammel-morfars mor!
 
Jag önskar dig lycka till och hoppas att du till slut kommer att ha samma tur som jag.
 
Mvh
Ann

2005-06-21, 16:49
Svar #3

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Wallis, om du lyckas få fram var din mormor var född och var hon växte upp, kanske du via ortens hembygdsförening eller via kommunarkivet kan hitta kort av skolklasser. Och kanske med uppgift om barnens namn.
 
Jag hade själv turen igår kväll att få syn på en bok eller snarare ett kompendium om Gåsinge-Dillnäs skolhistoria under 100 år som en av eldsjälarna i hembygdsföreningen gett ut. Till några av klasskorten fanns uppgift om barnens namn. På ett av dem, taget utanför Gåsinge kyrkskola 1913, fann jag en kusin till min far, den yngsta dottern till farmors äldste bror. Roligt tycker jag, eftersom jag som tonåring i slutet av 50-talet eller början av 60-talet besökt henne tillsammans med min far.
 
Hoppas du lyckas hitta något foto på din mormor och hennes syskon, som barn eller vuxna, eller rentav både - och! Lycka till!

2005-06-21, 21:44
Svar #4

Utloggad Johann Trollencrona

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2014-03-16, 21:10
    • Visa profil
Hej Wallis
Min farmor (f.1918) blev som nyfödd bortlämnad till en fosterfamilj, och av dessa skäl fanns ingen kunskap om hennes släkt eller ännu mindre foton på hennes föräldrar. Jag trodde det var helt kört att få tag i foton, och hade det funnits några hade de väl åkt med i någon auktion. Jag hade kontakt med hembygdsföreningen där min farmors far levt och verkat, och efter tips från en man verksam i föreningen, fann jag foton av min farmors far, hans föräldrar(!) och syskon. De låg i en låda i deras kassaskåp. Tydligen hade min farmor haft en kusin som dött gift men barnlös, så föreningen hade väl fått (?) denna kusins saker. Snacka om tur!!! Man ska aldrig ge upp!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna